Gå till innehåll

Mitt Reklam manus för Ariel


KAE88

Recommended Posts

Jag och en kompis hade inte nått o göra så vi gjorde ett kort manus för en kass reklamfilm . Ge gärna kretik för det tekniska sättet att skriva manus. Är nybörjare så ville lära mig mer så fort som möjligt.

//Kalle

 

"Lägger nu upp version 2 av manuset. Lite missade ord och stavfel är rättade + att jag fixade där det stod (O.S) till (V.O). Fortsätt att ge kretik så jag kan göra det till slutmanus."

JAKTEN, Kalle Löfgren och Daniel Gustavsson (Version 2, Grovmanus).rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=Wallin]Cool! Manus kan du allt skriva, det är en sak som är säker![/citat]

 

tolkade du allt det där från 2 sidor manus?[/citat]

 

Ja, det gjorde jag. Strukturen på det han skrivit är korrekt och språket är målande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant och intressant. Hmm. Jo som reklamfilm kanske :)

 

Och manus kan du nog allt skriva som redan sagts.

Gillade ditt sätt att vara kort i beskrivningarna, men åndå målande... Var det bara jag som tänkte på det?

 

En sak bara, du skriver:

 

"BERÄTTARRÖST

För ett fläckfritt resultat (O.S)."

 

(V.O) ska det stå. (Om personen inte befinner sig i samma rum som tvättmaskinen vill säga :) men är det en berättarröst som ligger "över" allt annat så ska det vara (V.O))

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88](V.O) ska det stå. (Om personen inte befinner sig i samma rum som tvättmaskinen vill säga :) men är det en berättarröst som ligger "över" allt annat så ska det vara (V.O))[/citat]

 

Alldeles riktigt, missade det där. Jo jag håller med om att det är kort och koncist men samtidigt målande, som jag nämnt i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin][citat=krockis][citat=Wallin]Cool! Manus kan du allt skriva, det är en sak som är säker![/citat]

 

tolkade du allt det där från 2 sidor manus?[/citat]

 

Ja, det gjorde jag. Strukturen på det han skrivit är korrekt och språket är målande.[/citat]

 

Jo men fortfarande, 2 sidor tycker ja inte man kan bestämma ifall någon kan skriva ett manus. Han har formaterat rätt och uttrycker sig rätt men han behöver inte kunna skriva en bra film för det. Bara för jag kan blanda färger rätt så målar jag väl inte som Picasso? Beror väl på hur man definierar "kan skriva manus" men för mig är det att någon kan skriva en bra story. Kanske en löjlig kommentar av mig, vad vet jag. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis][citat=Wallin][citat=krockis][citat=Wallin]Cool! Manus kan du allt skriva, det är en sak som är säker![/citat]

 

tolkade du allt det där från 2 sidor manus?[/citat]

 

Ja, det gjorde jag. Strukturen på det han skrivit är korrekt och språket är målande.[/citat]

 

Jo men fortfarande, 2 sidor tycker ja inte man kan bestämma ifall någon kan skriva ett manus. Han har formaterat rätt och uttrycker sig rätt men han behöver inte kunna skriva en bra film för det. Bara för jag kan blanda färger rätt så målar jag väl inte som Picasso? Beror väl på hur man definierar "kan skriva manus" men för mig är det att någon kan skriva en bra story. Kanske en löjlig kommentar av mig, vad vet jag. :)[/citat]

 

 

Inte löjlig, men lite dum. :) beroende på.

men det är klart som du säger att man kan ju definiera det annorlunda...

Men att KUNNA skriva manus måste väl betyda att man kan formatera ett manus rätt och allt sådant.

 

Att sedan kunna skríva BRA manus är en annan sak... Får då måste du ha en bra story att måla upp bra.

 

Så svar: Du kan inte se på 2 manussidor om man kan skriva BRA manus, men du kan se om någon KAN skriva. (Formatregler o så.)

 

 

EDIT: Sedan finns det säkert någon som skriver ett manus på 2 sidor och gör det till en asbra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du använder "Vi ser" alldeles för mycket. Ta bort det och det fungerar precis lika bra, så som du gjort i de första styckena.

 

Vilka är egentligen dessa "Vi"? Är det du och jag? Eller jag och min mamma? Eller vi i publiken? Vem är då du? Om "Vi ser" samma sak på olika sätt, ska det då stå "Jag ser på detta viset" "Men å andra sidan ser du det så här som de ser". Om det är kameran, är kameran flera. Eller är kameran min kompis. Fotografen kanske ser mer än jag.

 

Men annars var det bra.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vi" ser kan man mycket väl använda. Alla fattar att det är åskådaren, publiken, kameran eller kalla det vad du vill. Varför hänger alla upp sig kring dessa småsaker, i sverige bryr producenter inte sig om formateringen som i Usa exempelvis. Man kan mycket väl skriva kameravinlar ect, såvida det är du som ska regissera filmen och ska du göra det så spelar det ingen roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började också tänka på "Vi ser" i slutet... Manus är väl till för att känna ett flyt och måla upp en bild framför sig. Då ska inget sånt störa din upplevelse enligt mig.

Visst är det petigt, men å andra sidan bad han ju om kritik till sitt manusskrivande som iövrigt var bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]"Vi" ser kan man mycket väl använda. Alla fattar att det är åskådaren, publiken, kameran eller kalla det vad du vill. Varför hänger alla upp sig kring dessa småsaker, i sverige bryr producenter inte sig om formateringen som i Usa exempelvis. Man kan mycket väl skriva kameravinlar ect, såvida det är du som ska regissera filmen och ska du göra det så spelar det ingen roll.[/citat]

 

Tänk så här...

