Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

[citat=TDA]

Själv tycker jag Asien går på tomgång. Det pumpas ut spökfilmer där de gång på gång försöker skrämmas med svarthåriga flickor. Gillar man det så visst, men det är inte mer nyskapande än amerikanska slashers.

[/citat]

Det är väl mer att de försöker skrämmas med flickor, en förkrossande majoritet av alla ostasiater är ju mörk/svarthåriga ;)

Det är nog så att när det görs pissiga amerikanska remakes på de asiatiska filmerna där de behåller den där svarthåriga japanesflickan som det känns lite old news.

Fast jag vet inte :I Jag kanske bara är ute och cyklar.

Postad

Hehe, jo det är ju sant angående hårfärgen. Jag borde ha skrivit långhåriga flickor... :)

Angående "tomgången" så syftade jag inte på remakes utan på originalen. Känns som att man berättar ungefär samma spökhistoria gång på gång. The Ring, The Grudge, Dark Water, The Phone, One missed call, The Eye...ungefär som amerikanske slashers. Som sagt, helt ok filmer om man gillar stilen. Men jag tycker inte man kan kalla det nyskapande längre...

Postad

[citat=TDA]Hehe, jo det är ju sant angående hårfärgen. Jag borde ha skrivit långhåriga flickor... :)

Angående "tomgången" så syftade jag inte på remakes utan på originalen. Känns som att man berättar ungefär samma spökhistoria gång på gång. The Ring, The Grudge, Dark Water, The Phone, One missed call, The Eye...ungefär som amerikanske slashers. Som sagt, helt ok filmer om man gillar stilen. Men jag tycker inte man kan kalla det nyskapande längre...[/citat]

Jag håller med TDA här också, det är bara the ring och dark water som jag tar allvarligt. Resten är bara kopior.

Postad

The Ring är ju hemsk! Och då menar jag inte hemsk som i läskig eller liknande utan bara hemskt dålig. Det är en dum film, jag blir ledsen i ögat när folk hyllar den :/

Postad

Jag tycker att Romero har fått lite för mycket hyllningar. Visst, Night of the living dead är en ruggigt bra film, det är väl inget snack om det. Men det är väl också den enda film av de han gjort som är riktigt bra. Dawn of the dead remake:n är bra mycket bättre än orginalet. Varför tjafsa om remakes förresten, om en film är bra så är den bra, remake eller inte. Att ha förutfattade meningar som man använder för att kategorisera och döma efter tjänar man inget på oavsett vad det gäller för övrigt.

Problemet med Romeros Zombies är att de är före Bruno Mattei's actionzombie. Mattei och Fulcis filmer har kanske blivit mer "gummi" med tiden än vad Romeros filmer har men jag tycker att de har ett större underhållningsvärde.

Bio Zombie är ett skönt asiatiskt plagiat på Dawn of the dead för övrigt.

Jag tror tyvärr att Romeros glansdagar är förbi. Jag tror inte han är en sådan som hängt med i utvecklingen. Lite Dario Argento-faktor på det hela. En gång innovativt geni, nu medioker...

Postad

[citat=T-kock]The Ring är ju hemsk! Och då menar jag inte hemsk som i läskig eller liknande utan bara hemskt dålig. Det är en dum film, jag blir ledsen i ögat när folk hyllar den :/[/citat]

Nej! Du har fel! :)

Nej, allvarligt, The Ring är i mitt tycke inte alls dum. Jag tycker det är en av de mest välgjorda amerikanska skräckfilmer som gjorts i modern tid. Jag tycker dessutom att den inte alls känns särskilt amerikansk.

Så, hoppas du inte blev alltför ledsen nu.

Postad

Visst, asiatisk skräck är ganska enformig precis som amerikanskan men personlig tycker jag dom är mycket bättre på att bygga upp stämmning och hålla tittaren rädd hela tiden tillkillnad från amerikanska frightasec's med massor av CGI monster.

Postad

Det finns 2 sorets skräckfilm, i ena så är det en grupp människor som har ett gäng vapen med sig och skjuter ner zombisar igenom hela filmen eller så har vi den mer stillsamma stilen som tex "The Ring". Själv föredrar jag skräckfilmer där det skjuts mycket (även om själva historien kanske inte är lika bra), kommer blod osv. Dawn Of The Dead som kom ut förra året är riktigt grym, annars så funkar Predatorfilmerna och de 2 första Alien filmerna väldigt bra fortfarande.

Postad

Jag bara måste få rekommendera "A tale of two sisters", koreansk skräckfilm. Självklart har den sin beskärda del av långhåriga gengångare som rör sig ryckigt men filmen är så otroligt skickligt sammansatt att man tror att man ser det för första gången!

Tänk er att David Lynch skulle göra en asiatisk skräckfilm så får ni "A tale of two sisters"!

• 2 månader senare...
Postad

Dags att skrämma liv i den här tråden igen för ikväll så smäller det. Själv så sitter jag bänkad på premiären med en en bunke popcorn och skyhöga förväntningar. Romero...Zombies....Bio....kan bli en magisk kväll! :)

Postad

[citat=_nemo_]Idag....[/citat]

Hehe läste det precis på SF-hemsida... men en sak irriterar mig otroligt och det är att den ungefär bara visas i Stockholm och Luleå... vad är det för stil... :(

Tex. Spielbergs War of the Worlds visades inte på bio i Växjö vilket jag tyckte var verkligen konstigt då vi inte bara x-antal år sedan fick en Filmstad utan att en så stor blockbuster film inte skulle få visas i tja alla städer... nu kan sommaren har haft ett finger med i spelet - tja, folk går mindre på bio då eller... vad FAN rent ut sagt, varje svensksommar regnar det floder och vad ska man då göra, jo dricka sig stupful går ju alltid i alla väder men sen vill man ju självklart gå på BIOOOOOOOOOOOOOOOO....

Pace och jag fick ta saken i egna händer och vi begav oss drygt 20 mil till närmaste stad där War of the Worlds visades... och vi blev inte besvikna... hoho vilken bra film... tack för mig :)

Postad

Såg den igår och jag gillade den, får skriva mer sen när man tänkt lite (när man kan tänka...jag är trött.....hatar att jobba söndagar..............)

Postad

Ja, vad säger man? Land of the Dead var faktiskt en riktigt skön rulle. Lite "Aliens" möter "Dawn of the Dead" känsla över den. Den var dock inte lika bra som Dawn, men det gör den inte mindre sevärd. Får även intrycket av att Romero vill bibehålla lite av känslan man fick från hans tidigare filmer. Då tänker jag mest på sminkningen på Zombisarna. Aningen gummiaktigt och känns lite lagom "B", men fungerar ändå trots det.

Det jag gillar mest i den nya filmen är den "nya" saken med Zombisarna. En ny dimension av dem, jag säger inte vad, det får ni ta reda på själv. Nä allt som allt tycker jag att man borde gå och se denna filmen vare sig man är Romerofan, Zombiefan eller Whatever......

Vad jag inte riktigt kan få ihop är om detta är en tillhörande del i triologin Night of the Living Dead, Dawn of the Dead och Day of th Dead?

Jaja den får 4 skott i pannan av 5 möjliga utav mig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...