Gogola Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Jag ställer bara en fråga med tanke på att jag inte har en aning om manusförkortningar o filmsorter o liknande. Vad är en blockbusterfilm? e de typ kultklassiker eller vadå? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 En kioskvältare. En film som går hem hos publiken och drar in oerhört mycket pengar. Titanic t.ex. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gogola Posted September 22, 2005 Author Share Posted September 22, 2005 Jaha okej, då går jag ut och gör en :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Blockbuster är en butik där man hyr film. De är väldigt stora och känt varumärke ungefär motsvarande Pizzahut, Tacobell, K-mart eller RadioSchack. Rätt okända kedjor i sverige, men amerikaner känner till dem. Jag fick för mig att en blockbuster-film är en film som finns med i 10-top-stället på blockbuster. Rätta mig gärna om jag har fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Uttrycket kanske kommer därifrån. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Kedjan blockbuster har tagit sitt namn efter uttrycket. Blockbuster är precis det som den första postaren skrev, en "kioskvältare". English entry word blockbuster Swedish translation jättesuccé, dundersuccé {informellt} (substantiv) Example his latest movie was a real blockbuster---hans senaste film blev en riktig jättesuccé -------------------------------------------------------------------------------- English entry word blockbuster Swedish translation mycket kraftig bomb (substantiv) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Där ser man. Jag får erkänna att jag trodde att utrycket "blockbuster/kioskvältare" var lite slang på engelska, kommet av videokedjan. Lite ungefär som glocalnet=lågt här. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speero Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Kan man säga blockbuster film till Blair witch project? Den kostade typ 60.000 och drog in några hundramiljoner. Inte samma (miljoner) miljarder som Titanic drog in, men Titanic kostade ju också en jävla massa. Går man på va filmen dra in i helhet eller kollar man skillnaden till va filmen kostade att göra? Hoppas ni fattar va ja menar.. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Jag tror det var under premiären av Star Wars som uttrycket myntades. Block = Kvarter i översättning. En blockbuster var det alltså för att det stod människor i kö runt om hela huset och vidare bort kvarter efter kvarter. Så det blev ordet för en dundersuccé. High Concept är även ett namn som används för den typen av film i produktionsled som då förhoppningsvis blir en blockbuster. /jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts