Gå till innehåll

cloning i ae


bulten

Recommended Posts

[citat=Broman]Menar du att maskningen blir större runt explosionen medans den växer?

Då använder man sig av keyframes.

 

Varför ska bakgrunden vara svart?[/citat]

 

Men allså en explosion växer ju som ni alla vet. Så i början är den liten. Sen När den har sprängts ä den ju ganska står. Så om man tar pen å ritar runt den när den är liten. Ock sen trycker på play å stoppar direkt. Då har ju explosionen hunnit en bit. Måste man inte flytta de gamla man rita runt till så långt den har hunnit då lr hur funkar de. Å va fan är keyframes hehe?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit][citat=Broman]Menar du att maskningen blir större runt explosionen medans den växer?

Då använder man sig av keyframes.

 

Varför ska bakgrunden vara svart?[/citat]

 

Men allså en explosion växer ju som ni alla vet. Så i början är den liten. Sen När den har sprängts ä den ju ganska står. Så om man tar pen å ritar runt den när den är liten. Ock sen trycker på play å stoppar direkt. Då har ju explosionen hunnit en bit. Måste man inte flytta de gamla man rita runt till så långt den har hunnit då lr hur funkar de. Å va fan är keyframes hehe?[/citat]

 

Använd screen på den istället för att maska. Går extremt mkt fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]haha. Jawo kan du inte ta å förklara hur man använder scren- Å va de är?[/citat]

 

Precis använd hjälpen, den finns där av en anledning. Använder mig som sagt av Combustion istället för after effects numera och kan alltså inte förklara särskillt detaljrikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman][citat=walfridson]Öppna After effects, klicka på F1... :) Snabbare svar där[/citat]

Ja, läsa i hjälpen går ju alltid. Men det är lättare att förstå om nån förklarar här.[/citat]

 

Där håller jag inte alls med, hjälpen är ju komplett med bilder och exempel. Den svammlar dessutom inte, går rakt på sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och du keyar man ut en explosion då hehe?

Om det är bättre än att maska en explosiion vore de ju fint. Hehe fast föreig vet jag inte hur man maskar ut en heller men. Gör man typ inte såhär?

 

Man tar ett klipp med en explosion och ett annat klipp där explosionen ska sprängas. Sen tar man de med explosionen. Och i börjaan är ju allt svart. Så du tar man Pen och bara ritar där explosionen ska börja sptängas (allså ca 1cm åt alal håll) Sen trycker man på play. Sen stoppar man dirket. Och då har ju explosionen hunnit sprängas en bit. Så då flyttar man masken så långt den har hunnit. Och sedan gör man så. Förresten är de nån som vet om de finns något verktyg att måla över t.e.x. ett klipp där nån springer på en äng. Sen tar man något verktyg och målar över hela bilden med nån pensel med svart färg...går det?

 

 

 

Senm såg jag på en film jag såg idag. Då var den en som stog och skjöt ifrån ett vakttorn. Och kameran stog på en vinkel så mynningsflamman måste vara bakom pipan. Hur gör man det? Har man gjort en mynning och ska sätta dit den så är ju alltid den längst fram i klippet.

 

Är tacksam för svar hehe Mvh/ ymmit

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]haha. Jawo kan du inte ta å förklara hur man använder scren- Å va de är?[/citat]

 

Ta en titt i diskussionen om lasersvärd.. där kommer screen upp en del.

 

Överlag är det riktigt bra att lära sig de olika lagersammanläggningsmetoderna (i brist på bättre ord), t.ex screen, multiply osv. Har man en grundförståelse av det så kan man klura ut ganska mycket på egen hand sen.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

mm. Men jag kan göra vägg träffar nu hehe. (Fast de blir skit). Så här gör jag. Jag tar en klipp på när man filmar på en vägg å lägger den i timelinen. Sen lägger jag dit en bild på ett skotthål (förresten är de någon som vet någon sida där man kan hitta bra vägg och fönster träffat. Allså färdiga bilder t.e.x. på ett glas som har gått sönder. Sen lägger jag iaf bilden i timelinen och sedan försorar jag hela bilden. Sen tar jag Pen och ritat runt hela. Sen så lägger jag dit den på väggen. Men sen vill man ju ha lite rök oxå. Så jag tog Pen och ritade där de skulle vara rök. Sen så höjde jag bara brightness och sänkte opisity lr va de heter. Allså genomskinlighet. Men man vill ju ha lite roterande rök. Så hur gör man. Har jag gjort rätt?. Lr finns de något bättre sätt. Jag är väll iaf lite på rätt väg hehe....Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men kolla själv. Ta en sten ooch kasta den på en grus hög t.e.x. Då är de ju inte bara en bild på när de är rök. nä röken stiger ju typ. Ser ju fult ut om de bara är en bild. Jag mena att röken ska röra sig lite och inte vara stila och sedan sakta flrsvinna lr fort försvinna kanske den gör. Så när man skjutis 3:dje skotten så är typ röken på första skottet borta om du fattar. Är de jag vill kunna om nån kan.

 

 

Var de rätt annars. Allså de jag gjorde??

 

Edit: Förresten var de nån som visste en sida med skotthål?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...