 

En av de första jobben man har som manusförfattare är just att läsa och skriva lektörsrapporter på inkomna manus. Och jag skulle inte läsa 120 sidor med formuleringar som nybörjare använder när de inte kan hantera hantverket till fullo. Således har det manuset automatiskt blivit mindre intressant än ett annat som är mer korrekt skrivet.

 

Visst finns det undantag, dvs helt fantastiska historier skrivna med stavfel och utan formatering. För man ska ju läsa allt, men hur man uppfattar något hänger just på flytet.

 

Allt som stör läsningen och tar mig ur historien gör det jobbigt att ta sig in i historien igen. Hur skriver man det i rapporten, "Historien går inte att relatera till utan känns distansierad". Och producenter läser först lektörsrapporten, och står det att det inte är läsvärt så är det väl onödigt att läsa för det tar ju bara en massa tid.

 

Filmar man sitt eget material så får man göra precis hur man vill, det får man annars också. Med tuschpennor på knät ifall man så önskar.

 

Kontentan är att varje gång någon skriver ett manus och önskar feedback så läser folk. Sen kommer kommentarer om formateringen eller sättet att skriva rent tekniskt. Och så uppstår diskussion för eller emot, fokus försvinner helt från själva berättelsen. Och när man skriver manus är det det man förhoppningsvis vill undvika, att dela upp läsarna i två läger som bubblar om man ska skriva si eller så.

 

Men den dagen då jag ska godkänna manusutvecklingspengar till någon så kommer jag ge det till någon som jag slipper ens ha diskussionen med, för det är inte värt det och tar för mycket tid. Samt att personens ego antagligen kommer göra saker för att "prove a point" istället för att skriva ett bra manus.

 

Så ju mer korrekt ett manus är desto mindre energi behöver man lägga på detaljer som man inte ska behöva lägga energi på.

 

God Jul på er,

 

Jon

Länk till kommentar
Share on other sites

jag förstår dig jonkanon och förstår exakt det du förespråkar för men jag har svårt att relatera till det. vem i sverige bryr sig så mkt om formateringar? om du tittar på hur josef fares formaterar sina manus bland många andra som faktiskt försörjer sig på detta så inser du att det är en droppe i havet att du gör ett indrag rätt eller använder ordformen "vi". att leva på film handlar inte om bäst formateringar, bästa historian osv. utan vem som är bäst på att skapa nätverk, ha kontakter och sälja sig själv. allt annat är menlöst. det är långt ifrån att det är de bästa filmerna som blir filmade eller bäst formaterade utan de som har kontakter, så enkelt är det. men visst jag försöker formatera rätt, få det att se clean ut men ingen som har läst har någonsin anmärkt på de stavfel jag haft eller där jag har använt ordet "vi" för kameran. de flesta filmer i sverige regisseras av författaren eller så är regissören med och skriver om manuset, det är ett faktum. detta i sin tur betyder att redan det "riktiga" manuset är detaljmanus på någon nivå med massa klippförteckningar osv. jag förstår att detta inte gäller usa då manusmarknaden är sjukt stor där. konkurrensen stenhård o massa tävlingar för manus osv. det är helt annan grej. i sverige kanske det görs 20 långfilmer/ år av de är drygt 15 skrivna av regissören så det säger allt för min del.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]jag förstår dig jonkanon och förstår exakt det du förespråkar för men jag har svårt att relatera till det. vem i sverige bryr sig så mkt om formateringar? om du tittar på hur josef fares formaterar sina manus bland många andra som faktiskt försörjer sig på detta så inser du att det är en droppe i havet att du gör ett indrag rätt eller använder ordformen "vi". att leva på film handlar inte om bäst formateringar, bästa historian osv. utan vem som är bäst på att skapa nätverk, ha kontakter och sälja sig själv. allt annat är menlöst. det är långt ifrån att det är de bästa filmerna som blir filmade eller bäst formaterade utan de som har kontakter, så enkelt är det. men visst jag försöker formatera rätt, få det att se clean ut men ingen som har läst har någonsin anmärkt på de stavfel jag haft eller där jag har använt ordet "vi" för kameran. de flesta filmer i sverige regisseras av författaren eller så är regissören med och skriver om manuset, det är ett faktum. detta i sin tur betyder att redan det "riktiga" manuset är detaljmanus på någon nivå med massa klippförteckningar osv. jag förstår att detta inte gäller usa då manusmarknaden är sjukt stor där. konkurrensen stenhård o massa tävlingar för manus osv. det är helt annan grej. i sverige kanske det görs 20 långfilmer/ år av de är drygt 15 skrivna av regissören så det säger allt för min del.[/citat]

 

 

Fast än att jag vill kommentera och att jag inte tycker om vad du skriver på många punkter så är jag för trött för det och tänker bara säga en sak till dig; God Jul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt jobbat Kae :D Vi får fortsätta på "Jungfruberget" senare när jag kommer tillbaka från jullovet så kanske du (och då även jag) får ett till manus att dela med oss av här :)

 

Ps Du vet redan vad jag tycker om "vi ser" :D // erik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Snyggt jobbat Kae :D Vi får fortsätta på "Jungfruberget" senare när jag kommer tillbaka från jullovet så kanske du (och då även jag) får ett till manus att dela med oss av här :)

 

Ps Du vet redan vad jag tycker om "vi ser" :D // erik[/citat]

 

Ha jo, det får vi göra . Hur länge ska du vara borta då? Vi måste fixa skyltdocka sen.

 

Ps Få se om jag orkar fixa "vi ser" sen, ska iaf tänka på det i kommande manus.

 

Till er alla: Ha en god Jul och ett gott nytt år

//Kalle

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...