Jump to content

Tips på manusförfattare man kan göra ett skolarbete om.

erikis

Recommended Posts

Som rubriken antyder undrar jag om ni vet någon manusförfattare/regissör som man skulle kunna göra ett arbete om i skolan. Egentligen är det ett arbete om författare, och då i den mer traditionella mening av en person som skriver/ har skrivit romaner och/eller noveller. Arbetet skall mynna ut i en muntlig presentation men jag tänkte att det skulle vara roligare att arbeta om en manusförfattare och kanske göra en film och visa. Arbetet skall täcka in författaren som person, hans/hennes verk, miljön och samtiden runt personen och diverse analyser. Så det är ju bra om det är en relativt känd person som man kan hitta mycket information om.

Jag går sista året på gymnasiet och arbetet hör till kursen Sv B, så vet ni vilken nivå vi pratar.

Kom gärna med förslag så ska jag försöka övertala min lärare. Kanske finns det någon person som skrivit både romaner och manus ifall han är svår att övertala.

//Marcus

Ingmar Bergman är ju faktiskt väldigt intressant, tycka vad man vill om hans filmer, men han är ju en väldigt viktig person inom svensk och internationell film. Det lär ju inte vara så svårt att övertyga din lärare om att få göra ett arbete om en sån viktig regissör/författare.

Ta nån som lever, och försök kontakta honom/henne för intervju, mailsvar på frågor du har, etc. Chansen är inte så liten som du tror att det går vägen oavsett hur "stor" han eller hon är. Får du kontakt så kommer dessutom din lärare tillbe dig resten av läsåret.

När jag läste pedagogik på högskolan så skulle vi göra uppsats om nån bok som nån gammal professor i USA skrivit och som var typ bibeln inom pedagogik. Vi luskade reda på han mailadress på nätet o mailade honom och han svarade på våra frågor. Lärarna trodde inte sina ögon!

En annan gång försökte jag få Michael Jackson(japp DEN michael jackson) att ställa upp för reklam för en grej, (OBS! det var före alla dessa rättegångar och misstankar - detta var i slutet av 80-talet), och ringde runt lite till EMA-Telstar, EPIC, hans eget bolag, osv. Fick till slut prata med hans manager i Los Angeles. Nu gick det inte igenom, men så svårt är det inte att nå dom.

I ditt fall kanske du inte hittar Steven Spielbergs mailadress på nätet, men ring/maila(lättare om du ringer) då hans bolag i USA - DreamWorks.

[citat=Yadis]Ta nån som lever, och försök kontakta honom/henne för intervju, mailsvar på frågor du har, etc. Chansen är inte så liten som du tror att det går vägen oavsett hur "stor" han eller hon är. Får du kontakt så kommer dessutom din lärare tillbe dig resten av läsåret.

När jag läste pedagogik på högskolan så skulle vi göra uppsats om nån bok som nån gammal professor i USA skrivit och som var typ bibeln inom pedagogik. Vi luskade reda på han mailadress på nätet o mailade honom och han svarade på våra frågor. Lärarna trodde inte sina ögon!

En annan gång försökte jag få Michael Jackson(japp DEN michael jackson) att ställa upp för reklam för en grej, (OBS! det var före alla dessa rättegångar och misstankar - detta var i slutet av 80-talet), och ringde runt lite till skivbolag, managers osv. Fick till slut prata med hans manager. Nu gick det inte igenom, men så svårt är det inte att nå dom.

I ditt fall kanske du inte hittar Steven Spielbergs mailadress på nätet, men ring/maila(lättare om du ringer) då hans bolag i USA - DreamWorks.[/citat]

Där tror jag att du har rätt, läraren lär bli imponerad om du själv gör en intervju med författaren och du kommer säkert få en hel del erfarenhet. Det lättaste måste ju vara att få tag på en svensk författare och då skulle jag säga Ingemar Bergman eftersom han är en väldigt intressant person som är känd över hela världen.