Gå till innehåll

återspolare/bandare


anders10

Recommended Posts

hej!

 

såg ett inslag på tv där en "videofilmare" var ute i naturen och filmade.

när han kom hem stoppade han mini-dvbandet i en sorts kasettbandspelare som var kopplad direkt till en liten tv.

via den spolade han och kollade igenom materialet och vad jag förstod så överförde han det han ville redigera direkt från bandaren till datorn.

finns det någon som vet var man kommer över en bandare som den och vad en sådan kallas för?

(verkar vara bra om man vill vara rädd om videokameran..)

 

vänligen

anders nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=anders10]hej!

 

såg ett inslag på tv där en "videofilmare" var ute i naturen och filmade.

när han kom hem stoppade han mini-dvbandet i en sorts kasettbandspelare som var kopplad direkt till en liten tv.

via den spolade han och kollade igenom materialet och vad jag förstod så överförde han det han ville redigera direkt från bandaren till datorn.

finns det någon som vet var man kommer över en bandare som den och vad en sådan kallas för?

(verkar vara bra om man vill vara rädd om videokameran..)

 

vänligen

anders nilsson[/citat]

 

 

Surfa in på http://www.scandinavianphoto.se/

 

klicka på TV/DVD/Video så hittar du DV-bandspelare där!

Länk till kommentar
Share on other sites

Annat tips är ju som nån sa här på forumet att köpa en billig DVkamera bara för att använda den som bandare. Mekaniken i kameran är annars inte av allra bästa kvalitet så massor med stopp och start vid övertankning är inte att rekommendera med sin huvudkamera. Bättre då att tanka in hela bandet på en gång eller använda billigare kamera som bandare. Far man till USA finns det billigare varianter för allt från 800 dollares.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pld]Detta kanske är en dum fråga men vad är det som är bättre (om det nu är det) att ta in sin film från en bandspelare istället för genom kameran? Blir kameran "sämre" om man överför genom den?

 

/Jesper[/citat]

Du har rätt.Kameran kan tom gå sönder pga slitaget och kosta mycket pengar speciellt om kameran var dyr.Vissa personer är av den åsikten att bara använda sin dyra kamera för inspelning medan uppspelning/övertankningsuppgiften får skötas av en billigare kamera/bandare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är alltid ett problem när man använder sin kamera som bandspelare vid intankning till datorn. Det bästa är helt klart att använda en separat bandare för den uppgiften. Dels är den speciellt anpassad för det och dels spar man på kameran så den kan användas till det den är avsedd. Det sliter på firewireporten varje gång du stoppar in och tar ut firewirekontakten i kameran - använder man en bandare är den ju stationär på skrivbordet brevid datorn och alltid inkopplad. Dessutom skitar man ner kameran extra ju mer den används.

 

Ett annat bra alternativ till bandare (eller kanske rent av ett bättre alternativ) är att spela in direkt på en hårddisk (direct-to-disk eller D2D/DTD) från kameran och spela in på band samtidigt. Använda banden som back-up och hårddisken som inspelningsmedia. Vid färdig filmning kan du kopiera över filerna direkt till datorn utan att först "tanka in dem". Praktiskt! Den lägger klippen i mappar och du startar den med din start/stopp knapp på kameran. Den delar upp filerna precis så som du startar/stoppar kameran.

 

Jag har själv precis beställt ett sådan system som heter CitiDISK och kan beställas på bl.a Scandinavianphoto. Jag har beställ en 100Gb från Ekab som endast säljer till företag (tror jag) plus en V-mount platta så att CitiDISK sitter mellan mitt batteri och min kamera och får ström från kamerans batteri istället för sitt interna batteri. Mer information om CitiDISK finns från tillverkaren på http://www.shining.com

 

Alternativa hårdiskar till kameran heter t.ex. FireStore och QuickCapture. De finns även till HDV.

 

En annan bra sajt jag vill tipsa om där man kan beställa många bra prylar och även få priset direkt i svenska kronor inkl. frakt och allt är http://www.globalmediapro.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...