Waryah Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Hej. Jag är rätt ny här på voodoofilm, även om jag har tittat genom då då för att få lite idér och fakta till saker. Men nu var jag så sugen på att läsa folks tankar och kanske besvara med enkla kommentarer emellan. Nu till saken. Jag förstår att man kan infoga sitt eventuella filmmanus här på forumet för att få kritik och det är säkert och ingen kan "sno" ens idé. Så min fråga är, kan man verkligen vara säker på att ingen kan ta ens idér? Vågar jag chansa, finns det risk? Jag säger inte att mina idér är såå gryma att folk skulle vilja det, men tycker ni det är lugnt. vad har man för garanti. Visst kan du bevisa att du har skrivit ner manuset först, men kan man bevisa enstaka idér till långfilmer ex? Anledningen till att jag undrar det är, att jag skulle vilja dela med mig några filmidér och få feedbak från er. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qbrik Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=192 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waryah Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Märkte det nu, så jag får väl nöja mig med det. Ber om ursäkt. Nu undrar jag ifall det finns någon som orkar bryr sig om att kommentera några idér jag har till minst 2 manus/långfilmer. Ena är ett råndrama med lite annorlundare touch. Det andra är skräck/thriller. jag är trött på alla scream-skräckfilmerna så jag tänkte ut en aningen lite fräschare idé. Det finns många människor som har pengar men vill ha ett äventyr som få trodde det fanns. Låt oss säga att några människor startar ett verksamhet där de kan tillfredställa dina innersta, mörkaste fantasier. Har du någon gång tänkt hur det känns att döda nån? Har du någon gång haft lust ta en kniv och trycka mot någons bröstkorg för att verkligen se hur mjuk det är? Har du villat våldta någon och sen bränna de till tills det är aska kvar. Jag vet att det låter väldig skum o mörkt. Men tänk om! Det finns människor med så onda tankar, och låt oss säga att de hade pengarna, men vågade inte risken. Hur underbart skulle det inte vara med ett gömt och hemlighetsfullt verksamhet som livnärde sig på att tillfredställa dessa slitna själars djupaste begär? Verksamheten ska vara tophemligt. Kunderna ska väljas noggrant och för att vara säker på att ingen kund "tjallar" till polisen ska de, efter deras hemska dåd, som förövrigt filmats, tvingas skriva på kontrakt som avslöjar deras dåd om de avslöjar något. offret är enkla människor som samhället inte bryr sig så mycket, hemlösa, narkomaner/alkoholister, prostituerade osv. De ska "infångas" på så diskret som möjligt och väljas ut noga efter önskemål från kunden. Kunden vill kanske ha en nerdrogad och medvetslös narkoman, det fixar de fram. Kunden vill kanske köra en lek, ta 2 prostituerade som springer runt i ett musliknande labyrint och kunden har kanske en sågmaskin. Nu när vi har filmens tema och centrum undrar jag hur jag ska få handligen att ha början, mitt och slut. Är huvudkaraktären ett av offret eller kunderna? klarar alla kunder av att fullborda deras önskemål, vad händer om man ångrar sig? och största frågan som jag fortfarande gör mig snurrig är, Hur får kunderna info om verksamheten. Blir de tipsade av föredetta kunder? Vad händer om en kund tipsar till en vän, som är helt emot det. Hur värvar man kunder helt enkelt? Skulle vara tacksam för idér och tankar kring det jag har skrivit! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 För det första, så finns det ingenting som hindrar någon här från att sno dina idéer så länge de bara är idéer och inte färdiga manus. En idé uppnår inte verkshöjd, som det heter. För det andra, så skulle jag inte vara det minsta skraj för att någon skulle sno en idé i alla fall. För att ta den idé som du själv presenterar som exempel, så känner jag igen idén mycket väl och har till och med använt mig av den själv, fast inte i filmsammanhang. Grejen är att det mycket sällan är den typen av idéer som är avgörande för om en film blir bra. Det är andra faktorer som avgör. Vad gäller din idé om en skräckis skulle jag säga att det är en ingrediens som kan fungera i en film, men det är knappast filmens tema eller ens centrum (det senare är en oetablerad term, så jag kan ha missförstått dig). Nåväl, om du vill få just den biten att fungera så måste du mycket riktigt lösa frågan om hur folk blir uppmärksammade på verksamheten. Att få kunder ryktesvägen, dvs