Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejhej, jag vet allt om att man inte får filma på privatas egentom osh sånt men min fråga är vad som igentligen är privat och offentligt?

- Är en kommunal skola en privat plats??

MAXV

Posted

[citat=maxv]Hejhej, jag vet allt om att man inte får filma på privatas egentom osh sånt men min fråga är vad som igentligen är privat och offentligt?

- Är en kommunal skola en privat plats??

MAXV[/citat]

Filmade en scen på skolgården till en kommunal skola häromveckan, Vi snackade iofs med rektorn men deras svar var typ: Euhm, tja. Jag antar det? Det är väl en offentlig plats? Men du kanske ville filma inne i skolan? I vilket fall så tror jag det går alldeles utmärkt. Snacka gärna med en ansvarig först iallafall.

Posted

I nån tråd här på forumet hade vi listat ut att rent juridiskt får man filma precis var som helst utom inom skyddsområden, tex militära anläggningar. Sen finns det områden, privata tex, där ägaren har vilkor för att man skall få uppehålla sig där. Ett sådant vilkor kan vara att man inte filmar eller fotograferar, tex konsertlokaler eller banker och museer. Om man filmar är man inte välkommen att uppehålla sig där. Jag tvivlar på att det finns lagligt stöd för att avvisa en filmninspelning av en övervakningskamera på en allmän plats även om ägaren till kameran kanske inte samtycker (fast varuhus är inte allmän plats utan det är vilkoren som gäller). Man får till och med filma rakt in i sovrummet hos folk. Vad man sen tänker göra med det man filmat är en annan sak och då gäller andra regler.

Den med gott minne kanske kan hitta tråden vi pratar om. Den innehöll en länk till ett fotoforum där man utrett detta mycket väl

Posted

vi filmade inne på netto i halmstad en gång, då kom det fram en som jobbade där som var mycket sur och sa att det var olagligt att filma där, sen följde han efter oss under hela netto vistelsen.

http://www.fotosidan.se finns det många trådar om upphovsrätt och var man får fota nånstans

Posted

Hur äre med tunnelbanahållplatser? Inne i tunnelbanan? På bussen? Det räknas väl om något som offentlig plats?

En butik är väl däremot privat egendom, så man måste väl fråga Netto om man vill filma där antar jag

• 1 month later...
Posted

Mm, jag var grymt osäker om man verkligen fick fota på ett bibliotek. Jag fick det som uppdrag då jag provade på en liten reklambyrå, det var ett litet jobb åt en advokatbyrå och vi behövde ett foto på svenska lagboken. Men jag tassade in på Norrköpings bibliotek och lyckades ta några bild.

I efterhand tycker jag nog att jag skulle ha frågat om lov, men men.