Jump to content

Ehm, blockbuster?

Gogola

Recommended Posts

Blockbuster är en butik där man hyr film. De är väldigt stora och känt varumärke ungefär motsvarande Pizzahut, Tacobell, K-mart eller RadioSchack. Rätt okända kedjor i sverige, men amerikaner känner till dem.

Jag fick för mig att en blockbuster-film är en film som finns med i 10-top-stället på blockbuster. Rätta mig gärna om jag har fel.

Kedjan blockbuster har tagit sitt namn efter uttrycket. Blockbuster är precis det som den första postaren skrev, en "kioskvältare".

English entry word

blockbuster

Swedish translation

jättesuccé, dundersuccé {informellt} (substantiv)

Example

his latest movie was a real blockbuster---hans senaste film blev en riktig jättesuccé

--------------------------------------------------------------------------------

English entry word

blockbuster

Swedish translation

mycket kraftig bomb (substantiv)

Kan man säga blockbuster film till Blair witch project? Den kostade typ 60.000 och drog in några hundramiljoner. Inte samma (miljoner) miljarder som Titanic drog in, men Titanic kostade ju också en jävla massa. Går man på va filmen dra in i helhet eller kollar man skillnaden till va filmen kostade att göra? Hoppas ni fattar va ja menar.. ;)

Jag tror det var under premiären av Star Wars som uttrycket myntades.

Block = Kvarter i översättning.

En blockbuster var det alltså för att det stod människor i kö runt om hela huset och vidare bort kvarter efter kvarter. Så det blev ordet för en dundersuccé.

High Concept är även ett namn som används för den typen av film i produktionsled som då förhoppningsvis blir en blockbuster.

/jon