Jump to content

Bränna i widescreen?

Norbert

Recommended Posts

Jag har en kamera som spelar in i äkta widescreen. Jag brukar redigera i DV-formatet och sedan spara en version med widescreen-upplösning för att ha på datorn/internet. Sedan spar jag ofta en version i widescreen DV också, utifall jag behöver det någon gång.

Nu till frågan. Hur bränner man widescreen-material på en DVD så att det visas korrekt över hela bilden på en widescreen-tv, samt att det visas med svarta kanter på en vanlig 4:3 tv? Går det överhuvudtaget eller måste man ha två olika versioner?

• 1 month later...

När du ska spela upp sånt som är i widescreen på en 4:3-tv så ställer ju tv:n in sig på rätt sätt, om den bara är någorlunda modern. Annars kan man i regel ställa in uppspelningsformatet i dvd-spelaren.

Med andra ord: Problemfritt! Så fortsätt lugnt med widescreen!

• 3 weeks later...

[citat=Ior]Det är inte TV:n som bestämmer det, utan DVD-spelaren...[/citat]Ah, på så vis. Blir till att bläddra i instruktionsboken då.

[citat=Christian van Caine]Trots allt, all widescreen man ser på DVD som är 16:9 & uppåt är ju anamorphiskt. :-)[/citat]Utan tvivel är det anamorphiskt, men det gör väl inte att det automatiskt spelas upp i rätt proportioner på vilken tv som helst. Det tar mig till en ny fråga. Hur funkar det med filmer som har proportionerna 2,35:1 till exempel? De måste ju visas med svarta kanter både på en 4:3-tv och en widescreen-tv.

• 2 weeks later...

[citat=sound_front]Precis. Brukar inte vara några problem nuförtiden! bara till att välja 16:9 vid bränningen! Men är det en kortfilm så kan du ju lägga den i en letterbox version me på DVD'n! Vad har du för kamera som spelar in på "äkta widescreen" ? är ccd'n 16:9 ?[/citat]

CCD:n spelar in 1024 linjer alt 768 linjer. 16:9 eller 4:3..