wane be bra Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 Hej! Undrar hur man kan tänkas göra rymd skepp till en sci-fi film? Knske modeller emon blue eller helt animerade, och isåfall vilket program är då värt att använda till detta? 0 Citera
Black Star Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 Hög detaljerade modeller är alltid bäst, men det är jävligt svårt att göra någon bra modell så länge man inte är bra på sånt... Om du ska göra skeppet animerat så föreslår jag "3D Studio Max". 0 Citera
Broman Postad 13 augusti 2005 Postad 13 augusti 2005 För att göra ett snyggt rymdskepp så måste man som sagt vara jäkligt duktig. Sen måste det vara extremt mycket detaljer. Fast där är det ju en bonus att det just ska vara ett rymdskepp. Eftersom det ska vara mörkt i rymden så behöver det ju inte vara lika många detaljer. ;) 0 Citera
wane be bra Postad 14 augusti 2005 Författare Postad 14 augusti 2005 Där har ni alldeles rätt. Men i vilket fall så måste man ju ha en form och utseende på rymd skeppet. Ska man köra ärke typen för rymd skeppen, model tefart. Eller Stevens skepp E.T, modell egg. Men allra best vore det ju om man kom upp med en egen modell. Ideas! : ) 0 Citera
Broman Postad 14 augusti 2005 Postad 14 augusti 2005 [citat=wane be bra]Men allra best vore det ju om man kom upp med en egen modell.[/citat] Exakt! Gör en egen. ;) 0 Citera
wane be bra Postad 14 augusti 2005 Författare Postad 14 augusti 2005 Ska göra det, ge mig 10 minuter. 0 Citera
Mr.Man Postad 14 augusti 2005 Postad 14 augusti 2005 Har man bra textur på 3d modellen så behöver man inte göra den så detaljrik. Funkar bra för amatörgrejer iaf. 0 Citera
wane be bra Postad 15 augusti 2005 Författare Postad 15 augusti 2005 ja eller om man inte gör den så detaljrik! ; ) 0 Citera
wane be bra Postad 15 augusti 2005 Författare Postad 15 augusti 2005 ja eller om man inte gör den så detaljrik! ; ) 0 Citera
jmalmsten Postad 20 augusti 2005 Postad 20 augusti 2005 Själv så har jag alltid gillat megakryssarlooken, stor klump som lättast skulle kunna beskrivas som en Titanic i rymden. Ett outforskat område är ju förresten rymdfilmer som lånar spänningsmomenten från ubåtsfilmer. när de smyger omkring bland sateliter och annat i det becksvarta mörkret. en sådan film skulle jag vilja göra. ett vanligt sätt att göra bluescreenmodeller brukar vara att slakta massa vanliga modellflyg/båtar och liknande för att få till detaljmaterial. 0 Citera
Jawo Postad 20 augusti 2005 Postad 20 augusti 2005 [citat=jmalmsten]Ett outforskat område är ju förresten rymdfilmer som lånar spänningsmomenten från ubåtsfilmer. när de smyger omkring bland sateliter och annat i det becksvarta mörkret. en sådan film skulle jag vilja göra.[/citat] Dock så har dom ju fönster osv på rymdskepp så det hade ju funkat lite halvdant. 0 Citera
WonderWorks Postad 30 augusti 2005 Postad 30 augusti 2005 Jag experimenterade lite med frigolit! När man t ex köper en TV så får man ju alltid med minst två stora frigolitbitar i lustig form! (Leta i kontainern bakom din lokala elvarukedja!) Sätt ihop dessa, måla, lägg till detaljer (sugrör, glasspinnar, etc)! Ta ett steg tillbaka! Hur tror du George Lucas gjorde ytan på sin Death Star?!! Använd trälim (vanligt lim kan smälta frigoliten) Måla med vanlig acrylfärg! Tänk på att skita ner din modell så den ser sliten ut, rost och sot! Skitcoolt!!! 0 Citera
Nixxon Postad 31 augusti 2005 Postad 31 augusti 2005 du kan väl ta en bild på ditt frigolit rymdskepp å lägga upp det här ? 0 Citera
McWolfe Postad 31 augusti 2005 Postad 31 augusti 2005 [citat=Broman]För att göra ett snyggt rymdskepp så måste man som sagt vara jäkligt duktig. Sen måste det vara extremt mycket detaljer. Fast där är det ju en bonus att det just ska vara ett rymdskepp. Eftersom det ska vara mörkt i rymden så behöver det ju inte vara lika många detaljer. ;)[/citat] En annan viktig del i att få ett rymdskepp att se stort och rymdskeppigt ut är ljuset. Har tyvärr blivit av med länken, men det finns en ruggigt bra tutorial om hur man ljussätter rumdskepp för att de ska se ut som om de är stora och pampiga. McW 0 Citera
Diabubblo Postad 27 september 2005 Postad 27 september 2005 Det är inte jättesvårt å göra ett snyggt ryndskäpp i Maya om man är hyfsad på å rita texturer.. Små detaljer e de viktigaste och de kan i regel göras med en snygg bumpmap.. Vill man vara lite analog kan man ju skära ut ett stycke frigolit, köpa några modellbyggsatser från ex games workshop och gå lös med limmstiftet och lite färg.. 0 Citera
jmalmsten Postad 27 september 2005 Postad 27 september 2005 [citat=Jawo][citat=jmalmsten]Ett outforskat område är ju förresten rymdfilmer som lånar spänningsmomenten från ubåtsfilmer. när de smyger omkring bland sateliter och annat i det becksvarta mörkret. en sådan film skulle jag vilja göra.[/citat] Dock så har dom ju fönster osv på rymdskepp så det hade ju funkat lite halvdant.[/citat] måla skeppet mattsvart och släck ljusen, då blir det genast mycket svårare att se den i rymdens mörker. sedan får man ju fixa något mot radar och sånt... men helt omöjligt vore det ju inte. missiler m.m. behöver ju inte ge värmestrålning och sånt heller i rymden, och ljudet hörs inte, så ett rymdkrig i ubåts-tappning tycker jag fortfarande är görabart. 0 Citera
DanyaelX Postad 28 september 2005 Postad 28 september 2005 vet inte om ni kollat på discovery kanalen, på deras Mythbuster serie med Adam Savage och Jamie Hyneman som sysslat med specialeffekter hurlänge somhelst. De har i flera omgångar sagt att skrottippar och amerikanska motsvarigheten till järnina brukar ha det mesta man behöver för att få till snygga rymskepp, strålvapen etc.... BTW i Star Wars ursprungs filmerna, använde man handtaget till en Graflex Speed graphic kameras blixt som grund för att göra ljussvärden. Från stavblixt till ljussvärd =) C. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.