Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skulle vilja diskutera den filmen. Den gick ju på TV för några dagar sen. Den är ju ruskigt snyggt gjord, men samtidigt känns det som om något inte riktigt stämmer, fast jag inte riktigt kan sätta fingret på det. Jag är alltså ute efter att få en förklaring till att jag var så likgiltig inför den. Nån annan som känner likadant och samtidigt har en förklaring? Och vad tror ni det mycket blandade mottagandet både här och i USA beror på?

Hur som helst blev den ju mycket mer intressant när jag fick veta att den är mycket korrekt rent historiskt. Alla nämnda personer och incidenter har verklighetsbakgrund, t.om. brandkåren från olika distrikt som slogs mer med varandra än de släckte bränder!

Posted

Gangs var det årets bästa film, den är skitbra. Det enda jag kan kritisera i den är hur den slutar, var lite anti-klimax. Tänker inte beskriva det ifall folk här inte sett den. Men annars är den gryyym.

Posted

Efter att hela sitt liv levererat mästerverk visade Scorsese att han inte är en övermänniska - han gjorde Gangs som är en i alla avseenden medioker film. Om han valt bort medelmåttan DiCaprio i huvudrollen kanske filmen hade klarat mini-nivån för cineastisk konst.

Scorsese har tappat greppet - han är slut.

Posted

Det är det här som jag menar. Vissa hyllar den, andra tar den med en gäspning. Varför? Själv tycker jag att rekonstruktionen av det gamla NY, miljöerna, samt striderna är rätt geniala. Men samtidigt förefaller DiCaprio så blek att man nästan börjar sympatisera med briljanta Daniel Day-Lewis i rollen som Bill "The Butcher Cutting. Hmm, är det inte meningen att det är hjälten man skall heja på och sympatisera med? Hur som helst anser jag att en stor svaghet är det oorginella manuset, som är ett raster över hollywoodmodellen. Något mer originell uppbyggnad i manuset (fler vändpunkter, överraskande moment etc.) samt en starkare huvudkaraktär skulle ha lyft filmen avsevärt. Men det är bara min ödmjuka åsikt.

Posted

[citat=Dawey]Det är det här som jag menar. Vissa hyllar den, andra tar den med en gäspning. Varför? Själv tycker jag att rekonstruktionen av det gamla NY, miljöerna, samt striderna är rätt geniala. Men samtidigt förefaller DiCaprio så blek att man nästan börjar sympatisera med briljanta Daniel Day-Lewis i rollen som Bill "The Butcher Cutting. Hmm, är det inte meningen att det är hjälten man skall heja på och sympatisera med? Hur som helst anser jag att en stor svaghet är det oorginella manuset, som är ett raster över hollywoodmodellen. Något mer originell uppbyggnad i manuset (fler vändpunkter, överraskande moment etc.) samt en starkare huvudkaraktär skulle ha lyft filmen avsevärt. Men det är bara min ödmjuka åsikt.[/citat]

det beror väl på vad man letar efter i en film.

den här har ju varit på gång att göras i några årtionden med ett antal olika skådespelare i de olika rollerna, men det var inte förrän nu han fick chansen att filma den. det kanske förklarar manusets struktur också.

Posted

Felet med filmen var att trailern skruvade upp förväntningarna, medans filmen inte riktigt höll vad den lovade. Viss tyckte jag den var OK nu när jag såg den igen. Men första gången var jag riktigt besviken.

Posted

[citat=j3n5]Felet med filmen var att trailern skruvade upp förväntningarna, medans filmen inte riktigt höll vad den lovade. Viss tyckte jag den var OK nu när jag såg den igen. Men första gången var jag riktigt besviken.[/citat]

Förstår vad du menar. Att lansera "The Village" som en skräckfilm var en katastrof för filmen. Förväntningarna blev helt felaktiga. Kanske lite samma sak med denna film?

Posted

[citat=Dawey][citat=j3n5]Felet med filmen var att trailern skruvade upp förväntningarna, medans filmen inte riktigt höll vad den lovade. Viss tyckte jag den var OK nu när jag såg den igen. Men första gången var jag riktigt besviken.[/citat]

Förstår vad du menar. Att lansera "The Village" som en skräckfilm var en katastrof för filmen. Förväntningarna blev helt felaktiga. Kanske lite samma sak med denna film?[/citat]

sånt är jobbigt. kommer ihåg när American Beauty kom, och trailern gjorde att det såg ut som en komedi.

Posted

American Beauty är skräp hela vägen, riktigt vidrig film faktiskt. Gangs har svagheter men de är väldigt få. Jag hade otroligt kul när jag såg den, 2 ggr, på bio. :)

American Beauty såg jag också, tyvärr, 2 ggr på bio. Första gången köptes jag av hypen, andra gången undrade jag va i helvete det är för slemmig smörja som folk gått på. usch