barnholdt Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Ok jag vet om att följande gäller(Det är inte tillåtet att diskutera politik). Men det är inte politiken i det hela jag vill diskutera utan vem som ska klia oss på ryggen? Jag kan inte annat än bli förbannad när jag läser att det ska införas en avgift med 0.4 öre / mb på en DvD. Detta skulle bli 20sek på en vanlig DvD skiva. Motivationen till detta är att det koppieras en massa i vårat avlånga land. Så nu ska vi som är hemma filmare vara med och kompensera media industrin för denna koppiering med 20sek / egen film som vi gör och lägger på en DvD. Fast det är ju fel att säga 20sek / egen film. Låt oss säga att vi gör en film som vi vill dela med oss av till vänner och bekanta i fem exemplar, tja då handlar det om hundra kronor som vi kompenserar media industrin med. Men jag köper ju mina filmer som orginalfilmer för att jag tycker om film och vill ha dom som orginal. Vart tog då rimligheten vägen med att jag ska betala för den film jag vill se och sen betala med den "hemma" film som jag gör? Vem kommer kompensera amatörfilmaren? 0 Quote
tomasz1985 Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Isf kan man ju ta skatt på att använda internet.. 0 Quote
Johnny J. Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Ja, vad man blir arg. Men, så fort någon politiker "tänkt" så brukar ju saker och ting knappast bli bättre.... 0 Quote
gorse Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Ja, det är väl inte så dum ide. Då kniper man kopieringskatt på nerladdad film, spritskatt på postordersprit och cigaretter, tevelicense and mycket mycket mer i ett bräde. Skitsmart. Problemet är att funderingen finns. 0 Quote
T-kock Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Sverige som IT-land går mot sitt slut, grattis stofiler! 0 Quote
Lasse_laser Posted May 27, 2005 Posted May 27, 2005 Undra om man själv ska få kompensering om man börjar ta betalt för sin film? På så sätt så förlorar man på varje film som tankas hem gratis och då borde man få ersättning. 0 Quote
Usarpe89 Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Jag kan förstå hur politikerna tänker (att tomma DVD'er bara används till att bränna ut nedladdad film) men det är helt korkat att vara seriös med en sådan ideé. Vi fattiga amtörfilmare använder ju också massor av DVD skivor, och vi är ju i allmänhet några av de större konsumenterna av vanliga DVD filmer i landet. Vi är väl dom som absolut inte ska behöva betala extra? Politiker asså... 0 Quote
FredrikD Posted May 28, 2005 Posted May 28, 2005 Oroa er inte! Behöver man köpa på sig någon större mängd DVDR-skivor så importera från tyskland eller liknande. Skatten gäller bara för skivor inköpta i Sverige. Men visst är det sinnessjukt... Jag har svårt att fatta hur riksdagen kan enas om det här. Fast å andra sidan, vi fick Internet med total frihet och jävlar vad den friheten har missbrukats. Det är dags att börja betala. :) EDIT: Dyschlexi eller nåt 0 Quote
Recommended Posts