Jawo Postad 12 juli 2005 Postad 12 juli 2005 [citat=filmlabbet]Börjat lite med lasersvärd i AE men nybörjare där så det går trögt kan man väl säga. En fråga varför spelas videoklippet inte i realtid i AE? Har sparat de ca 15 sek film som en mov 720*576 25 frame/sek 4:3 Fredrik[/citat] Menar du i realtid när du spelar upp ditt klipp inne i programet? Isf, kan det bero på att din dator inte pallar det. 0 Citera
filmlabbet Postad 12 juli 2005 Postad 12 juli 2005 Det var det jag var rädd för ( ja i själva programmet ) även i quicktime upptäckte jag nu. Påverkar det det färdiga resultatet? 0 Citera
Jawo Postad 12 juli 2005 Postad 12 juli 2005 [citat=filmlabbet]Det var det jag var rädd för ( ja i själva programmet ) även i quicktime upptäckte jag nu. Påverkar det det färdiga resultatet?[/citat] Det ska det inte göra. När du renderar ut det så kvittar det hur dålig din dator än är. Om filmen hackar när du renderar ut det så har du förmodligen gjort fel. 0 Citera
filmlabbet Postad 14 juli 2005 Postad 14 juli 2005 Ytterligare en fråga om AE håller på med lasersvärd maskat och klart lagt på blureffecter nu ska jag "nesta" genom att dra comp 2 och lägga den på comp 1. Ok det är gjort i timelinen ligger comp2 nu över comp 1. Därefter ska jag enligt manualen gå till layer> transfer mode> screen, problemet är att jag hittar inte detta ( AE 6,5 så ni vet ) Var väljer jag att ett layer ska vara i screenmode? Vad gör jag? Tack på förhand 0 Citera
filmlabbet Postad 14 juli 2005 Postad 14 juli 2005 Nu är jag riktigt trött på AE Hur f* får jag fram både orginalfilmen ( comp 1 ) och det lasera svärd som jag gjort ( comp 2 ) de ligger som två lager i timelinen med lasersvärdet överst och filmen underst med det är bara det att jag inte ser orginalfilmen för allt det svart ( som sk vara genomskinligt ) är i vägen. Det ska väl bara vara och ändra det på något sätt men jag hittar inte det. Fredrik 0 Citera
McWolfe Postad 14 juli 2005 Postad 14 juli 2005 [citat=filmlabbet]Nu är jag riktigt trött på AE Hur f* får jag fram både orginalfilmen ( comp 1 ) och det lasera svärd som jag gjort ( comp 2 ) de ligger som två lager i timelinen med lasersvärdet överst och filmen underst med det är bara det att jag inte ser orginalfilmen för allt det svart ( som sk vara genomskinligt ) är i vägen. Det ska väl bara vara och ändra det på något sätt men jag hittar inte det. Fredrik[/citat] Det är just det som screen-mode är till för. I den typen av program (PS, Premiere, Combustion, AE osv) kan man bestämma hur olika lager ska läggas samman. Förvalet brukar vara "normal", dvs lagerna läggs över varandra och ett överliggande lager täcker över det underliggande. Sen finns det en hel drös med olika varianter för att smälta samman dem. Högerklicka på det lager som innehåller lasersvärden, i menyn som dyker upp går du in på blending mode, och där finns det en hel drös med olika sätt att lägga ihop lager, inkl. screen. McWolfe 0 Citera
filmlabbet Postad 15 juli 2005 Postad 15 juli 2005 Ok jag har gjort det men svärdsattrapen som ligger i lagret under så att säga lyser igenom. lasersvärdslagret täcker inte det så att säga. Jag får tesa vidare. men då vet jag i alla fall vart screenmode finns det är alltid en början. Tack 0 Citera
filmlabbet Postad 16 juli 2005 Postad 16 juli 2005 Hej igen När jag valt screenmode så kommer comp 1 fram ( filmen ) men lasersvärden är genomskinligt varför? jag ser attrappen under vad gör jaf för fel? 0 Citera
McWolfe Postad 16 juli 2005 Postad 16 juli 2005 [citat=filmlabbet]Hej igen När jag valt screenmode så kommer comp 1 fram ( filmen ) men lasersvärden är genomskinligt varför? jag ser attrappen under vad gör jaf för fel?[/citat] Svårt att säga utan att veta exakt vad du gjort.. men spontant kan jag tänka mig två varianter 1: Du har inte opacity satt till 100% eller 2: svärdets "klinga" är inte helt vit. Screen funkar så att bara helt vita saker är helt ogenomskinliga, svarta saker helt genomskinliga och färgade saker "färgar om" bakgrunden men blir genomskinliga.. ju mörkare desto mer genomskinliga. Lägg gärna upp en bild hur själva lasersvärdet ser ut så kanske det blir lättare att komma med förslag. McWolfe 0 Citera
