Gå till innehåll

Finnansiering


Gremanz

Recommended Posts

[citat=krockis]tål att nämnas att över av 90% av kortfilmsprojekten får ett nej av resurscentrum. de lägger nästan alla pengar på att samproducera långfilm så att de får sysselsättning i regionen.[/citat]

Olika från centrum till centrum...Film i Västerbotten t.ex. som jag frågor hos, dom samproducerar INTE alls när det gäller långfilm...endast kort och dokumentärfilm...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Man lär sig att stava till finansiering först. Sedan går det lättare. Sorry. Kunde inte låta bli. ;)[/citat]

 

tack för detta mycket relevanta utlåtande.

 

 

så. vi är alltså överens om att film behöver pengar för att kunna skapas. och pengar har producenter. så. hur blir man filmproducent?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=00Bengtsson]Det är nog lätast att söka sponsorer till ett filmprojekt. De betalar en summa - och får "credits" i slutet på filmen.[/citat]

 

sedan när de upptäcker att filmen suger i jämnhöjd med en hästs könsorgan, tror du inte att de vill ha credit i form av prasslande papper då?

 

Men intressant idé faktiskt. Jag menar, Rick McCollum får en miljon dollar av mig för att mitt namn ska vara med i eftertexterna. "Gremanz - becouse he paid us"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]tål att nämnas att över av 90% av kortfilmsprojekten får ett nej av resurscentrum. de lägger nästan alla pengar på att samproducera långfilm så att de får sysselsättning i regionen.[/citat]

 

Herregud, är det så illa?! Då måste vår film vara otroligt mycket bättre än vi trott eftersom vi fick maximal stödsumma :D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz][citat=Munthe]Man lär sig att stava till finansiering först. Sedan går det lättare. Sorry. Kunde inte låta bli. ;)[/citat]

 

tack för detta mycket relevanta utlåtande.

 

 

så. vi är alltså överens om att film behöver pengar för att kunna skapas. och pengar har producenter. så. hur blir man filmproducent?[/citat]

 

Det är faktiskt ganska relevant att kunna stava till finansiering. Det kommer du att upptäcka.

 

Varför skulle producenter ha pengar? I Sverige är nästan all film statligt finansierad. Det finns inga producenter som sitter på kapital till filmfinansiering.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=Gremanz][citat=Munthe]

Varför skulle producenter ha pengar? I Sverige är nästan all film statligt finansierad. Det finns inga producenter som sitter på kapital till filmfinansiering.[/citat]

 

Ok. Så vad gör de då? Äter bullar och saft? Producenter trodde ju jag annars var de som HADE pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom producerar film. Det innebär att skaffa finansiering och sätta ihop ett team av t ex manusförfattare och regissör. Producenten är den som skapar möjligheten att genomföra projektet. Det betyder verkligen inte att producenten bara tar ut pengarna från nåt slags mystiskt bankkonto alla producenter äger.

 

Jag känner flera producenter som då och då går på A-kassa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Det finns inga producenter som sitter på kapital till filmfinansiering.[/citat]

 

Minns inte vem av producenterna till Så som i himmelen det var som använde sina egna pengar samt lånade en hel del från vänner och kollegor men någon av dom var det iaf. Ett undantag så klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såsom i Himmelen fick t ex 7 miljoner i stöd från Svenska Filminstitutet. För att få fullt förhandsstöd brukar man bluffa ihop "producentinsatser". Dvs tid och resurser man själv värderar till ett belopp. Har man t ex pillat med manus i två år kan man skriva "utvecklingskostnader = 1 500 000" i budgeten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]För att få fullt förhandsstöd brukar man bluffa ihop "producentinsatser". Dvs tid och resurser man själv värderar till ett belopp. Har man t ex pillat med manus i två år kan man skriva "utvecklingskostnader = 1 500 000" i budgeten.[/citat]

 

Hej, jag heter lagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilket betyder?

