superzelda Postad 7 januari 2006 Postad 7 januari 2006 Hej, jag är i stort behov av råd och hjälp! Jag har ett manus som jag hållt på med sedan i somras ( trots att det bara är under strax 50 sidor tydligen, haha) och jag har aldrig skrivit manus förut, och inte lagt ner särskilt mycket tid på skrivstil och lättläshet. Personligen tycker jag inte att det är det viktiga i ett manus, utan själva historien och det man vill få fram. Vill jag lägga ner tid på skrivsätt och proffsighet, så skriver jag hellre en bok eller poesi. Men, för mig betyder det här manuset jättemycket, eftersom den är baserad på ett verkligt öde, och verkliga händelser i mitt liv, som jag bearbetar på det här sättet. Att skriva, och nå ut. Och jag tror att den här storyn skulle göra sig skitbra i film-form. Men nu är det rätt svår, behövs många skådespelare och stor budget, så det svåra är nog att det behövs ett bra filmbolag och bra regissör till det. ( jag har inte heller någon aning om hur sådant här funkar, om det är regiösser eller filmbolag man kontaktar) manuset innehåller rätt mycket skolmiljö, ungdomar,musik, och det behövs nog rätt mycket skådespelarteknik för att kunna skapa dessa karaktärer. Och så bor jag i norrland, och det bästa skulle ju vara om filmen utspelade sig här för mer känsla, och så att jag kan medverka i produktionen, men det känns svårt att få tag på folk här, skådespelare, regisör, osv osv. Eller äh jag vet inte. Hade tänkt ställa en massa frågor men nu kommer jag inte på något :P Och egentligen så drömmer jag bara och låter tankarna skena iväg, men jag tror själv på storyn, även fast manuset är kort och kasst skrivet. Någon som har något smart att säga iallafall? :) 0 Citera
roswall Postad 8 januari 2006 Postad 8 januari 2006 Hm..Du skrev inte var i Norrland du bor, men det borde finnas något studieförbund där du få träffa någon och disskutera dina ideér med och kolla ifall de kan stötta dig. Om du vill få med ett filmbolag tror jag att ditt manus åtminstone vara rätt korekt skrivet. 0 Citera
krockis Postad 8 januari 2006 Postad 8 januari 2006 Jag tycker du borde läsa lite mer om ämnet och konsten att skriva ett manus. Du måste ju ha en överskådlig berättelse/format om nån ska orka ens läsa ditt manus. Du skriver att då kan du hellre skriva en bok eller poesi men inte skulle du skriva en bok i rimform, då forstår du att det finns uformningar för hur ett bra manus är strukturerat. Sen så säger du att den är kring 50 sid. vilket gör att den inte passar in i någon filmform (korfilm, novellfilm, långfilm). Antingen kortar du ner den eller utökar till en långfilm. Finns inte så stor marknad eller ork att satsa på filmer runt 50 min, såvida det inte är en fråga om dokumentärer. Du har en rätt naiv bild vad det gäller film, skapande i stort och hur lätt det är att sälja en ide. Du får förankra dina resonemang när du har pluggat på i ämnet. Det är inte så lätt som att du skickar ett manus till Svt, de ger dig 10 miljoner och du får vara med. För hade det varit så lätt så hade jag varit miljonär just nu. men kämpa på, plugga in dig i ämnet och lycka till!!! 0 Citera
ash Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 om du skriver om det efter "manus-mallen" så kanske det blir fler sidor 0 Citera
superzelda Postad 9 januari 2006 Författare Postad 9 januari 2006 Tack för era svar :) Rätt pinsamt inlägg jag skrev, inser jag nu. Hade dumt nog inte läst på något om manusstruktur och formatering innan jag började skriva, men det gäller väll att resa sig upp igen, och försöka, hur lång tid det än tar. Det är bara jobbigt att klara upp allting själv, kämpa, utan feedback, kritik, råd från människor i " verkliga livet", utanför dataskärmen. 0 Citera
gorse Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 Nej, det är inte pinsamt. Du har just nu blivit en erfarenhet rikare. Och vi har också återigen fått ett exempel på detta forums förträfflighet. Lycka till och ge inte upp när det känns motigt. 0 Citera
Java ex Machina Postad 14 januari 2006 Postad 14 januari 2006 [citat=superzelda]Hej, jag är i stort behov av råd och hjälp! Jag har ett manus som jag hållt på med sedan i somras ( trots att det bara är under strax 50 sidor tydligen, haha) och jag har aldrig skrivit manus förut, och inte lagt ner särskilt mycket tid på skrivstil och lättläshet. Personligen tycker jag inte att det är det viktiga i ett manus, utan själva historien och det man vill få fram. Vill jag lägga ner tid på skrivsätt och proffsighet, så skriver jag hellre en bok eller poesi. Men, för mig betyder det här manuset jättemycket, eftersom den är baserad på ett verkligt öde, och verkliga händelser i mitt liv, som jag bearbetar på det här sättet. Att skriva, och nå ut. Och jag tror att den här storyn skulle göra sig skitbra i film-form. Men nu är det rätt svår, behövs många skådespelare och stor budget, så det svåra är nog att det behövs ett bra filmbolag och bra regissör till det. ( jag har inte heller någon aning om hur sådant här funkar, om det är regiösser eller filmbolag man kontaktar) manuset innehåller rätt mycket skolmiljö, ungdomar,musik, och det behövs nog rätt mycket skådespelarteknik för att kunna skapa dessa karaktärer. Och så bor jag i norrland, och det bästa skulle ju vara om filmen utspelade sig här för mer känsla, och så att jag kan medverka i produktionen, men det känns svårt att få tag på folk här, skådespelare, regisör, osv osv. Eller äh jag vet inte. Hade tänkt ställa en massa frågor men nu kommer jag inte på något :P Och egentligen så drömmer jag bara och låter tankarna skena iväg, men jag tror själv på storyn, även fast manuset är kort och kasst skrivet. Någon som har något smart att säga iallafall? :)[/citat] jag tror du just beskrev 99% av alla manusförfattares första manus. alla börjar med att skriva nåt tungt personligt om sig själv, och det är inget fel med det. sen brukar den genomsnittlige (har jag hört i alla fall, och det låter troligt) manusförfattaren få skriva ca 7 manus innan han/hon säljer något. det är också något att ha i åtanke. 0 Citera
ibbe_san Postad 14 januari 2006 Postad 14 januari 2006 Hörru du..du kan väl skicka manuset till mig så kan jag försöka göra en film av det..är i behov av ett manus. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.