Tor nilsson Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Tja. Jag skrev första versionen av ett manus till en kortfilms-tävling som ska hållas på vår skola. Filmerna ska vara 5-10 min långa. Jag tänkte att min skulle bli ca 5 min, vara ganska rolig och så vill ja kunna använda den dolly som ja ska bygga snart. Jag har mest haft lockstock, snatch och el mariachi i mitt huvud när ja skrivit detta lilla manus. Säg gärna helt spontant vad ni tycker om det! EDIT Nu lade jag upp den senaste versionen här högst upp för itresserade.Idag gör jag ingenting, Tor Nilsson Öhrn (version 4, grovmanus).rtf 0 Quote
precision motion Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 För det första hör det här inlägget nog hemma i "Kolla mitt manus!" Vad sägs om att skriva ålder och namnge dina "män". //martin 0 Quote
Tor nilsson Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 Ja förlåt de va slarvigt av mig, men nu får ja väl låta de ligga kvar här så hoppas ja nån administratör flyttar de. Jag specifierade int ehur männen skulle vara eftersom jag tänkte göra det då jag vet vilka som kan tänka sig att spela dem, jag kan ju inte välja vem jag vill utan måste ta nån från min bekantskapskrets. 0 Quote
jbergman Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Eh, va? Jag tror inte att jag fattade någonting av filmen, men jag kan ha missat något pga för många nubbar. Men ärligt talat, sättet du skriver på gör det knappast lättläst, så jag var jävligt nära att sluta läsa efter första scenen, när #1 plötsligt dök upp utan någon som helst förklaring. Precision motion har redan påpekat detta, men det är värt att nämna igen. Om du ändå vet vet vilka som skall spela de olika rollerna kan du ju lika gärna beskriva dem, eller hur? Dessutom formaterar du både dialog och scenrubriker fel, men framförallt referar du mellan scenerna på ett sätt som gör det hart när omöjligt att hänga med när man skummar manuset, och om inte första scenen fångar en ordentligt så är det så man läser härket. Det är inte trivivialt att hänga med på vem "dörrpersonen" eller "halsbandsgänget" är, eller för den delen hur man går som "hitmans". Alla kameraanvisningar skulle du gott kunna stryka, dessutom. Vad som återstår under alla inåkningar och slow-motion är väsentligen ett stort ingenting. Vad vill du egentligen säga med filmen? /Jakob 0 Quote
Cjwk Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Jag är ledsen, men jag orkade aldrig läsa mer än scen 1 och två eftersom du har slarvat väldigt mycket med manuset och skrivit #1 osv. Läs voodoofilms guide på hur du skriver ett manus så vi som brukar småläsa manus då och då kan få "bilderna framför oss" och se filmen på det sättet. Skriv gärna en version 2 och följ reglerna bättre... lägg sedan upp den här så ska du få min feedback på handlingen mvh Jake 0 Quote
Tor nilsson Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Ja jag ska skriva version 2 och följa reglerna bättre. Får erkänna att ja trodde att man i princip bara behövde ändra typsnittet till courier 12 pt för att formatera manuset rätt. Jag menar att jag inte vet nu vilka som kan ställa upp som skådespelare av mina vänner. Jag tog #1, 2 och 3 eftersom Robert rodriguez gjorde likadant i el mariachi och eftersom de liksom hans skurkar aldrig kommer nämnas vid namn. Men jag återkommer :) 0 Quote
Tor nilsson Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Jag hoppas det har blivit lite bättre nu. En sak jag inte fattade var hur jag ska skriva om jag har en scen, scen #2, som återkommer med jämna mellanrum. Ska den ha ett nytt nummer varje gång? Nu gjorde jag så att jag lät den ha kvar #2 eftersom det hela ju faktiskt är en scen som ska filmas på en gång. Sen förstår jag inte heller hur eller varför replikerna ska skrivas, inte längst till höger och inte i mitten, utan nånting mittemellan i sidled. Kom på nu att de liknar en alkoläsk-reklam som gick på Tv för ett tag sen, men shit, allting e ju nästan gjort redan :(Idag gör jag ingenting, Tor Nilsson Öhrn (version 2, grovmanus).rtf 0 Quote
precision motion Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Det här var bättre, lättare att hänga med i manuset. Jag skulle ha skrivit ett nytt nummer på "scen 2" varje gång den uppkom. Men i början av dom scenerna skriva typ; Tillbaks till hallen igen, eller ännu mer tydligt. Annars kul ide. Angående replikerna, som jag själv hade lite problem att förstå, så kan du trycka på tab för att meningen ska hoppa in ett steg eller två. //martin 0 Quote
Cjwk Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Kanon med ny version... (instämmer med precision motion om scen#2) Hinner inte läs nu... men jag ska ta mig tid ikväll :) återkommer med kritik MVH Jake 0 Quote