 

Menar du att det finns någon lag som reglerar det där? Det gör det inte. Näringslivet är ofta pressat av lagar men så fort det börjar handla om institutioner och statliga kulturpengar så blir allt gråzoner. Jag kan komma på minst två konsulenter som när dom satt som konsulenter gav företag massor av stöd. När dom sedan slutade som konsulenter blev dom delägare i bolagen som fick stöd. Det finns en regel som säger att man inte kan ge egna bolag stöd och det här är ju ett sätt att kringgå den regeln. Konkurrensverket misslyckades med att komma någonstans med sin utredning av svensk filmbransch. Helt enkelt för att den är för rörig och i grunden bygger på ett stödsystem och inte på fri konkurrens. Det system Harry Schein introducerade med filmreformen.

 

SFI är dessutom en stiftelse och det finns ingen ekonomisk insyn i stiftelser. Egna insatser som en del av budgetar är vardagsmat. Det finns inte en enda svensk filmproduktion som inte är delvis finansierad med egna insatser av typen jag gav exempel på.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz]Hur finnansierar man en filmproduktion?[/citat]

 

Jag har några tankar om ovanstående som mögligtvis kan ge lite insikt.

Skillnaden är väsentlig mellan kort och långfilm och jag gissar att vi spekulerar kring den sistnämnda kategorin.

Du behöver ett fullt utvecklat manus som ser mycket bra ut på papper vilket säger sig självt.

Sedan behöver du en vettig produktionsbudget.

Jag håller principiellt med Munthe i det aktuella stadiet,

 

[citat=Munthe]För att få fullt förhandsstöd brukar man bluffa ihop "producentinsatser". Dvs tid och resurser man själv värderar till ett belopp. Har man t ex pillat med manus i två år kan man skriva "utvecklingskostnader = 1 500 000" i budgeten.[/citat]

 

"Lagen/Gremanz" feltolkar det Munthe i det här läget.

 

Lite generellt kan jag förtydliga läget på följande sätt.

Understryker att jag tar det som underförstått att DU själv vill äga rättigheter och kontroll över distribution av ditt verk.

Förenklat innebär detta direkt att du måste stå för mer än halva finansieringen för att vara huvudaktör.

 

Det Munthe ger en fingervisning om är inte svindel utan bara sanningen mycket förenklad.

Du måste göra en budget och i den inkluderar du egeninsatser och allt som du själv står för och har ordnat. Även om du inte tar ut en lön så ingår din insats naturligtvis som en del av produktionsbudgeten. Sen har du antagligen ordnat andra saker, kanske fått något företag att klippa din film gratis etc

- Nu kan du möta den du vill mjölka på stålars och visa att du har delfinansiering vilket är ett måste till att börja med. (Du behöver oddsen)

Så det rör sig inte om en bluff utan den kalla verkligheten.

Om du går till jobbet och svetsar bakaxlar 12 timmar om dagen i 12 veckor och blir tillfrågad vad du vill ha för bakaxlarna i så säger du väl inte fan att du arbetar gratis så gärna och fnittrar hysteriskt? Nej du säger att du vill ha två lakan per bakaxel och dom gör ett kap. För det är ju sanningen eller hur? Din arbetstid och ditt arbete i likhet med alla andras har en prislapp, det är sanningen.

 

Du behöver en producent!

Din producent behöver ett registrerat företag.

 

När detta är fixat är första anhalten förslagsvis din lokala filmpool.

Du tar kontakt först och bestämmer ett möte med ansvarig konsulent. (för långfilm i det här fallet, ofta rör det sig om skilda individer med uppdelat ansvarsområde för doku, kort, långfilm etc så sök rätt person.)

 

Preppa dig inför mötet genom att ta reda på vem du kommer att möta och vilka frågor som sannolikt kommer att ställas först. (Snacka med någon annan som genomgått samma procedur helt enkelt)

 

Viktigt att förstå är att i fallet långfilm så är det regelmässigt inte stöd utan delfinansiering du talar om, och därav ovanstående utvik.

 

Om allt går väl så har du nu grundbulten till din långfilm.

Och har du pengar så kan du söka mer pengar (självklart)

Därför behöver du en AKTIV producent med mycket go.

 

Vidare söker ni förslagsvis pengar hos sf som ger stödfinansiering.

