Gå till innehåll

Hur filmar man miniatyrer


zachry

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • 8 månader senare...

Bakgrunden är viktigast tror jag.

Att inte använda plastiga saker, för då ser det plastigt ut.

Som Lego =)

 

Redigering är också jävligt viktig.

Man kan åstakomma riktiga stora grejer med hjälp av ett bra redigeringsprogram.

T.ex ljus och färgkontraster.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Skärpedjupet är viktigt också. Sen belysningen såklart, om det ska utspela sig i en utemiljö så är det nästan enklast att ta med modellen ut och filma den i naturligt ljus än med en massa lampor i en studio.

Modeller i olika skalor kan vara bra att ha. tex. till en totalbild på en båt kan du använda en hel båt som är hyfsat liten, om du sen ska ta blider närmare inpå så kan du bygga enskilda delar av båten i en större skala för att få med mer detaljer. Att röra kameran kring modeller kan vara svårt, det blir lätt skakigt. Man kan då göra en sorts "mini-dolly" av tex. delar från en legojärnväg eller liknande. (man bör då kanske använda en lite mindre kamera som inte är allt för tung)

 

Det här var de tips jag kunde komma på nu för tillfället. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Man måste slöa ner filmen också. Det finns någon sorts formel också där man räknar ut hur många b/s man filmar med i förhållande till modellens skala, så får man värdet av hur många b/s man måste filma i för att det ska kännas verkligt (om jag minns rätt).

 

Det blir lite svårare om man filmar med en videokamera. Därför finns Motion perfect som slöar ner filmen likadant som Retimer och sånt genom att morpha ihop alla bilder.

 

Vill man däremot inte betala för det programmet kan man morpha ihop alla bilder själv, med gratisprogrammet Winmorph som verkligen är skitbra(användes i Dreamcatcher). Men att morpha ihop alla bilder för hand blir kanske lite väl jobbigt... Men det är iallafall gratis.

 

Winmorp:

http://debugmode.com/winmorph

Länk till kommentar
Share on other sites

Har för mig att det skall finnas en bra Plug-in till AE som fixar skärpan mellan olika lager så att man får det djup man vill ha. Kommer dock inte ihåg namnet..

 

Kom gärna med fler tips, skall spela in en Sci-Fi film i skolan till våren där vi skall jobba mycket med modeller, så jag behöver också hjälp :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Quentrix]Låna då boken "Modellbygge" på närmaste bibliotek den är bäst. Handlar däremot bara hur man bygger modeller för hobby ändamål, men ändå ser det jävla bra ut :P[/citat]

 

Tack för tipset :) Skulle vara bra att veta vem som skrivit den också så jag hittar lättare.

 

För övrigt vill jag ha tips om hur man filmar och ljussätter på bästa sätt;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har den boken, men jag hittar den inte förögonblicket så jag kan inte säga vem som skrivit den, men den är engelstalande från början. Men min erfarenhet är när man fotar modeller är att man skall extremt skärpedjup om det skall se trovärdigt ut. Att ha oskärpa nånstans ger mer modellkänsla än om man lyckas få skärpa hela vägen. Jag tycker också att det ser mer realistisikt ut om man har korta brännvidder och mycket ljus som faller mjukt-mjukt. Helst med duk eller paraply så man inte får starka skuggor.

Också måste modellerna vara attans bra byggda förståss. Det här är en volvo jag byggt men fått lyse med photoshop. Modellen är skala 1/25 dvs ca 20 cm lång. Bakgrunden är gatan där jag bor. Samtliga är tagna med stillbildskamera. Hur det blir med rörlig kamera vete tusan.

 

http://hem.passagen.se/gorse/models/images/polis.jpg

 

nedanstående sket sig med belysningen så det syns att det är en modell.

