Jump to content

Inland Empire!

Mikael_hs
 Share

Recommended Posts

• 7 months later...

Här har du ett Lynch-fan iaf. Ser verkligen fram emot filmen. Håller just nu på att kollar igenom Twin Peaks igen, är på avsnitt 27 =).

Ska bli kul att se Jeremy Irons och Laura Dern i filmen och jag gillar verkligen Justin Theroux.

Sen kan man ju bara hålla med Dreeze, kan man vara annat än förväntansfull?

Ska bli kul att se Jeremy Irons och Laura Dern i filmen och jag gillar verkligen Justin Theroux.

Ja båda är två favoriter för mig med. Theroux har jag bara sett i Mulholland Drive och där var han riktigt skön. Sen att filmen är filmad helt i dv är ju helgrymt. Tror faktiskt att det kan passa Lynch bra. Det går ju att genomföra vissa effekter lättare på det sättet.

Någon sa att filmen är svårare än LOST HIGHWAY. Det bådar gott!

Men varför DV? Måste ju vara ett konstnärligt val, för mannen kan väl eska pengar tillräckligt mycket för att spela in på 35mm?

Det är väl en sådan där...Lars VonTrier grej ;) Samma kamera som i DANCER IN THE DARK.

Någon sa att filmen är svårare än LOST HIGHWAY. Det bådar gott!

Men varför DV? Måste ju vara ett konstnärligt val, för mannen kan väl eska pengar tillräckligt mycket för att spela in på 35mm?

Det är väl en sådan där...Lars VonTrier grej ;) Samma kamera som i DANCER IN THE DARK.

nja, eller munthe (c. slaughter var väl pd150?) grej eller Musikhögskolan i piteå-grej...:D hehe man kan alltså skryta med att man kör samma kamerasystem som Lynch... Kooolt:D jJag spelade ju in Nordic Ninja och nu senast idag avslutande delen i luleå studenttvs käftsmällserie med musikhögskolans kameror;) koooolt:D

Ingen som som var och lyssnade på honom på Stockholms filmfestival för ett par år sedan?

Jag försökte förgäves få en plats på festivalens face2face. Det var väldigt synd. Kan inte riktigt förlåta mig själv för att ha missat en sån chans...på hemmaplan och allt...:-(Men som plåster på såren sände Canal+ en intervju med Lynch samma månad faktiskt och den har jag spelat in och kollat på några gånger:-).

Det som jag främst känner är att det kan inspirera andra att välja en enklare metod framför en "finare" yta. Det är ju klart att det ser fantastiskt ut på film men som filmare tycker jag att det känns mer spännande med DV. Som Lynch själv har sagt, så finns det egentligen inga gränser för vad du kan åstakomma med DV. Det tycker jag är tilltalande, håller du inte med? Desutom så är det ju både behändigare och billigare och det är nog så viktigt, för det ska ju inte komma i vägen för kreativiteten, eller hur?

Bara jag får progressiv bild så är jag nöjd, men innan dess är jag ändå uppe i HD-prisklassen oftast så jag blir lite distraherad... :D

Om dom bara kunde släppa en hyffsadx dv-sp med progressiv bild för någorlunda konsumentpris... jag kan leva med grynig bild och taskig upplösning men inte interlace-ränder...

Och man kan göra nästan vad som helst med DV... men folk är bara lite motvilliga. ;)

Alltså, jag har ingen lust att bidra till ännu en meningslös debatt om DV kontra film. Men om man läser intervjun med Lynch i länken som jag bifogade ovan så står det ganska klart att han älskar film och uppenbarligen tycker att den har överlägsen bild (vilket ju är helt självklart). Problemet, som han ser det, är att han inte vill göra ännu en vacker film. Det finns någonting i DV:s (fula?) "estetik" som han anser tjänar den historia han vill berätta. Det är alltså inte buget som driver honom. Dessutom verkar han vara tilltalad av formatets enkelhet och den frihet som det medför. Dessa argument kan jag respektera fullt ut. Jag tror också att vissa filmer och vissa berättelser kan må bra att berättas med (lågupplöst) DV.