Sen söker ni sponsorer osv

 

[citat=Tomasz1985]Minns inte vem av producenterna till Så som i himmelen det var som använde sina egna pengar samt lånade en hel del från vänner och kollegor men någon av dom var det iaf. Ett undantag så klart[/citat]

 

En detalj runt ovanstående, om filmen drar över budget vilket inte är så osannolikt så krävs drastiska metoder. Ett budgetöverdrag kan ju hypotetiskt vara att regissören är petig och inte klarar av att regissera fram det han är ute efter innan inspelninsgtiden är förbi. Då kan man nödgas erbjuda procent el dylikt för att få en färdig produkt. Det där var ett hypotetiskt tips.

 

Om man är riktigt driven och inte räds ett massivt lass formulär så kan man i det trevliga Frostbiten gängets fotspår söka EU pengar. Mycket fint att ha utvecklingsstöd =)

 

Till sist så (nu blir det säkert hur långt som helst som vanligt) är det en bra ide att ha ett jävla självförtroende & ego när man tar kontakt med förhoppningsvis framtida finansiärer. Be aldrig om ursäkt för något du gjort utan spela allan istället. Du bör av nödvändighet ha en nice showreel av dina kortfilmer att visa upp. Ditt manus bör du ha bollat mot ett proffs som kan ge dig svar på tal, svälj självkänslorna och analysera fram en mustig omskrivning och dräp de värsta felen. Frostbiten gänget bollade sitt manus mot bl.a. mig men om du kan hitta ett riktigt proffs som läser ditt manus gratis så är det bättre =) En sådan kan snabbt ge dig vettiga förslag, om du väljer att lyssna så är det upp till dig. Med ett öppet sinne tar du dig antagligen längre än utan.

 

Sedan föreslår jag inom parantes...

Se till att du skriver i korrekt format och ta bort alla skrivfel ("Finnansiering" har du ju redan fått smaka på, ge ingen besserwisser något att haka upp sig på) Skriv inte version femtusenelva på det första manus du lämnar in. Har du missat ett stavfel el dyl så har du egenhändigt dumförklarat dig själv som manusförfattare. Håll ett lågt nummer och var professionell. Skippa (forts.) och sån skit mellan sidorna, läs vedertagna regler. Jag vill påpeka detta eftersom jag är okunnig om din professionella nivå. som Screenplaywriter. Känner du dig osäker så köp ett par böcker, förslagsvis prioriteras standarverken

"The Screenwriter's Bible" av David Trottier

"Making A Good Script Great" av Linda Seger

(Senaste expanderade revisionen)

Dessa sammanfattar det mesta du behöver i ditt första förslag.

Kom ihåg att ingen ger bort pengar, du måste arbeta för dem.

 

Tja jag har en tendens att bli långrandig, här är iaf några basics som förhoppningsvis kan ge dig lite starthjälp Gremanz. Ursäkta oordningen, kontentan är det viktiga.

 

/Silverbullit

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin][citat=krockis]tål att nämnas att över av 90% av kortfilmsprojekten får ett nej av resurscentrum. de lägger nästan alla pengar på att samproducera långfilm så att de får sysselsättning i regionen.[/citat]

 

Herregud, är det så illa?! Då måste vår film vara otroligt mycket bättre än vi trott eftersom vi fick maximal stödsumma :D[/citat]

 

har ingen aning var du sökte och vilken summa ni fick. jag talar om riktiga kortfilmsprojekt på dryga 10-15 min och drygt 200 000 kr i stöd. ja vet inte heller hur mkt pengar ert resurscentrum har o inte heller ifall de är ett produktionsbolag. Film i skåne samt Film i väst tackar nej till drygt 90%.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

När detta är fixat är första anhalten förslagsvis din lokala filmpool.

 

Jag funderar just nu kring eventuell finansering, så vad exakt är en filmpool?

FilmCentrum i stockholm räknas de? Kan någon ge lite exempel?

 

Tack på förhand!

 

Edit: Varför ligger den här tråden under Filmcafé?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst KevinS

Tror att de menar resurscentrum när de säger filmpool.

Vilken du ska vända dig till beror på var du bor eftersom de inte går inte över gränser (så vitt jag vet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...