att nöjda kunder sprider nyheten vidare tror jag inte på, för som du mycket riktigt påpekar så är risken för stor att någon protesterar och tipsar snuten. Istället skulle jag låta verksamheten bygga på att personerna bakom erbjuder sina tjänster till medlemmar i en viss förening snarare än vilka individer som helst. Exempel: Dödsklubben bildades av miljonärerna och goda vännerna Abbe och Klabbe då de insåg att de båda delade en onärd onskan om att utforska sina mörka drifter. På klubbmötena tittade man på mondofilm och drack konjak. Dödsklubben växte med tiden allteftersom Abbe och Klabbe värvade sina vänner från Lions och Rotary, men i Abbes och Klabbes hjärtan lurade längtan efter att få omsätta sina djuriska drifter i praktiken. Tillsammans med några skumma ryssar startade de verksamheten "Do what thou wilt" där man hade möjligheten att göra allt det du beskrev. Möjligheten att nyttja dessa tjänster erbjöds sedan klubbmedlemmar som de litade på och som hade varit medlemmar i minst två år. Resten är historia. "Är huvudkaraktären ett av offret eller kunderna?" Ett av offren? De dör ju. Nä, antingen gör man en av kunderna till huvudkaraktär, eller så låter man Martin Beck vara huvudkaraktär. "klarar alla kunder av att fullborda deras önskemål, vad händer om man ångrar sig?" (Först antar jag att du menar "sina" när du skriver "deras", annars förstår jag inte frågan.) Kanske inte, men det finns olika sätt att garantera deras tystnad. Det enklaste är dokumentera (de filmades ju) deras medverkan i alla fall, vilket skulle räcka för att fälla personen för förberedelse till mord om det kom ut. Dessutom finns det i mitt förslag ovan ett socialt tryck på kandidaterna att hålla tyst. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 jbermans inlägg är mycket bra. Jag tycker inte skräck-idén är absurd men det är bara set-up;en du beskrivit. Själva konflikten eller den bärande berättelsen har du nog inte funderat klart på ännu, som jbermans mycket riktigt påpekat och givit exempel på. Jag grunnar över (och har så gjort i snart flera år nu, så jag kallar det ett dagdrömsprojekt) på en barnmördares framfart. Från början var det ett pedofildrama men på goda vänners inrådan har jag tonat ner pedofilin. Allt eftersom jag läst bok, kollat på internet och framförallt tjattat här har jag kommit till insikt om min inkompetens och ju mer jag lär mig, desto mer inser jag vad jag inte kan. Ett sak jag sent omsider kommit till insikt om tack vare Tomasz1985 här på forumet är vikten av "logline" och det retliga är att varken här på voodofilms filmskola eller de böcker jag läst står det inte ett pip om loglines. Så jag vidarebefordar Thomaz tips. ...eller föresten, kolla tråden själv och följ Tomasz länk till en bra beskrivning om logline. Själv lät jag google finna ännu fler sidor om loglines. http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=6088&page=1&pp=25 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waryah Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Joo tack, både jbergman för dina idér och att du hjälpte mig fokusera på det viktigaste och rimligaste. Även du gorse, som tipsade om tomasz1985 tips om vägen till lyckat manus. Sen måste jag tillägga att idén till "skräckfilmen" var uppfunnen kl 2 på natten av att jag stirrade ut genom fönstret och paff! Så genomtänkt är det inte, men jag skrev ner allt jag kom på och av den anledningen är det inte så vattentät. men tack för alla era tips, nu är frågan bara om man orkar skriva ner allting... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamiyo Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Hej waryah...Välkommen till Forumet !! / 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamiyo Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Ssssssss 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waryah Posted December 9, 2005 Author Share Posted December 9, 2005 [citat=karamiyo]Hej waryah...Välkommen till Forumet !! /[/citat] Tackat, vet inte om du var vänlig eller sarkastisk pga av min okunnighet med först inlägget. Om du inte var det ber jag om ursäkt och tackar igen! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamiyo Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 [citat=Waryah][citat=karamiyo]Hej waryah...Välkommen till Forumet !! /[/citat] Tackat, vet inte om du var vänlig eller sarkastisk pga av min okunnighet med först inlägget. Om du inte var det ber jag om ursäkt och tackar igen![/citat] Det va vänligt, vi alla e okunniga när det gäller något nytt..!