Clown Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Hej :) Hur gör man för att ett slag som träffar ansiktet ska se bra ut, alltså att man verkligen ser träffen? Slår man i slow-motion och sedan snabbspolar när man redigerar? låter ju lite krångligt men vem vet? iaf inte jag :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 filma slaget och träffen i 2 olika och maska ihop 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 28, 2005 Author Share Posted June 28, 2005 hmm okej.. bäst att jag lär mig hur man "maskar ihop" då :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 Menar du att man först ska slå mot personen men stanna precis framför ansiktet och sedan göra träffen i slow-motion och sedan klippa ihop detta till ett slag? Jag kan inte så mycket, i stort sätt ingenting, om hur man gör specialeffekter i efterhand... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted June 29, 2005 Share Posted June 29, 2005 Med maskning menar han, http://www.orangelab.se/artikel2.html. Så du ska alltså använda en mask för att få ihop dina två klipp som är slaget och personen som får slaget. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Är det inte lättare att ni slår nära och missar. Kameran får naturligtvis inte se missen, välj en kameravinkel där det ser ut som en träff. Och lägg på en schyst ljudeffekt. Så brukar nog proffssen göra... Har sett massor bakomkulisserna-material och innan färgkorrektion, klippning och ljudsättning ser det långt ifrån lika verklighetstroget ut som slutresultatet. själv har jag svårt att förstå hur maskning ska hjälpa, utan rotoscoping... och tusentals realistiska fightingsekvenser har ju klippts ihop utan att maska och rotoscopa/greenscreena ihop sekvenser. Visst, det krävs lite skådespelartalang, men det utan det så spelar det ingen roll om ens ILM etc. sköter effekterna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 [citat=jmalmsten]Är det inte lättare att ni slår nära och missar. Kameran får naturligtvis inte se missen, välj en kameravinkel där det ser ut som en träff. Och lägg på en schyst ljudeffekt. Så brukar nog proffssen göra... Har sett massor bakomkulisserna-material och innan färgkorrektion, klippning och ljudsättning ser det långt ifrån lika verklighetstroget ut som slutresultatet. själv har jag svårt att förstå hur maskning ska hjälpa, utan rotoscoping... och tusentals realistiska fightingsekvenser har ju klippts ihop utan att maska och rotoscopa/greenscreena ihop sekvenser. Visst, det krävs lite skådespelartalang, men det utan det så spelar det ingen roll om ens ILM etc. sköter effekterna.[/citat] jag menade maska och rotoscope.. anledningen till att jag gav det förslaget var för att han ville att man verkligen skulle se träffen. [citat=Clown]alltså att man verkligen ser träffen?[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Om man nu inte vill bli ovän med sin motspelare och slå på riktigt så såg jag ett trick i tidskriften DigitalVideo för ca 1 år sedan.Nämligen att spela in det baklänges och sedan i redigeringen skifta uppspelningsriktning.Har inte själv provat men det kräver säkert träning för att se realistiskt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 10, 2005 Author Share Posted July 10, 2005 Tack för alla svar :) Får prova olika "slagtekniker" på någon kompis :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 Lägg upp resultaten sedan, alltid kul att se;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 10, 2005 Author Share Posted July 10, 2005 Ska bara fixa en kamera att spela in det med först *host* och det blir nog inte än på ett tag, lite dåligt med pengar. Ganska jobbigt då man har så många idéer i huvudet så det snart inte får plats med några fler och så kan jag inte spela in :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Eddie rips up europe? Du var händelsevis inte på Gbg konseren? sitter me eddie tisha på mig nu;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Självklart va man där :D min t-shirt ligger och väntar på mig i soffan :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Underbart, fast jag var lite ledsen över att fear of the dark uteblev...dom kunde kört den som extranummer eller nåt:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Jag var glad över att de bara var låtar från de 4 första albumena men det skulle ju varit kul att ha fear of the dark som extranummer :D sedan så tycker jag att flight of icarus borde ha varit med, den va väl med på någon av de fyra första skivorna? Nu har vi kanske tappat trådens ämne, eller? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Strunt samma, maiden är grymma nog att byta ämne för:) Tror Flight of icarus kom ut 83 men jag är inte säker. Man kan ju hoppas att dom kör nån "greatest hits tour" med deras mest välskända låter nån gång snart. Vilken sektion hade du plats på i gbg då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted July 11, 2005 Author Share Posted July 11, 2005 Jo det är sant. Maiden är värda att byta ämne för :D (kanske inte så intressant för dem som inte gillar maiden men ändå :D) Jo, men de flesta av deras spelningar nu för tiden är ju "Greatest hits" men det skulle va kul med en till, speciellt om den är på Ullevi (som det sorgligt nog inte skulle vara nästa sommar). Jag hade en sittplats, sektion b1 eller b2 tror jag att det hette men jag är inte säker. Vart satt/stod du själv? Jag skulle gärna ha stått men vi fick inte tag på några ståplatsbiljetter (köpte biljetter 45 minuter efter att de släpptes) men de va kul ändå :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Maiden rockar fett, men låt oss hålla oss till ämnet från och med nu. MvH Ronnie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apeman90 Posted July 12, 2005 Share Posted July 12, 2005 Ronnie du får ursäkta=) Iron Maiden Äger allt och alla jag stod längst fram vid det andra kravallstaketet i en orange tröja. Såg ni mig på plats eller i tv soffan skicka gärna ett PM då=) Jag har Konserten på DVD och på datorn, vill någon ha den så adda mig på MSN så ska vi ordna något=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted July 13, 2005 Share Posted July 13, 2005 Öppnade en tråd om det i diskutioner istället så inte moderatorerna blir arga på oss:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonate Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 titta på jacki chans stun video ladda ner den 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ad4m Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 i scenen där de injicerar adrenalin i thurmans hjärta har dom spelat in baklänges. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 [citat=ad4m]i scenen där de injicerar adrenalin i thurmans hjärta har dom spelat in baklänges.[/citat] Vilken film? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted July 30, 2005 Share Posted July 30, 2005 Solaris skulle jag kunna tänka mig. de gjorde enligt rykten samma sak i det ryska orginalet. Eller tänker jag på fel film? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ad4m Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 [citat=Jawo]Vilken film?[/citat] oj glömde skriva det, i Pulp Fiction så klart!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts