Gå till innehåll

Vad är film för dig ?


Neo

Recommended Posts

NU har jag återigen funderat på en sak. Jag har nu gång på gång snackat med olika kompisar och arbetskamrater som inte gillar sci.fi , de mesta som då är över 40 tycker de bara handlar om rymden. De andra gillar inte overkliga saker.

 

Min stora fundering är då vad är film ?, för mig handlar film om underhållning. Jag går på bio för att bli underhållen, för att koppla av och komma bort från vardagen. Hemma kan man kolla på drama tex eller musikal. De verkar som om de äldre inte kan riktigt förstå vad film är för någon å nu mer ja de äldre de äver 60.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är över 40 och jag tycker sci-fi är kul. Fast det var roligare förr. Just nu har jag snöat in helt och håller på titlar som Them, Invasion of the bodysnatchers, The day when earth stood still och liknande filmer. När jag är klar så skall jag leta efter originalserien av Flash Gordon (där raketlågorna brinner uppåt).

http://www.amazon.com/gp/product/images/B00004Y2QO/ref=dp_primary-product-display_0/103-7727195-3800627?%5Fencoding=UTF8&n=507846&s=dvd

 

Film är för mig en berättelse i teaterform som fastnat på celluid (film). I digitaltidens tidevarv fastnar den på digitalmedia om jag ser det hemma. Eller lite enklare sagt: Lite underhållning. Vi har alltid facinerats av berättelser. Så finns det bra berättelser och dåliga. De flesta bra brukar ha ett viss mått av trovärdighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

för mig är film en abstraktion av verkligheten i hopp om att sammanfoga en tight berättelse där hela livet inkluderas......hmmm va fan betyder det... nej men om man ska generalisera så tror jag att dagens films tempo är för snabbt för att dessa ska kunna avnjutas av en äldre publik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film är alla bilder som rör sig. Rörligbild kallas det i skolan.

Om det så är dokumentär, spelfilm, semesterfilm, animerat, så är det ändå film.

 

det är film för mig, alla dess (och säkert fler) berättar en historia i rörliga bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]...dagens films tempo är för snabbt för att dessa ska kunna avnjutas av en äldre publik.[/citat]Jag håller inte med. Då underskattar man äldre publik. Det är inte tempot som är för högt. Äldre genomskådar ofta sunkigt manus som består av 90% slagsmål och action och tappar fort intresset, medan yngre publik attraheras av just slagsmålen och action. Eller så handlar filmen om något som är totalt utanför den äldre publikens intresse- eller kunskapsområde. Tex filmen om Laura Croft (eller vad hon nu hette?) var för mig totalt sömnpiller. Ändå hade jag faktiskt spelat spelet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har faktiskt precis sett Soylent Green (gick innan i kväll) och Logans Run (innan i året som gick) på TCM och det är rysligt bra SF rullar. Stalker av Tarkovskij är en given favorit, men även Babylon 5 och Angel.

 

Det som är viktigt för mig när jag ser en film är att det blir en upplevelse som får mig att glömma att jag sitter i en biostol eller framför TVn oavsett genre.

 

Det som är viktigt är att karaktärerna är trovärdiga och mänskliga och att historien som berättas har ett budskap. Det behöver inte var uppenbart, jag sitter gärna och tänker ochfunderar över vad en film igentligenhandlade om.

 

Men viss kan ren underhållning också vara skön så länge den har någon form av vettig berättelse. Day after towmorrow är en film jag kategoriskt vägrar att se mer av. Jag gick efter 15 minuter, polarna hade lånat den. Den dög fanemig inte ens som bakfylle film för mig. Och LGTG filmen var en ren pinsam lektion i överspel och dåligt manus och ännusämmre regi och klippning.

 

Toomb Raider filmerna är kul och roliga, men så gillar jag ju Indiana Jones oxså. Sen anser jag att Angelina Jolie är en underskattad skådis, Gia och Foxfire är lysande exempel på briljant skådespeleri.

 

som Bo Viderberg, en av de sista stora regisörerna i sverige brukade säga "LIV! Liv till varje pris!"