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waryah Posted March 9, 2006 Author Share Posted March 9, 2006 Måste bara återuppta denna tråd då jag igår natt såg filmen Hostel och har en hel del tankar kring det. För er som har sett den eller vet nåt om handlingen vet vad handlingen går ut, den mörka verksamheten i "Slovakien". Jag blev irriterande upprörd då jag hade tänkt ut en liknande idé till framtida skräck (läs 3: e inlägget). Jag förstår att filmen skrevs, gjordes för flera månader sen, kanske år. Men har det skrivits och skapats så många filmer att originaliteten försvunnit? Vad är chansen att komma på nästan liknande handling när man kan skriva om så mycket annat. Jag förstår att alla människor influeras av andra och deras verk. Har jag sett så många filmer att jag skapat egna i huvudet utan att tänka efter om det verkligen är mina egna idéer? Kan man som filmskapare få begränsad fantasi genom att kolla på mer film? Visst låter det absurd, men om vi vänder på det då. Kan det inte vara så att ju mer film man ser desto mindre fantasi har man själv, den sorts fantasi som bara du kommer på. All fantasi i din skalle är ju dina egna tankar, men blir vi inte så påverkat av filmerna, och deras idéer att vi skapar egna, nya genom att sammanfoga olika delar från olika filmer. Även när vi tror något är original så kan vi i själva verket ha påverkats omedvetna av andra författare, regissörer, filmer osv. Så min fråga är: finns originalitet kvar vid får tid? Och om det finns, måste vi väl ha påverkats av någon annans verk, medveten och omedveten. Vad anser ni är originalitet. Som exempel kan nämnas filmen De misstänkta. Alla har sett den och alla vet hur den slutar. Är den filmen original, för att det inte fanns liknande innan den kom, eller fanns det verkligen andra filmer som skulle vara lika smart och original som den filmen och därför omedveten tagit idéer eller vad man kan kalla det för? Har alla filmer en bit av deras föregångare? Ber om ursäkt för den dåliga svenskan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 På min poesilektion idag sa vår lärare att alla ideér är snodda, frågan är bara om du blir påkommen ;) Sen har du ju det klassiska "good artist borrow, great artists steal" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melvin Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Jag ville bara tilllägga att jag hade kommit på filmkonceptet bakom The Matrix filmen jätte längesen, typ år 95-96. Tyvärr var jag inte med på någon filmforum eller var så jäkla mycket intresserad i filmskapandet. Jag hade bara ideén i bakhuvudet hela tiden. Det komenterade jag med mina kompisar och de trodde nästan att jag inte var klok i stället för att rekomendera mig att kontakta någon manusskrivare eller dylikt i filmbranschen. Man vet aldrig. Mitt koncept var inte 100% likadant som i filmen men mycket nära kan jag väl säga... Har ni också sådana erfarenheter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 Jag hade en idé som var nästan identisk med filmen "The others", hade skrivit treatment och allt, men det fuckade sig. Och nu håller jag på med en film som jag ruvat på ett tag. En dockfilm som handlar om en kanin som blir övergiven i skogen, där skulle han bli biten av en varulv och bli en "wererabbit". Hmmm sen så kom Wallace och Grommit och jag fick lov att ändra min historia. Har även haft en liknande historia som "My little eye". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 För drygt 16 år sig skrev jag synopsis till första manuset i en trilogi, den blev inaktuell i och med matrix. Så detta var runt 1990, alltså fem år före Mr Melvin. Men så är det hela tiden, jag har idéer ständigt och jag gör lite av det. Det dyker upp idéer på marknaden som är tvärlika. Och för att inte verka vara en riktig efterapare så lägger jag det på is och bearbetar om det i mitt huvud. Dock så tror jag att många kommer på samma idéer ungefär samtidigt då vi påverkas liknande av allt som händer i världen. Precis som u-båts olyckan i ryssland där de blev instängda på djupt vatten och en räddningsaktion drogs igång i en kamp mot klockan. Den händelsen gav säkerligen upphov till sjutton manus som blev färdiga och tusentals som inte gjorde något åt saken. På samma sätt såg jag nu att en författare släppt en bok om ett tänkbart scenario av en pandemi runt fågelinfluensan. Hon och jag gick