Mikael_hs Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Helt ok manus, inte så orginellt kanske men men... Pistolen kändes rätt fjantig, mitt tips är att du skippar den. Antingen vet man ingenting om hur han "spöar" killarna, eller så tar du något annat. Jag skulle nog inte ha något alls. Försök att förhöja den komiska effekten så mycket som möjligt när han berättar för sin mamma om sin dag. Lycka till! =) 0 Quote
precision motion Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Mm, pistolerna störde mig lite också. Bytt till något annat, det skulle kunna vara något komiskt. Typ det första han får tag i som råkar vara något typ... ja kan inte komma på något bra just nu med hoppas du fatta vad jag menar. Om du är bra på att film så tror jag att det här kan bli riktigt bra. 0 Quote
Tor nilsson Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Tack så jättemycket. Ni e bra på kritik, både positiv å negativ (tror jag :)). mikael hs: Jag trodde iallafall jag hade en hyfsat orginell ide från början, men ju mer ja försökte få ihop berättelsen ju mer mainstream blev den tyvärr. Det stämmer de du säger om pistolen, låter bättre att skita i den då jag vill ha ett så överraskande slut som möjligt, det är ju ofta det som sätter sig. Precision motion: tack för tipset me tab och så får jag väl tacka voodoofilmskola för att de nu är lite lättläsligare. EDIT mmm ja tror och hoppas själv att ja e bättre på film än att skriva manus. Men jag är inte helt säker på om ja ska köra på den här iden, har en annan med ett dansband där medlemmarna börjar tvivla på sina karriärval så de inleder en stöldturne med sitt dansband. Va tycks om den? 0 Quote
precision motion Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Okej, tror att "idag gör vi ingenting" kan bli riktigt kul. Men om du tror att du har en bättre ide så spinn vidare på den. Kan mycket väl tänka mig att läsa manus till en sån ide. //martin 0 Quote
Cjwk Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Tycker det sagts det mesta som behövs sägas. men jag kan ju alltid repetera ;) GÖr en version 3 där du har lite mer miljöbeskrivningar (för at få en lite fylligare bild på näthinnan) och så tar du bort scen nummren som kommer om och om igen (gör iaf mig förvillad)... Annars en skön lagom seriös kortfilm :) 0 Quote
leranimatör Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Istället för pistolerna kan du ju ta en brev kniv han hittar på ett bord. ____________________________ It's not a moon it's a melon 0 Quote
Tor nilsson Posted January 5, 2006 Author Posted January 5, 2006 :) ja eller så tar han en gummidildo från bordet (lock stock). Nejmen ja tror jag bara avslutar med att han kastar sig i luften mot dem och när han är mitt i luften klipper jag, eller känns de kanske som en nödlösning? 0 Quote
leranimatör Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Ja-aa det känns lite som att dom som ser den kommer att tänka "Utnytjade han värkligen tiden han fick, han får nog komma sist". Hitta på något kul som en gummi kanin eller nåt. Men annars, väldigt bra 0 Quote
Pandan Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Knappast originellt, men stort plus för att du fixat formatet från den första versionen...fast den verkade helt annorlunda i berättelse? Tycker personligen inte att den verkar speciellt kul men kan vara en sån som blir bättre på film än på papper med mycket klipp och liknande. En sak bara som jag inte märkte att någon annan kommenterat på; ska det verkligen vara an offer you cannot recieve? Originalet är ju refuse, inte recieve, och hur kan man inte ta emot sin egen död? Tyckte den dialogen verkade lite skum... Vore det refuse håller det ju, han kan inte säga nej eftersom Arnie tänker splatta honom ;) Ha re bra/pandy 0 Quote
BA2 Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Om det här är den rättade versionen vill jag verkligen inte se den förra då jag tyckte det var väldigt jobbigt att läsa! :P Idén verkar bra, men du får lära dig att skriva bättre. Mer än så kan jag nog inte specificera tyvärr. 0 Quote
precision motion Posted January 14, 2006 Posted January 14, 2006 Det är inte den översta som är den nyaste verisonen, utan han har skickat lite vart efter. Så du får leta upp den senaste hen skicka. 0 Quote
Tor nilsson Posted April 4, 2006 Author Posted April 4, 2006 Nu så är det den översta som är den senaste och, som det ser ut nu, även den slutgiltliga versionen. Ska börja filma om en vecka nu. Ännu är inte rökspray, discoljus och dolly färdiga, men det verkar som om det fixar sig. Är väl mest ljussättningen jag är orolig för då jag inte alls vet hur man ska göra, men jag får lita på turen och mina 3 bygglampor :) 0 Quote
Recommended Posts