 

Chris

 

Ps. För övrigt annser jag att man ska asfaltera över hela Trollhättan! Ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey][citat=Neo]Följer Svensk film ngn mall ? varför är allt så dystert i svenks film.[/citat]

 

 

Producenterna följer samma mall - alltså det som de tror säljer. Det är alltid producenterna som styr filmklimatet[/citat]

 

Jag tror starkt på att om man skriver att bra långfilmsmanus som är möjligt att filma på en budget på omkring 20 miljoner, så får man det sålt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jocke: Ska bli jävligt skönt att slippa dom där mesiga scenerna. Action ska det va. Die Hard och Dödligt vapen är bra rullar. Vad gillar du för film?

Mos: (beat): Bra film för mig är film som får mig att växa som människa.

Jocke: Robocop!

 

 

 

 

 

 

 

hehe, kunde inte låta bli ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som definierar en bra film, enligt mig är om man tänker på den långt efteråt.

Ta mig som exempel. Mitt MSN namn:

Maxi - "But always remember this: Marines die. That's what we are here for." säger:

 

Min bild och även texten som står under är alla från filmer. Bra filmer. Och de är bra för att även om jag inte tänkte på dem dagen efter så kommer i jag håg filmerna, stycken av dem eller idéen.

Jag kan inte riktigt erinra min om vad "Day after tomarrow" handlade om? Några som satt fast i ett bibiotek och så lite folk som förförs omedelbart. Men det jag komemr i håg att jag tyckte filmen sög extremt och bröt mot i procip alla fysiska lagar man får lära sig i plugget.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=Dawey][citat=Neo]Följer Svensk film ngn mall ? varför är allt så dystert i svenks film.[/citat]

 

 

Producenterna följer samma mall - alltså det som de tror säljer. Det är alltid producenterna som styr filmklimatet[/citat]

 

Jag tror starkt på att om man skriver att bra långfilmsmanus som är möjligt att filma på en budget på omkring 20 miljoner, så får man det sålt.[/citat]

 

Det finns en riktigt bra manusförfattare som skrivit manus till både brittisk och australiensisk televisoin. Här i Sverige säger producenterna bara ung.: "Dina manus är för intellektuella."

 

Tro mig om jag säger att han är mycket duktig och tro mig när jag hävdar att svenska producenter inte vill ha bra manus. De är precis likadana som hollywoodproducenterna - Allting utanför deras mallar går bort.

 

Teresa Fabik fick t.ex. göra Hip Hip Hora först efter en rad ändringar, framförallt av slutet, för att den skulle "passa".

 

Lägg av med drömmarna om att skriva ett riktigt bra manus. Håll er till de rådande klicheerna i svensk film istället! :/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey][citat=tomasz1985][citat=Dawey][citat=Neo]Följer Svensk film ngn mall ? varför är allt så dystert i svenks film.[/citat]

 

 

Producenterna följer samma mall - alltså det som de tror säljer. Det är alltid producenterna som styr filmklimatet[/citat]

 

Jag tror starkt på att om man skriver att bra långfilmsmanus som är möjligt att filma på en budget på omkring 20 miljoner, så får man det sålt.[/citat]

 

Det finns en riktigt bra manusförfattare som skrivit manus till både brittisk och australiensisk televisoin. Här i Sverige säger producenterna bara ung.: "Dina manus är för intellektuella."

 

Tro mig om jag säger att han är mycket duktig och tro mig när jag hävdar att svenska producenter inte vill ha bra manus. De är precis likadana som hollywoodproducenterna - Allting utanför deras mallar går bort.

 

Teresa Fabik fick t.ex. göra Hip Hip Hora först efter en rad ändringar, framförallt av slutet, för att den skulle "passa".

 

Lägg av med drömmarna om att skriva ett riktigt bra manus. Håll er till de rådande klicheerna i svensk film istället! :/[/citat]

 

Nja de beror på. När jag höll på med en film och skickade runt den, nappade ett bolag på den som gillade den, och var redo att göra den. Men de ville göra om den, och då menar jag verkligen gör OM DEN. Det är då som manusförfattare man ställer sig frågan. Vill man bara få igenom sin film att den ska visas på bio eller på tv, eller vill man att de man har skrivit blir på ett ungefär som man har gjort. Jag så klart sa att jag inte vill göra om mitt manus med sådana stora förändringar. Nu har jag hittat ett annat bolag som vill göra min film och vill även göra ett spel av de. Även de vill göra ändringar men det är ändringar som även jag tycker skulle kunna behövas.

