Norbert Postad 2 november 2005 Postad 2 november 2005 Jag har en kamera som spelar in i äkta widescreen. Jag brukar redigera i DV-formatet och sedan spara en version med widescreen-upplösning för att ha på datorn/internet. Sedan spar jag ofta en version i widescreen DV också, utifall jag behöver det någon gång. Nu till frågan. Hur bränner man widescreen-material på en DVD så att det visas korrekt över hela bilden på en widescreen-tv, samt att det visas med svarta kanter på en vanlig 4:3 tv? Går det överhuvudtaget eller måste man ha två olika versioner? 0 Citera
arvid Postad 6 december 2005 Postad 6 december 2005 När du ska spela upp sånt som är i widescreen på en 4:3-tv så ställer ju tv:n in sig på rätt sätt, om den bara är någorlunda modern. Annars kan man i regel ställa in uppspelningsformatet i dvd-spelaren. Med andra ord: Problemfritt! Så fortsätt lugnt med widescreen! 0 Citera
sound_front Postad 8 december 2005 Postad 8 december 2005 Precis. Brukar inte vara några problem nuförtiden! bara till att välja 16:9 vid bränningen! Men är det en kortfilm så kan du ju lägga den i en letterbox version me på DVD'n! Vad har du för kamera som spelar in på "äkta widescreen" ? är ccd'n 16:9 ? 0 Citera
Norbert Postad 27 december 2005 Författare Postad 27 december 2005 Har en Sony DCR-HC42. Den påstås spela in i äkta widescreen. Den har widescreen display och allt. :) Dock har vi ingen modern tv i huset så jag kan inte prova. Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen? 0 Citera
Rogge Postad 27 december 2005 Postad 27 december 2005 [citat=Norbert]Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen?[/citat] Encore DVD 1.5 0 Citera
arvid Postad 27 december 2005 Postad 27 december 2005 Jag filmar i princip allt i 16:9 formatet och använder sedan Pinnacle Studio 9 för redigering i 16:9 formatet och i och med det sker även dvd-bränningen i 16:9 formatet, utan att jag behöver ange detta nånstans. Kan det bli enklare? 0 Citera
Norbert Postad 27 december 2005 Författare Postad 27 december 2005 Och det kan spelas upp på äldre tv-apparater utan problem? 0 Citera
arvid Postad 27 december 2005 Postad 27 december 2005 Nja, det menade jag inte. Frågan var ju "Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen?" Ett annat tips: Köp en ny tv. Dom gamla hederliga modellerna är billiga nu. 0 Citera
Ior Postad 28 december 2005 Postad 28 december 2005 [citat=Norbert]Och det kan spelas upp på äldre tv-apparater utan problem?[/citat] Det är inte TV:n som bestämmer det, utan DVD-spelaren... 0 Citera
Christian van Caine Postad 28 december 2005 Postad 28 december 2005 Trots allt, all widescreen man ser på DVD som är 16:9 & uppåt är ju anamorphiskt. :-) VCD däremot är klurigare att få bra i Wide har jag märkt! 0 Citera
Norbert Postad 28 december 2005 Författare Postad 28 december 2005 [citat=Ior]Det är inte TV:n som bestämmer det, utan DVD-spelaren...[/citat]Ah, på så vis. Blir till att bläddra i instruktionsboken då. [citat=Christian van Caine]Trots allt, all widescreen man ser på DVD som är 16:9 & uppåt är ju anamorphiskt. :-)[/citat]Utan tvivel är det anamorphiskt, men det gör väl inte att det automatiskt spelas upp i rätt proportioner på vilken tv som helst. Det tar mig till en ny fråga. Hur funkar det med filmer som har proportionerna 2,35:1 till exempel? De måste ju visas med svarta kanter både på en 4:3-tv och en widescreen-tv. 0 Citera
arvid Postad 28 december 2005 Postad 28 december 2005 Yes! Naturligtvis är det så! Fast dom svarta kanterna blir ju större på en "vanlig" tv. 0 Citera
j3n5 Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 [citat=sound_front]Precis. Brukar inte vara några problem nuförtiden! bara till att välja 16:9 vid bränningen! Men är det en kortfilm så kan du ju lägga den i en letterbox version me på DVD'n! Vad har du för kamera som spelar in på "äkta widescreen" ? är ccd'n 16:9 ?[/citat] CCD:n spelar in 1024 linjer alt 768 linjer. 16:9 eller 4:3.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.