filmlabbet Postad 17 juli 2005 Postad 17 juli 2005 Ok det där med opacitet har jag tänkt på med men inte hittat vart jag ska ändra men ska kolla det lite Ska testa lite till och om det inte funkar lägger jag upp en bild 0 Citera
filmlabbet Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 Nej opaciteten är på 100% så det kan det inte vara Jag går kort igenom hur jag har gjort steg ett maska filmen och lägga till keyframes ( Comp 1 ) steg 2 ny comp ( comp 2 ) * nytt layer solid och färgen black * nytt layer solid färgen white Steg 3 kopiera keyframes från comp 1 till white solid layer steg 4 lägger till blur effekt på white solid layer gaussian blur värde 2 duplicerar effekten 1 gång värde 10 2 gånger värde 20 3 gånger värde 40 har nu fyra lager med blureffekte Steg 5 deletar masken med keyframes i comp 1 steg 6 Nestar comp 2 ovanpå comp 1 sätter till screenmode Steg 7 lägger till medianeffkt Steg 8 lägger på färg Det som händer är att när ju mer blurlager jag lägger på desto mer genomskinligt blir svärdet. Likadant är det när jag lägger på median och ändra färg då blir det mer genomskinligt då med. Hoppas någon kan se vad jag gör för fel Fredrik 0 Citera
filmlabbet Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 He he Det känns som jag för denna dialogen med mig själv. Men från det ena till det andra jag har kommit på vad det var jag gjorde för fel. Lade blurade samma white solid lager fem gånger det var inte så bra. Gjorde istället fem stycken white solidlager och blurade dem lite olika det funkade mycket bättre. Nu är det bara att spela in en seriös svärdsfight. När jag har tränat på AE har fugan fått agera jediriddare med ett skohorn. Svärde för en mycket konstog form då kan jag säga. Får fixa ett par stavar med ett par schysst handdtag så får vi de vad det blir av det Jag får tacka för all hjälpen jag fått . Jag lägger upp det färdiga resultat sedan så ni kan se. När det blir det vet man aldrig men om ett par månader kanske. Fredrik 0 Citera
Lasse_laser Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 Par månader?? Du får ta o fixa det tills imorgon ju ;) 0 Citera
McWolfe Postad 19 juli 2005 Postad 19 juli 2005 [citat=filmlabbet]He he Det känns som jag för denna dialogen med mig själv. Men från det ena till det andra jag har kommit på vad det var jag gjorde för fel. Lade blurade samma white solid lager fem gånger det var inte så bra. Gjorde istället fem stycken white solidlager och blurade dem lite olika det funkade mycket bättre. Nu är det bara att spela in en seriös svärdsfight. När jag har tränat på AE har fugan fått agera jediriddare med ett skohorn. Svärde för en mycket konstog form då kan jag säga. Får fixa ett par stavar med ett par schysst handdtag så får vi de vad det blir av det Jag får tacka för all hjälpen jag fått . Jag lägger upp det färdiga resultat sedan så ni kan se. När det blir det vet man aldrig men om ett par månader kanske. Fredrik[/citat] Jag tror du till och med kan ta ett lager helt utan blur till att börja med, och sen arbeta dig utåt med olika nivåer på blur (som du gjort ovan). McWolfe (som håller med lasse.. vill se Nuuuuu :-) ) 0 Citera
filmlabbet Postad 22 juli 2005 Postad 22 juli 2005 Hej En ny fråga Jag letar efter ett filter som ska heta PS+Ripple hittar bara ripple Behöver man någon plugin för detta filter? har AE 6.5 Fredrik 0 Citera
ymmit Postad 28 augusti 2005 Postad 28 augusti 2005 Hej...Jag har länge undrat hur man gör ett lasersvärd och undrar oom någon skulle kunna posta en guide eller fler guider på hur man gör ett lasersvärd i After Effects. Eller om ni orka kan ni ju alltid förklara här och nu hehe. Som sagt använder mig av AE. tacksam för svar :P 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 28 augusti 2005 Postad 28 augusti 2005 finns en bra videotutorial på den här sidan: http://www.theforce.net/fanfilms/postproduction/sabres/sabertutorials.asp kolla även: http://www.alienryderflex.com/rotoscope/ http://ryanw.michaelfrisk.com/ryan-w/tutorials.html finns väldigt många tutorials för hur man gör just en lightsaber om man söker lite på internet!! 0 Citera
