Jump to content

The Awakening

Kimster

Recommended Posts

http://www.sprocket.se/mediafiler5S5/thumbs/b_1091.jpg

Räcker med 1bild va? .. inte 1 nov än :P

Kortfilm.

Ett skolprojekt med temat Skräck/Spänning.

Kravet för videon var: På 3 dagar, Filma någon sort av spänning eller skräck. Ingen dialog/monolog. Max 2min lång.

Det vi visar här är en förlängd version och med lite mer efterarbete. Totalt har vi lagt ner 4 dagar på den. Webben är inte detta videoämnes favoritformat kanske med tanke på stämningen, men har man bra ljud och bild så kan man nästan.. få ut det mesta ur filmen.

Format: MPEG1

Längd: 3min

Storlek: 30 MB

Ligger här

http://www.sprocket.se/media.php?id=1091

/ Kimster & NeoDeo

Hejsan, jag gillade miljöerna i filmen vart har ni spelat in den någonstans?.... Det är lite ojämn i ljussättning men klippning oså funkar, personligen så skulle jag bearbetat bilden lite mer... Ge den lite mer ett eget "stuk"......

Det är väl inte så mycket handling i filmen, men film tillhör denm

bättre delen av filmer som brukar läggas upp här! Hade varit kul och sett mer av er filmer och med en djupare handling....

Kul att ni gillade den.

Inspelad i en nerlagd bunker utanför Karlskrona.

Ljuset var vi ganska novisa med och lärde oss en hel del under själva inspelningen och efteråt vid postproduktionen fick man en hel del aha-upplevelser. Den är ljussatt med bara 12v-kit och reflexskärm, förutom det ljus som fanns i taket och så var vi bara 3 pers under inspelningen inkl. skådespelaren... så ja.. det var utmanande men kul.

Handlingen är kanske lite sådär.. men kraven när vi började var att det inte behövdes en början och slut.. utan kunde vara taget direkt ur sitt sammanhang/handling.. så det var det vi utgick ifrån.. fanns inte mer matrial att kunna utöka filmen mer.. även om vi hade velat. Nu fick vi iaf ett litet slut iaf.. ;)

Om det blir mer återstår, men vi ska göra vårt bästa.

Riktigt tuff film, var det animatrixljudet jag hörde i början?

men det är lite väl mycket hemvideokänsla i klippningen, och under hela filmen så är det extremt få närbilder som spänningsmakare tycker så mycket om. prova att klippa lite mera in action istället för precis före och precis efter... Jag tror att det skulle hjälpa upp lite i tempot.

förlängd från 2 minuter? första 40 sekunderna var ju nästan helt svart...

Nja..angående det svarta.

De första 5 är svart. De nästa 15 tillhör vinjetten, innehåller ljud och bild i några sekunder. Kring 20 börjar ljudet till själva filmen... Allt detta är medvetet som etableringsklipp.

Svart i början som våra 5 sek är alltid bra för att få en naturlig början, speciellt i denna typen av stämning, även i slutet är det bra med svart i några sekunder.

Filmen är förvisso mörk och precis i början ska man bara höra ljudet. Men några 40sek bara svart är det inte.

Har ni nu fortfarande bara svart efter 30sek kanske ni bör färg och ljuskorrigera skärmen.

Själva filmen är färgkorrigerad på referensmonitorer, även utvärderad på vanlig TV och bildprojektor.

Nu är väl MPEG1 inte heller drömformatet för denna sorts ljussättning... men alternativet hade ju vart större fil.

Ändock ska vi ha det i åtanke till en eventuell nästa film.

@Joe Hill

Den är filmad med en Pana DVX100 och den kameran har förhållandevis bra ljussuppfång och gör att man kan filma i ganska mörka miljöer.

Tack för era synpunkter.

• 1 month later...

snyggt fot, härligt obehaglig stämmning, bra skådespel. jag tycker att denna är en riktig höjdare. ni har lyckats väldigt bra med den här. bara en sak som drar ner den..varför smilar han när han tittar upp i "övervakningskameran" ?

det passar ju inte in han borde hålla kvar sitt ansiktsuttryck av rädsla tycker jag i alla fall.

• 2 months later...

[citat=anders10]snyggt fot, härligt obehaglig stämmning, bra skådespel. jag tycker att denna är en riktig höjdare. ni har lyckats väldigt bra med den här. bara en sak som drar ner den..varför smilar han när han tittar upp i "övervakningskameran" ?

det passar ju inte in han borde hålla kvar sitt ansiktsuttryck av rädsla tycker jag i alla fall.[/citat]

hehe.. vi har fått många som har kommenterat skådespelarens ansiktsuttryck i den scenen. Man kan lätt tro att han drar på smilbanden och att vi borde tagit om den scenen men i själva verket kisar han frågvis upp mot "övervakningskameran" och undrar vad den gör där egentligen.

Ja det såg lite konstigt ut. I övrigt tycker jag filmen var jättebra, det var ni som gjorde "skräckisen" i garaget va?

Tycker ni ska ta bort eller göra om de sista skriken, de låt konstiga.

Som sagt riktigt bra enligt mig, blev rädd (av ljuden) t.om. och jag brukar sällan bli det =)

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...