Gå till innehåll

Brokeback Mountain på för få biografer?


Jodokast

Recommended Posts

Tänkte uppmärksamma på det märkliga faktum att en av de mest intressanta och kritikerrosade filmerna det senaste året sopas under mattan som en smal indiefilm.

 

På SF visas den på filmstaden Heron och filmstaden Kista på relativt små biografer. Åtminstone i Kista så har det gått åt en massa biljetter.

 

På Astoria visas den på Victoria och på biopalatset, jag och min flickvän försökte få biljetter bredvid varandra på någon av dessa men det gick inte för den var antingen slutsåld eller hade bara enstaka platser.

 

Här känns det som att distibutören helt har missförstått en films potential. Filmen vänder sig ju inte bara till homo/bisexuella utan minst lika mycket till heterosexuella och med en sådan stor regissör som Ang Lee och all den positiva kritik den har fått borde den kunna sälja ut rätt många biografer.

 

Jag vet inte hur det är ute i resten av landet men om bara fyra biografer visar den i stockholm känns det inte sådär jättelovande.

 

Kan detta bero på filmens tema? Jag trodde verkligen vi hade kommit så långt att vi kan visa homosexualitet i fictionsfilmer utan att det ska anses som smalt eller stötande. Det tycker jag är ganska sorgligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

PÅ SF-biografen i Falun visas i stort sätt bara storfilmer i den mening att de lockar finniga killar i min ålder (nej inte mig ;))... om man vill se något smalare får man hoppas på folketshus lilla biograf eller vänta glatt på hyr-/köpfilm.

 

Jag har iofs inte kollat upp hur de ser ut angående Brokeback mountain

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjaa.. i västerås så (antar jag) att den kommer visas på alla sf:s biografer (en)

royale vetefan.. det verkar som om de 2 biograferna turas om att visa filmerna, så denna är det filmstadens tur att visa.

Jag känner mig inte alls lockad till att se denna film. Är inte intresserad av kärleksfilmer över huve taget, särksillt inte om gaycowboys. Hellre om det var gay.. vad somhelst! Inte cowboys eller brandmän!! Det är så kliché det kan bli!! Gah.. Sen så har ju iofs en asiat regisserat, och det höjer väl filmen en aning...

 

 

[citat=Jodokast]

Här känns det som att distibutören helt har missförstått en films potential.

 

Kan detta bero på filmens tema? Jag trodde verkligen vi hade kommit så långt att vi kan visa homosexualitet i fictionsfilmer utan att det ska anses som smalt eller stötande. Det tycker jag är ganska sorgligt.[/citat]

 

Mjaa.. Jag har som sagt inget intresse för filmen, men den tycks ju vara poppis så den borde visas överallt

med tanke på all den bra kretik den fått, både i svergie och i USA.

Om det kan bero på homofobi eller någon sorts censur? Aboslut inte.

Det har isåfall mer med historien i sig att göra, än att det helt enkelt rör sig om homosexualitet.

 

Jag hoppas iallafall att det inte är så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Igår i aftonbladet kunde man läsa att Brokeback Mountain ligger 8:a på biotoppen trots att den bara visas på 13 dukar i hela landet. Kommentaren kring den var att dessa biografer var fullbokade.

 

Här tror jag verkligen att direktörerna går miste om en hel del pengar genom att inte visa den på fler biografer säga vad man vill om tema och sexuella målgrupper.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]Är inte intresserad av kärleksfilmer över huve taget, särksillt inte om gaycowboys. Hellre om det var gay.. vad somhelst! Inte cowboys eller brandmän!! Det är så kliché det kan bli!! [/citat]

När senast gjordes en film om gaycowboys? :o

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är märkligt att de lyckades missa snacket runt filmen och favoriserandet inför oscarsgalan och därmed inte lade om sin långsiktiga planering i sin jakt på pengar. Nu antar jag att den gått upp på fler dukar, gissar det har med hur många kopior de gjort från början.

 

Men inte sedan stumfilmstiden har väl sverige varit i framkant, sånär som på pseudoporr som var bannlyst i 49 delstater i USA. Och hur man presenterar film i Sverige ligger väl helt i tiden med Sveriges relation till film i övrigt.

 

Och det finns väl ingenting som på något vis är förvånande, som med så mycket annat här i världen.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...