ymmit Postad 28 augusti 2005 Postad 28 augusti 2005 Kolla på en guide å fatta typ allt. Men om man göra 3 layer å höjer feather för varje gång. När man gjort de. Hur gör man då för att få svärdet att följa rörelsen- Säg inte att man måste ta de frame by frame. orka allså! 0 Citera
ash Postad 28 augusti 2005 Postad 28 augusti 2005 [citat=ymmit]Kolla på en guide å fatta typ allt. Men om man göra 3 layer å höjer feather för varje gång. När man gjort de. Hur gör man då för att få svärdet att följa rörelsen- Säg inte att man måste ta de frame by frame. orka allså![/citat] det beror på hur svärdet rör sig.. i vissa fall måste du göra frame by frame. 1 Citera
ymmit Postad 29 augusti 2005 Postad 29 augusti 2005 Ok. Men ska man ha inne den här klockan eller va det är shape allså när man gör frame by frame eller? 0 Citera
Stefan_holst Postad 29 augusti 2005 Postad 29 augusti 2005 [citat=ymmit]Ok. Men ska man ha inne den här klockan eller va det är shape allså när man gör frame by frame eller?[/citat] Jag använder inte AE (än), min son lärde sig att göra lasersvärdsfilmer när han var 9 år men han använder ALAM DV. Som det visas i AE övningen från The Force så använder man en stillbild som man lägger på ett glödande laser ljus på. Som du ser i denna övning så ökar svärdet sitt omfång i den övre delen ut efter tidslinjen. Detta är en automatisk animering, som bygger på två lägen vid två olika tidpunkter. När man sedan rör på kontrollen ut efter tidslinjen så räknar datorn ut hur bilderna linjärt ser ut mellan dessa två. Om du nu har en film i stället för en stillbild så gäller det att hitta ändlägena där svärdet byter riktning. I varje ändläge så flyttar man det ritade svärdet dit och mellan dessa lägen så räknar datorn ut hur svärdet rör sig. Man får sedan gå in och kompensera på de ställen där svärdet rör sig från ett läge till ett annat men byter fart. Jag vet att man ska kunna följa vissa pixlar på AE 6.5 Pro och om man lär sig det så borde datorn kunna följa det filmade svärdet och dra med sig det animerade svärdet i rätt riktning och hastighet. Hoppas att det är till någon hjälp.. 0 Citera
ymmit Postad 29 augusti 2005 Postad 29 augusti 2005 Jo man tackar. Men det jag undrar är om man ska ha mask shape intryckt när man gör alltihop frame by frame? 0 Citera
Djungelsmurfen Postad 29 augusti 2005 Postad 29 augusti 2005 ja om du har de så slipper du ju göra på varje frame så om de är jämna rörelser så är de väl en bra ide att klicka i mask shape 0 Citera
ymmit Postad 30 augusti 2005 Postad 30 augusti 2005 Hallå det funkat inte för mig. Det är 2 saker som är problemet. Låt mig nu förklara. Så här har jag gjort... Först spela jag in ett klipp där jag stog å svinga med en toa-rulle i handen(utan papper) Sedan lag jag in klippet i AE och drog klippet till den exakta början av timelinen. Sedan skapade jag en vit solid där svärdet skulle vara. Sedan satte jag feater på 7 ungefär...Efter de kopierade jag den soliden och tog psate. Då hamna den på exakt samma ställe. men jag höjde Feather till ungefär 15. Sen så gjorde jag samma sak en till men höjde bara till 20 nu. Då är min fråga hur man sätter färg på det ytersta lagret. Allså det som man tog feather 20 på. Hur ändrar man då den färgen till t.e.x. grön eller blå. Förklaring tack :P Sen undrar jag att när man ska ta frame by frame så funkar de ju inte. Jag gjorde precis som jag beskrev. 2 frågor till: Hur får man att solidar att hänga ihop. Allså det är ju lite jobbigt att dra alla solidar som är med feather på frame by frame. Sista frågan: Det funkar inte för mig en sak heller. Att när man har gjort alla solidar till typ en ihop satt egen solid typ. Eller va man ska göra. Hoppas jag att jag får svar på den frågan över allså. Men iaf när man går in i Mask för den. Och sedan klickar så att mask-shape är ikryssad. Sedan när jag ska flytta första steget efter att ha draget fram klippet i timelinen cirka en frame så måste man ju även flytta sjävka solidern (masken) där toa-rullen är. Då gör jag det. Sedan tar jag frame det en frame till. Sedan gör jag samma sak till klippet är slut. Gör jag rätt eller fel då? Eller måste man tyå göra allting i det gråa utanför bilden. Eller går de lika bra att göra där man ser de? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.