Norbert Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Jag har en kamera som spelar in i äkta widescreen. Jag brukar redigera i DV-formatet och sedan spara en version med widescreen-upplösning för att ha på datorn/internet. Sedan spar jag ofta en version i widescreen DV också, utifall jag behöver det någon gång. Nu till frågan. Hur bränner man widescreen-material på en DVD så att det visas korrekt över hela bilden på en widescreen-tv, samt att det visas med svarta kanter på en vanlig 4:3 tv? Går det överhuvudtaget eller måste man ha två olika versioner? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 När du ska spela upp sånt som är i widescreen på en 4:3-tv så ställer ju tv:n in sig på rätt sätt, om den bara är någorlunda modern. Annars kan man i regel ställa in uppspelningsformatet i dvd-spelaren. Med andra ord: Problemfritt! Så fortsätt lugnt med widescreen! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 Precis. Brukar inte vara några problem nuförtiden! bara till att välja 16:9 vid bränningen! Men är det en kortfilm så kan du ju lägga den i en letterbox version me på DVD'n! Vad har du för kamera som spelar in på "äkta widescreen" ? är ccd'n 16:9 ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 27, 2005 Author Share Posted December 27, 2005 Har en Sony DCR-HC42. Den påstås spela in i äkta widescreen. Den har widescreen display och allt. :) Dock har vi ingen modern tv i huset så jag kan inte prova. Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 [citat=Norbert]Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen?[/citat] Encore DVD 1.5 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Jag filmar i princip allt i 16:9 formatet och använder sedan Pinnacle Studio 9 för redigering i 16:9 formatet och i och med det sker även dvd-bränningen i 16:9 formatet, utan att jag behöver ange detta nånstans. Kan det bli enklare? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 27, 2005 Author Share Posted December 27, 2005 Och det kan spelas upp på äldre tv-apparater utan problem? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Nja, det menade jag inte. Frågan var ju "Tips på ett program där man kan välja 16:9 vid bränningen?" Ett annat tips: Köp en ny tv. Dom gamla hederliga modellerna är billiga nu. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 [citat=Norbert]Och det kan spelas upp på äldre tv-apparater utan problem?[/citat] Det är inte TV:n som bestämmer det, utan DVD-spelaren... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Trots allt, all widescreen man ser på DVD som är 16:9 & uppåt är ju anamorphiskt. :-) VCD däremot är klurigare att få bra i Wide har jag märkt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted December 28, 2005 Author Share Posted December 28, 2005 [citat=Ior]Det är inte TV:n som bestämmer det, utan DVD-spelaren...[/citat]Ah, på så vis. Blir till att bläddra i instruktionsboken då. [citat=Christian van Caine]Trots allt, all widescreen man ser på DVD som är 16:9 & uppåt är ju anamorphiskt. :-)[/citat]Utan tvivel är det anamorphiskt, men det gör väl inte att det automatiskt spelas upp i rätt proportioner på vilken tv som helst. Det tar mig till en ny fråga. Hur funkar det med filmer som har proportionerna 2,35:1 till exempel? De måste ju visas med svarta kanter både på en 4:3-tv och en widescreen-tv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Yes! Naturligtvis är det så! Fast dom svarta kanterna blir ju större på en "vanlig" tv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j3n5 Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 [citat=sound_front]Precis. Brukar inte vara några problem nuförtiden! bara till att välja 16:9 vid bränningen! Men är det en kortfilm så kan du ju lägga den i en letterbox version me på DVD'n! Vad har du för kamera som spelar in på "äkta widescreen" ? är ccd'n 16:9 ?[/citat] CCD:n spelar in 1024 linjer alt 768 linjer. 16:9 eller 4:3.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts