Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om du har en DV-kamera och kopplar den till datorn där du har ett framegrabber-program (typ stop-motion pro eller Animator DV) så kan du styra den därifrån. Du kan också använda onionskinn iblnad som innebär att du ser föregående ruta/rutor. Ett annat alternativ är ju att använda en digital stillbildskamera som du säger. Under förutsättning att du kan styra den från datorn. Canon EOS 300 och 350 (samt de dyrare modellerna) vet jag kan göra detta. Tror inte att det är så vanligt bland mindre kompaktkameror. Om du kör med en kompaktkamera bör du se till att skaffa en fjärrutlösare och sen ett riktigt stor minneskort. Då kan du kanske klara att få färdigt en scen i taget innan du måste tömma kortdet. Man kan ju också sänka kvalliteten då så du får plats med mer bilder. 2000x1200 är ju lite onödigt då kanske...

Posted

[citat=leranimatör]det blir ju lite väl mycket frames i sekunden om man använder en filmkamera.[/citat]

Errr? Är du säker på att du vet vad du pratar om nu? För det första undrar jag hur film kom in i bilden och för det andra så spelar det ju ingen roll eftersom du endast ska ta stillbilder. En frame är en frame, spelar ju ingen roll om det är en frame från en filmkamera eller en videokamera.

Posted

[citat=Hagwall]Om du har en DV-kamera och kopplar den till datorn där du har ett framegrabber-program (typ stop-motion pro eller Animator DV) så kan du styra den därifrån.[/citat]

Jag testade med min dvkamera, men det funkade inte inget av programmen märkte ens att dvkameran fanns innkopplad till datorn.

Antar att det är en för gammal kamera.

• 4 weeks later...
Posted

[citat=leranimatör]det blir ju lite väl mycket frames i sekunden om man använder en filmkamera.[/citat]

Menar du att en filmkamera tar 24 bilder i sek.. isåfall tar du ju bara två rutor för varje gång du flyttar.. så är du nere på 12. Ser tillräckligt bra ut

Så gör Aardman Animation sina filmer, Wallace and Gromit mf.

• 1 month later...
Posted

[citat=Hagwall]Om du har en DV-kamera och kopplar den till datorn där du har ett framegrabber-program (typ stop-motion pro eller Animator DV) så kan du styra den därifrån. Du kan också använda onionskinn iblnad som innebär att du ser föregående ruta/rutor. Ett annat alternativ är ju att använda en digital stillbildskamera som du säger. Under förutsättning att du kan styra den från datorn. Canon EOS 300 och 350 (samt de dyrare modellerna) vet jag kan göra detta. Tror inte att det är så vanligt bland mindre kompaktkameror. Om du kör med en kompaktkamera bör du se till att skaffa en fjärrutlösare och sen ett riktigt stor minneskort. Då kan du kanske klara att få färdigt en scen i taget innan du måste tömma kortdet. Man kan ju också sänka kvalliteten då så du får plats med mer bilder. 2000x1200 är ju lite onödigt då kanske...[/citat]

Skulle gärna få reda på lite mer om möjligheter att styra en systemkamera via datorn. Jag har en Canon EOS 300D, vilken du menar ska gå att göra detta med. Om det är ett program eller vad det annars kan vara.

Posted

Jag har själv en 350D till vilken jag fick med en massa skivor med drivrutiner, där fanns progravrara för att kunna köra kameran via datorn. När jag kopplar in min kamera ploppar det upp ett litet fönster som frågar vad jag vill göra, ladda ner bilder etc. Där kan jag välja att köra "remote" och då kommer en ny liten ruta upp där jag ser all info som annars finns på kamerans display, typ slutare, bländare, iso osv. Det finns också en actryckare. När man tar bilder sparas de i den mapp man har valt (sparas ej på minneskortet) Om du har ett bildvisningsprogram uppe samtidigt så kan du direkt se den aktuella bilden du tagit. Kolla vad du har för programmvaror på skivorna som följde med. Är ganska säker på att det ska funka med 300D också.

• 2 weeks later...
Posted

tänkte bara höra vad ni som arbetar med animation föredrar. Digital Stillbildskamera eller dvkamera? fördelar/nackdelar?

Skulle vara bra att höra vad folk har för erfarenheter

Posted

digital stillbildskamera - najs upplösning och bild uppemot 11/12 megapixels och annat riktigt fint som den gör/inte-gör med bilden...

DV - begränsad till PAL-upplösningen... men den ger live-feed...

Posted

[citat=Anhool]Det fungerar inte med SMA, MonkeyJam eller de andra gratisprogramen. Du måste köpa Stop Motion Pro, AnimatorDV eller nått av de andra bättre programen.[/citat]

Jag har en miniDV kamera och den fungerar i monkeyjam!

• 4 months later...
Posted

Jag tänker använda Istop motion när jag animerar. Vilken stillbildskamera kan jag använda till det? Jag vill se det jag ska filma på dataskärmen och sköta allt från datorn. Har testat diverse kameror men ingen funkar.

Camila