Gå till innehåll

Filma från bil


salander

Recommended Posts

Eller kan du slänga upp Kameran på ett relativt stadigt stativ, som du gör så litet som möjligt. Du ber en kompis med vespa (går med moped också men då måste det växlas å då kränger det.) Ja sedan är det bara å kör.

Detta är inge jag hittade på här och nu utan jag har testat det och det fungerar bra, förutsatt att vägen är i bra skick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vespa låter ok på sommaren men kan bli bistert på vintern..Hörde talas om en kille som köpt sugproppar på Biltema, såna man lyfter glas med, han fäste dem på karossen och tejpade fast kameran, någon som testat?

 

Steadycam är väl ok men lite väl dyrt för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag var i mexico, så hade min svåger en cityjeep. Jag ställde ett vanligt stativ på golvet i baksätet. Det var lite pyssligt att passa in benen, och justera höjden. Sen var det bara att köra. Försvånansvärt skakfritt, det såg faktiskt ut som steadycam, utom när det var nått farthinder i gatan. Tyvärr blev kameran stulen så det blev inget filmandet....

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du sköta allt själv eller har du medhjälpare?Ska du filma inifrån bilen?

Har du takräcke går det väl alltid att surra fast den.

Har du en tripod med löstagbar mittpelare kan du prova att fixera den på dörrinsidan med en stor snabbtving på Biltema e dyl för 40:-.Alt stativet mitt inne där bak med ett par spännband i dörrhandtagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort det som du nämde tidigare, nämligen att montera kameran på en sugpropp som jag dock köpte på jula.

 

Det funkar faktiskt riktigt bra om man inte har en för dålig väg men det fugerade bra för mig.

 

Jag kan bifoga en bild på den senare

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag hemma och har tagit en bild på konstruktionen.

 

Jag började alltså med den gula sugproppen som kostade ca 80kr på Jula, sedan bockade jag till en aluminiumplåt så att det blev ett platt fäste under kameran istället för ett runt.

 

Därefter borrade jag hål genom plåten och sedan på samma ställe genom plasten på sugproppen för att sätta fast den. Innan jag satte fast den så borrade jag ett hål i mitten och satte dit en bult med kameragäng (kvarts tum).

 

Därefter som dock inte syns på bilden så gängade jag på ett stativhuvud på gängen så att kameran går att justera både i sidled och höjd.

 

Som en liten extra säkerhet tog jag även ett spännband runt motorhuven och spännde fast hela konstruktionen för om kameran lossnar under färd är det ju några tusen i sjön.

 

Fråga gärna om ni har några frågor

bilfäste.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...