Norbert Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Nu har jag stött på ett problem som jag inte känner igen. DV-kameran hittas av datorn, så det är inget fel på firewireingången. Jag kan inte köra capture i Premiere, för då stängs programmet ner. Jag kan inte köra capture i Movie Maker, för då ser jag inget annat än en svart bild. Jag kan inte köra capture i Avid Free DV, för där hittar den inte ens något att spela in från. Jag får inte ens se någon bild från kameran när jag trycker på den i utforskaren som jag gjorde förut. Jag kör Win XP, har nyligen formaterat om och installerat om allt. Någon som känner igen problemet? EDIT: Problemet löste sig nästan när jag installerade Picture Package som följde med kameran. Picture Package har dock inget med drivrutiner att göra, så jag förstår inte varför det hjälpte, eller varför inte datorn tog emot några signaler från kameran utan det. Jag fick åtminstone se en bild i utforskaren när jag tryckte på kameran. Nu har den lagt av igen. Jag kan styra kameran från Premiere men jag får inte se någon bild och försöker jag spela in så får jag upp rutan "No frames were captured" eller vad det brukar stå. 0 Quote
Rogge Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Kanske någon av följande länkar löser problemet? - Capture - Why is the capture window blank? 0 Quote
carbe Posted January 15, 2006 Posted January 15, 2006 Jag känner igen problemet för jag har haft exakt samma problem! Men jag lyckades inte fixa det, jag tror man måste ha någon installationsskiva eller något liknande. Ring supporten för där du köpte kameran är mitt bästa tips. 0 Quote
Norbert Posted December 29, 2006 Author Posted December 29, 2006 Weho, bumpar den här tråden för nu har jag exakt samma problem igen. Det finns inga drivrutiner till kameran som jag kan installera och jag har provat installera om drivrutinerna automatiskt genom enhetshanteraren. Jag har också provat... att skapa ett nytt användarkonto i Windows med administratörsbehörighet (jag har för övrigt bara ett användarkonto tidigare med administratörsbehörighet). Ingen skillnad. att ta bort 1394-mappen i registereditorn så att den fick ladda om den. Ingen skillnad. att med hjälp av GraphEdit leta efter DirectShow-filter som kan ligga i Video Capture Sources och störa. Hittade inga andra än kameran och mitt tv-kort. Har provat att inaktivera tv-kortet också för säkerhets skull. Ingen skillnad. I GraphEdit så använder sig både kameran och tv-kortet av filen "ksproxy.ax" men den ska man tydligen inte röra. att avaktivera och till och med ta bort 1394-kontrollern under Nätverkskort i enhetshanteraren. Med andra ord, jag har testat allt på den här sidan som verkar relevant: http://www.adobe.com/support/techdocs/330682.html samt det mesta på sidorna som Rogge länkade till. Då menar jag att mitt problem inte är knutet till enbart Premiere. Min kamera tas inte emot nånstans. Det är en Sony DCR HC42E föresten. Snart sprättar jag upp eländet med en virknål. Om någon är intresserad av att se rutan jag får upp när jag försöker klicka på kameran i utforskaren så varsågod: 0 Quote
Max_H Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Och du har inga codecpackar installerade? Eller XVid/DivX eller så? Vilke SP för XP - 2:an gissar jag? Kan du testa kameran i en annan dator? Vilket FW-chipset har du (kolla i enhetshanteraren)? /Max (fasen... man borde sova istället...) 0 Quote
carlsson.ola Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Har haft samma problem. Lösningen för mig var, enkel. Har en panasonic dv-kamera. Man är tvungen att ha den i filmvisningsläge för att datorn ska ha kontroll över kameran. Detta kanske var för lätt för att vara lösningen :/ 0 Quote
Norbert Posted December 30, 2006 Author Posted December 30, 2006 Inga codecpack installerade. Inget divx/xvid. SP2. Det fungerar som det ska på min fars dator. Hur kollar man firewire-chipset? Den heter i varje fall "IEEE 1394 OHCI-kompatibel". Förut fungerade det både i vcr-läge och kameraläge men nu fungerar det inte i något av lägena. Jag blir inte klok på detta. /= 0 Quote
Rogge Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Min kamera tas inte emot nånstans. Och då är Windows Movie Maker inkluderat? 0 Quote
Max_H Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Se bifogad fil... hmm... har du ngn annan firewire-grej och testa med för att se om något alls funkar??? Dyker kameran upp ALLS i enhetshanteraren? I så fall: Var och som vadå (under spelenheter eller som en egen "Bildframställningsenhet")? /Max 0 Quote
Norbert Posted December 30, 2006 Author Posted December 30, 2006 Rogge: Japp. Jag kan inte ens se videoströmmen i utforskaren om jag klickar på kameran där. Det brukade gå. Max_H: Den dyker upp under bildenheter som Sony DV camcorder (se bild). 0 Quote
Max_H Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Dåligt konstruktiva idéer kvar... men om det är en helt ny installation utan en massa grejer som ska backas, sparas undan etc så skulle jag personligen installera om burken. Mest för att det går fortare - fast det vore ju skoj att veta vad det är. Sitter fw kortet på moderkortet eller är det ett "löst"? I så fall vilket märke? Har du ett annat fw kort att testa med - så inte kortet brunnit och "halvfunkar"? /Max 0 Quote