 

http://hem.passagen.se/gorse/models/images/cheva59.jpg

 

Nostromo ur alien ca 30-35 cm lång.

http://hem.passagen.se/gorse/models/alien/nostromo1.jpg

 

 

(redigering; fan om man länkar direkt till bilder så går inte det för då syns inte passagen skitreklam, men om man trycker på nedanstående länk kan man välja bilderna ur fil-listan.

 

polis.jpg

cheva59.jpg

 

är det jag vill visa

http://hem.passagen.se/gorse/models/images/

och

http://hem.passagen.se/gorse/models/alien/

)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har lånat boken nu och den är riktigt bra :)

 

Jag har en fråga till...

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man ha JÄTTE kort skärpedjup när man filmar modeller, eller?

Hur får man det på en DV-kamera?

Går det över huvud taget att få så kort skärpedjup att det ser trovärdigt ut med en DV-kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tekei]Jag har lånat boken nu och den är riktigt bra :)

...m jag inte är helt ute och cyklar så skall man ha JÄTTE kort skärpedjup när man filmar modeller, eller? [/citat]

 

En av mina största hobbies är att bygga plastmodeller och när jag fotograferar mina modeller är det just det korta skärpedjupet som avslöjar att det är en modell. Jag tycker bilderna blir mer realistiska om skärpedjupet är extremt stort. Det är svårt att få till, åtminstone med min gamla Canon AV1 stillbilds-systemkamera. Därför är det svårt att fotografera tex en stridsvagn med pipan pekandes rakt mot kameran därför att pipan blir suddig. Minsta bländaren (högsta siffran) och mycket ljus av mjuk typ gör bilderna verkligare. En avgörande detail för hur bra det blir är hur bra byggda modellerna är förståss. En dåligt byggd modell blir aldrig bra på bild.

Sen skall förståss bildviklarna vara valda så som de borde vara om det vore ett verkligt föremål.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]... och när jag fotograferar mina modeller är det just det korta skärpedjupet som avslöjar att det är en modell. Jag tycker bilderna blir mer realistiska om skärpedjupet är extremt stort...[/citat]

 

Ok.. skall tänka på det, men gäller verkligen samma sak om man skall filma en modell av en by? Låter konstigt att det skall vara skärpa på varenda byggnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte du behöver oroa dig. Nu är jag sämsta personen att fråga eftersom jag aldrig producerat en enda ruta film i hel mitt liv. Men jag tror inte det blir skärpa över hela bilden även om man vill. Vad som är ideal i fullskalefilmning blir kanske det omvända i skala eftersom man vill gärna att det inte skall synas att det är modell.

Kolla gärna länkarna i tråden, särskillt den med med en stridvagn med skog i bakgrunden. Om det vore på riktigt skulle jag tro att skogen vore skarp och inte lite suddig som på bilden. Ett annat trick jag använt när jag stillbildsplåtar mina modeller är att jag medvetet fotar lite "dåligt" som om det vore en amatörfotograf som plåtat. Tex lite off-center, överexponerat, motljus, flares, dålig bildkomposition, ointressanta vinklar. Men också lägger mycket energi att ta bilder från positioner där det är troligt att en riktig fotograf borde stått omd et vore på riktigt. Ibland kan det vara knepigt at få in kameran i sånna possitioner, men då kan det funka att klämma ner en spegel i 45 graders vinkel i kamerapossitionen och sen fotografera genom spegeln (och sen vända tillbaka bilden i efterhand).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen... skall nog börja med att bygga modellerna :P

Jag har lite ideer om det här som borde testas också... bla har jag hört att det hjälper att ha ett tunt lager rök framför modellen (och eftersom vi har tillgång till en rökmaskin i skolan så tål det att testas).

 

Men tack igen för tipsen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj :) Den var nice.. har du gjutit och målat den själv?

Vad jag menade med rök var inte RÖK utan ett tunt lager som gör bilden lite difus på analog väg... Det skulle tydligen hjälpa, användes i någon film om jag inte minns fel.

Men tobaksrök kanske funkar bättre än den från en rökmaskin.

 

Skall tänka på vad du sa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...