igång på samma rapporter om fågelflunsan för ett gäng år sedan. Hon skrev då och jag gjorde det inte. Hennes idé var gotland och min var norrland. Men det som triggade oss var precis samma sak. skillnaden var att hon gjorde och jag tänkte. Men i grund och botten så finns inget nytt under solen så att tro att man är ensam om något är bara naivt att tro. Vanligt förekommer denna tanke hos nybörjare. Och visst förekommer det att folk försöker ta credit för andras arbete men de är inte särskilt många och de är fruktansvärt mycket skitsnack runt dessa. Så man blir inte långlivad om man snor. Sen är det verkshöjd som gäller och det uppnår man genom att skriva ner det på papper. Ens egna unika lösning på en generell idé. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 [citat=_nemo_]Jag hade en idé som var nästan identisk med filmen "The others", hade skrivit treatment och allt, men det fuckade sig.[/citat] The others är väl mer eller mindre en inverterad sixth sense som är en .... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryan_screenwriter Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Måste bara återuppta denna tråd då jag igår natt såg filmen Hostel och har en hel del tankar kring det. För er som har sett den eller vet nåt om handlingen vet vad handlingen går ut, den mörka verksamheten i "Slovakien". Jag blev irriterande upprörd då jag hade tänkt ut en liknande idé till framtida skräck (läs 3: e inlägget). Jag förstår att filmen skrevs, gjordes för flera månader sen, kanske år. Men har det skrivits och skapats så många filmer att originaliteten försvunnit? Vad är chansen att komma på nästan liknande handling när man kan skriva om så mycket annat. Jag förstår att alla människor influeras av andra och deras verk. Har jag sett så många filmer att jag skapat egna i huvudet utan att tänka efter om det verkligen är mina egna idéer? Kan man som filmskapare få begränsad fantasi genom att kolla på mer film? Visst låter det absurd, men om vi vänder på det då. Kan det inte vara så att ju mer film man ser desto mindre fantasi har man själv, den sorts fantasi som bara du kommer på. All fantasi i din skalle är ju dina egna tankar, men blir vi inte så påverkat av filmerna, och deras idéer att vi skapar egna, nya genom att sammanfoga olika delar från olika filmer. Även när vi tror något är original så kan vi i själva verket ha påverkats omedvetna av andra författare, regissörer, filmer osv. Så min fråga är: finns originalitet kvar vid får tid? Och om det finns, måste vi väl ha påverkats av någon annans verk, medveten och omedveten. Vad anser ni är originalitet. Som exempel kan nämnas filmen De misstänkta. Alla har sett den och alla vet hur den slutar. Är den filmen original, för att det inte fanns liknande innan den kom, eller fanns det verkligen andra filmer som skulle vara lika smart och original som den filmen och därför omedveten tagit idéer eller vad man kan kalla det för? Har alla filmer en bit av deras föregångare? Ber om ursäkt för den dåliga svenskan. Tänkte också hela tiden på Hostel när jag läste ditt tredje inlägg och såg då att det var skrivet 2005, trodde det var nutid, då hade du varit lite efter :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shelly Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 (Jag hatar då folk svarar på 100 åriga gamla trådar) Vad hände med den här idén? Tycker att det låter intressant. Får mig att tänka på ”Självmördarklubben” av Robert Louis Stevenson, rekommenderas som tips på hur man ska gå in hjälten/huvudrollen i handlingen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waryah Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 (Jag hatar då folk svarar på 100 åriga gamla trådar) Vad hände med den här idén? Tycker att det låter intressant. Får mig att tänka på ”Självmördarklubben” av Robert Louis Stevenson, rekommenderas som tips på hur man ska gå in hjälten/huvudrollen i handlingen. Kul att du svarar på en 100 år gammal tråd om hur mycket du hatar folk som svarar på 100 år gamla tråd. Tack för tipset! Jag la faktist inte denna idé helt på hyllan, utan gjorde en kortfilm om människojakt under våren. Ska se om jag kan lägga upp den, måste bara se me skolan. Handlingen kretsar kring en hemlös narkoman/alkoholist som "tas hand om" en rik farsa och hans son. De tre är ensamma i en stor slott och det händer massa saker... Grattis till mig idag! hej alla 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts