Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

om jag hade haft 20000:- typ så skulle jag lätt köpt en XM2, jag har varit förälskad i den kameran ända sedan jag sg den för första gången, kärlek vid första ögonkastet ;)

Postad

Verkar som om de flesta röstar för en Xm2:a men vad tror ni om de andra kamerorna jag nämde?

Sony HDR-HC1E

Panasonic AG-DVC30E

Sony HVR-A1E

Sony DSR-200P DVCAM

/F.

Postad

Ja, Panasonic AG-DVC30E ger väl liknande bild som storebror DVX100 med sin cinelike gamma och allt. DVC30 saknar dock progressiv skanning (poängen med DVX100) och den har mindre CCD. Mindre CCD medför ju att upplösningen blir sämre.

Vad gäller Sony HVR-A1E och Sony HDR-HC1E så ger de väl okey bild eftersom de är HDV och allt, men personligen skulle jag inte satsat på HDV i dagsläget. Tänk på att en komprimering till mpeg2 sker i kameran för att få plats på ett minidv-band. Man kan inte klippa i materialet som det är, utan måste komprimera det ännu en gång för att kunna klippa i det och sen komprimera det till mpeg2 igen för visning.

Sony DSR-200P DVCAM vet jag inte så mycket om, men den verkar väl åtminstone ha alla inställningsmöjligheter man kan behöva? Sen är frågan om man verkligen behöver DVCAM. Vad jag har förståt så ska det väl vara samma datamängd som minidv, bara att banden är tåligare?

Postad

[citat=frehåk]Är det någon som kan uttala sig om någon av följande kameror:

Sony HDR-HC1E

Panasonic AG-DVC30E

Sony HVR-A1E

Sony DSR-200P DVCAM

/F.[/citat]

Jag har just före jul köpt en Sony HDR-Hc1E

Det är min första digitala kamera så jag är grön på detta område

men det blir väldigt skarpa filmer det kan jag säga och den är

väldit kompakt och lätt skött.

Väldigt smart med pekskärm så det inte blir så många knappar.

Postad

Ja har hört att Canon xm2 är riktigt bra, för övrigt har jag sett att den finns ny på nätet för 17 000 :- ... Det var någon utlänsk sida.

Postad

Har haft en xm2. Riktigt bra kamera och framför allt superbra optik. Dock tycker jag numer att det är tråkigt att den ej filmar i äkta widescreen.. Finns beggad på blocket för 12000:-

Postad

[citat=JaWist][citat=frehåk]Är det någon som kan uttala sig om någon av följande kameror:

Sony HDR-HC1E

Panasonic AG-DVC30E

Sony HVR-A1E

Sony DSR-200P DVCAM

/F.[/citat]

Väldigt smart med pekskärm så det inte blir så många knappar.[/citat]

Hur ser det ut med ljudingångar på din nya kamera? Är själv lite sugen på att filma i HDV. Kameran är ju rätt billig och har fått bra kritik för sin bilåtergivning. Gillar också att den är så kompakt, vill inte bära med mig mer än nödvändigt.

Har Sony HDR-HC1E OK ljudingång skulle jag lärr köpa den. Om ett till två år kommer det vara tråkigt med "gammal" upplösning..

Postad

[citat=j3n5][citat=JaWist][citat=frehåk]Är det någon som kan uttala sig om någon av följande kameror:

Sony HDR-HC1E

Panasonic AG-DVC30E

Sony HVR-A1E

Sony DSR-200P DVCAM

/F.[/citat]

Hur ser det ut med ljudingångar på din nya kamera? Är själv lite sugen på att filma i HDV. Kameran är ju rätt billig och har fått bra kritik för sin bilåtergivning. Gillar också att den är så kompakt, vill inte bära med mig mer än nödvändigt.

Har Sony HDR-HC1E OK ljudingång skulle jag lärr köpa den. Om ett till två år kommer det vara tråkigt med "gammal" upplösning..[/citat]

Inte nog med att den inte har XLR - den har ingen ljudingång alls!!! Jisses...vad ska man med en sån kamera till? Sony har uppenbarligen flippat ut totalt denna gång :-D

Postad

[citat=mjg][citat=j3n5][citat=JaWist][citat=frehåk]Är det någon som kan uttala sig om någon av följande kameror:

Sony HDR-HC1E

Panasonic AG-DVC30E

Sony HVR-A1E

Sony DSR-200P DVCAM

/F.[/citat]

Har Sony HDR-HC1E OK ljudingång skulle jag lärr köpa den. Om ett till två år kommer det vara tråkigt med "gammal" upplösning..[/citat]

Inte nog med att den inte har XLR - den har ingen ljudingång alls!!! Jisses...vad ska man med en sån kamera till? Sony har uppenbarligen flippat ut totalt denna gång :-D[/citat]

Det är ju pinsamt och larvigt av Sony. Tydligen gör man vad man kan för att få sälja den som proffsmodellen Sony HVR-A1E för 10000:- extra..

Postad

[citat=Norbert]Min Sony DCR-HC42 har inte heller någon mikrofon-ingång. Tror inte nån kamera i den serien har det. Varför gör Sony såhär?[/citat]

Möjligen vill de att konsumenter ska vara piskade till Sonys larviga hot-shoe micar. Kanske är min DCR HC-1000 sista handycamen med mic-ingång..:(

Postad
%2$s skrev:

Det finns ingång för extra mick och hörlurar.
Postad

[citat=JaWist]

%2$s skrev:

Det finns ingång för extra mick och hörlurar.[/citat]

Där ser man, kan man bara ha typ en Röde videomic så är ju kameran faktiskt riktigt prisvärd..

Postad

[citat=Per Lind]Enligt tyska Video Aktiv Digital är Panasonic NV-GS 250 EG testsegrare och bästa val.

-Per[/citat]

Den har ju faktiskt ganska liten sensor (3ccd x 1/6") vilket inte brukar ge så bra bild som större sensorer. Det som är positivt med den kameran tycker jag är den optiska bildstabiliseringen..

Postad

[citat=j3n5][citat=JaWist]

%2$s skrev:

Ja det är en röd mick ingång extra.

Det finns ingång för extra mick och hörlurar.[/citat]

Ja det är en röd mick ingång extra.

• 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...
Postad

Hej!!

Canon XM-2 är ett jättebra köp. Den kostar idag ca 21.000 kronor men du kan få tag i den för ca 19000 kronor som billigast. Canon XM-2 är en toppenkamera som är mycket populär idag. Skön att hålla i och snygg design samt alla nödvändiga manuella inställningar. Detta är en prisvärd 3CCD semiproffs-kamera.

Annars finns ju VX2000 från Sony men nu tror jag att den kallas VX2100 och har en mer gråare färg. Den kan man få tag i för ca 28000 kr.

Du kan köpa Canon XM-2 på http://www.dustin.se , den finns även på http://www.scandinavianphoto.se

Lycka till med köpet!

//Alexander J.D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...