 

De roligaste med de hela är att de tror på min idé, de är 30+. Sfi har en konsult som är 65 hon gav mig avslag. Så Enligt mig så ligger problemet hos filmkonsulterna som är lite för gammla för att förstå dagens filmer. Och man behöver inte göra som bolagen vill, leta efter de bolag som vill göra din film, kompromissa. Ifall du hittar ett bolag som är redo att göra filmen dels på deras vilkor och dels på dina vilkor så kommmer de att gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]

 

Ps. För övrigt annser jag att man ska asfaltera över hela Trollhättan! Ds.[/citat]

 

 

Asfaltera trolhättan? Nä vetu vad! hejja vänersborg föresten.... ;)

 

Vänersborgs publicitet växer och växer.....

[Film i väst, Idol Agnes, 2:a plats på en person i farmen, skådespelare i tjenare kungen, deltagare i wildkids]

Länk till kommentar
Share on other sites

Stackars alla genialiska manusförfattare som får sina verk ändrade och förstörda. Buhu buhu. Man borde istället vara glad att man får betalt för det man (antagligen) mest av allt tycker om att göra. Jag vet inte hur mycket producenter försämrar kvalitén i manus men jag antar att det förekommer ofta och jag vill se det bästa en manusförfattare kan åstadkomma, precis som du. Men som manusförfattare låter jag hellre mina verk ändras tills dom är oigenkännbara än att jobba som busschafför och skriva på mina manus mellan skiften.

 

Sen är det viktigt att veta att det inte är en mänsklig rättighet att få sina manus producerade. Det är faktiskt någon som lägger ner miljoner på att producera ditt manus och då är det ganska självklart att denna någon vill dra in minst dom pengar han lagt ut. Om han anser att din tragedi borde sluta lyckligt så får du gå med på det - självklart efter att ha försökt att övertyga idioten om att han förstör din film - eller filma det själv.

 

Det känns när ett manus inte är mediokert, när det karaktärer gör och säger känns äkta. Producenter känner det, publiken känner det. Är ett manus tillräckligt bra och går att filma för en realistisk summa tror jag att det köps av något bolag, även om stora ändringar görs. Det är vad jag tror på.

 

Ang. författaren i ditt exempel så är det nog något som är fel om många producenter säger att ens manus är för intellektuellt. Så som i himmelen kändes inte "fördummat" och filmen blev en succé för alla inblandade. Det är en bra film tycker jag även om flera saker i den går att diskutera. Karaktärena känns äkta och publiken älskade dom. Där fanns inga stereotyper utan bra utarbetade karaktärer. Det sålde och drog in pengar. Hur mycket som ändrats vet jag inte men Kay behövde inte åka till Australien eller Frankrike för att få sitt manus producerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Neo]

 

Nja de beror på. När jag höll på med en film och skickade runt den, nappade ett bolag på den som gillade den, och var redo att göra den. Men de ville göra om den, och då menar jag verkligen gör OM DEN. Det är då som manusförfattare man ställer sig frågan. Vill man bara få igenom sin film att den ska visas på bio eller på tv, eller vill man att de man har skrivit blir på ett ungefär som man har gjort. Jag så klart sa att jag inte vill göra om mitt manus med sådana stora förändringar. Nu har jag hittat ett annat bolag som vill göra min film och vill även göra ett spel av de. Även de vill göra ändringar men det är ändringar som även jag tycker skulle kunna behövas.

 

De roligaste med de hela är att de tror på min idé, de är 30+. Sfi har en konsult som är 65 hon gav mig avslag. Så Enligt mig så ligger problemet hos filmkonsulterna som är lite för gammla för att förstå dagens filmer. Och man behöver inte göra som bolagen vill, leta efter de bolag som vill göra din film, kompromissa. Ifall du hittar ett bolag som är redo att göra filmen dels på deras vilkor och dels på dina vilkor så kommmer de att gå.[/citat]

 

Hur mycket fick du betalt för ditt manus? Sen undrar jag hur bra ditt manus är. Ingen respektlöshet från min sida men du har fått ditt manus refuserat av en filmkonsulent på SFI och det är ett indiebolag som tänkt att producera filmen om jag förstått det rätt. Det behöver inte betyda att ditt manus är dåligt men det finns heller inte något som tyder på att det är bra (inte för mig som inte har läst det iaf). Vem som helst kan kalla sig producent eller regissör och vem som helst kan starta ett bolag. När filmen är färdig får vi se om du grävt din egen grav eller om manuset faktiskt är bra. Men att du använder ditt eget manus som exempel för att bra manus inte hittar till vita duken ger mig känslan av att du inte har fötterna på jorden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...