Norbert Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Det är ett väldigt skumt problem. Man vågar inte ens lita på att det fungerar efter en omfattande ominstallation eftersom det inte gjorde det när jag först skapade den här tråden. Det skulle säkert kunna vara firewirekortet, moderkortet har inget inbyggt så det är ett löst. Jag provade precis alla ingångar på kortet men ingen verkar bättre än någon annan. Tackar och bockar för hjälpen ändå. Jag återkommer väl efter att jag har installerat om allt och bytt firewirekort och det fortfarande inte funkar. :) 0 Quote
Max_H Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Testa först med byte av kort då - det går ju klart fortast... /Max 0 Quote
enbart strul Posted February 13, 2007 Posted February 13, 2007 Jag har samma problem här,fast med en annan videokamera hehe.En DCRHC96E.Jag har lagt ner fjantigt mycket möda på det här.Det funkar med usbkabel men bildkvallen blir då pinsamt dålig.Blir till att testa nytt kort eller annan sonyrekommenderad sladd. Edit:Har ni möjligheten så fånga alltid in video via firewire(blir mycket bättre kvallitet på grejjset) 0 Quote
Rogge Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Jag har samma problem här,fast med en annan videokamera hehe. Har du provat att fånga med Scenalyzer LIVE ? 0 Quote
enbart strul Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Ja ja provade Scenalyzer Live,har testat Pinnacle,Movie Maker,Adobe,Vegas mm.Men de är så att de plingar inte ens till nu när jag kopplar in maskineriet.De har funkat innan.Men nu händer det ingenting.Det blinkar DV IN på kameraskärmen men roligare än så blir de inte. 0 Quote
gorse Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Det är inte tillräckligt likt mitt problem men prova (åtminstone för att utesluta detta del) ; Jag citerar mig själv från en annan tråd. "Om man laddat ner Morgan Stream Switcher så funkar inte capture i Adobe Premier Elements och Adobe Premier Pro. Morgan Stream Switcher ingår i många codec-paket särkillt dessa "all-in-one". Spelar ingen roll vilken kamera man har. Gör rename på c:\windows\system32\MMSwitch.ax c:\windows\system32\MMSwitch.dll till MMSwitch._ax and MMSwitch._dll och saken är biff. Man behöver inte ens starta om." 0 Quote
enbart strul Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Har inte laddat hem "Morgan Stream Switcher". Sökte efter filerna du tipsade om men ingen av dem existerar på min hårddisk.Jag har även en lite äldre Sonycam,en DCRTRV 22E och den är lika hopplös den.Provat på 2 andra datorer med utan nått resultat.Firewirern ja har ska funka(behövs ingen särskild Sonyrek kabel). 0 Quote
enbart strul Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Testade me nytt firewirekort men de hjälpte inte.Får höra med stället ja köpte den eller Sonysupporten.Tack för att ni tar er tid. 0 Quote
MrPetter Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Ja ja provade Scenalyzer Live,har testat Pinnacle,mm.MEN de är så att de plingar inte ens till nu när jag kopplar in maskineriet.De har funkat.Men nu händer det ingenting.Det blinkar DV IN på kameraskärmen men roligare än så blir de inte. Hmm, säger du att systemet inte ens märker av att du satt in kameran? För om det är fallet så tror jag tyvärr att du har lyckats bränna FW-porten på din kamera. =/ Jag har råkat ut för just det med en Sony PDX-10. Kameran reagerade när jag drog ur / satte in kabeln, men datorn verkade inte ens märka av det. Ta kameran till en dator den garanterat inte suttit i tidigare, koppla in den avsäntgd. Slå på kameran i vcr-läge och se om det operativet alls märker att det sitter nåt där. Gör det inte det, då har du en trasig firewireport (eller kabel, men det har du antagligen provat). Leverantörer av kameror och datorer brukar säga "koppla aldrig in eller ur när enheten är igång" och jag har faktiskt sett enheter som blivit brända på det sättet. Om du däremot FÅR en reaktion i Windows, då är det en helt annan sak. =/ //Petter 0 Quote
enbart strul Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Ja jag läste med nått inlägg här om att någon brännt porten.Yes ja har testat de du skriver.Provat på 2 splitternya computers samt 4st andra hehe.Har två kablar och dom funkar som de skall.Ja de är väl säkert så att portarna blivit brända,kommer att lämna in en av kamerorna. Ill be back 0 Quote
Norbert Posted March 5, 2007 Author Posted March 5, 2007 Nu dammar jag av den här tråden igen för i förrgår när jag skulle spela in lite video på min bärbara dator så uppstod samma problem på den! Det brukade fungera galant på den bärbara, men nu har den bestämt sig för att gå i min stationära dators fotspår och säga nej till dv-kameror. Jag tror datorerna står för nära varandra... min stationära verkar med dåligt inflytande på min bärbara. :P För övrigt har jag nyligen formaterat den stationära en gång till utan större framgång på den här fronten. 0 Quote
enbart strul Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Ja,jag hade deffenitivt brännt porten,(portarna).Fick tillbaks kameran å nu funkar allt som det ska.De kostade mig 2500 spänn.Gäller verkeligen att tänka på att koppla in sladdarna innan man sätter igång kameran i fortsättningen,så de inte händer igen. Edit:Lånade även en kompis kamera (lyckades med att bränna den porten med) Sabbade 3 st videokameror haha måste va rekord. 0 Quote
Recommended Posts