Jump to content

Slowmotion i musikvideos

darko

Recommended Posts

har sett i ett antal musikvideos en speciell effekt som jag undrar över hur man får till.

liksom...videon...den som sjunger i videon rör sig lite i slowmotion. men ändå synkar hans läppar perfekt med texten/låten.

skulle någon kunna förklara hur man gör så att det blir så?

men hur gör man då när man ska synca? om vi säger att det är en scen där ett helt band ska filmas. dom står och spelar på sina instrument, och sångaren sjunger. hur får man ihop det?

låter man bandet få lyssna på sin egnam uppspeedade version av låtet samtidigt som dom försöker "träffa rätt" eller?

[citat=erreth]det är inte nån effekt.. om man sjunger så drar man ju alltid ut lite på orden så därför kan man synka det med slowmotion.. fast bara under en kort period sen skenar sången iväg.. pröva själv..[/citat]

jag förstår inte. hur menar du med"så drar man ju ut lite på orden så därför kan man synka det med slowmotion.." med slowmotion?

"pröva själv..." jag vet inte hur jag ska prova det.

asså när man sjunger gör man det ju lite i slowmotion så att säga.. bara pröva och sjung en känd låt framför kameran.. lägg in i datorn, ta slowmotion, lägg på orginallåten och du ska se att det kommer synka i några sekunder,

[citat=erreth]asså när man sjunger gör man det ju lite i slowmotion så att säga.. bara pröva och sjung en känd låt framför kameran.. lägg in i datorn, ta slowmotion, lägg på orginallåten och du ska se att det kommer synka i några sekunder,[/citat]

jo en liten stund kanske... men blir det inte som "kaka på kaka" sen? alltså att det blir mer och mer osynk ju längre låten pågår... eller?

om vi säger att det är en scen där ett helt band ska filmas. dom står och spelar på sina instrument, och sångaren sjunger. hur får man ihop det?

låter man bandet få lyssna på sin egnam uppspeedade version av låtet samtidigt som dom försöker "träffa rätt" eller?

[citat=darko]om vi säger att det är en scen där ett helt band ska filmas. dom står och spelar på sina instrument, och sångaren sjunger. hur får man ihop det?

låter man bandet få lyssna på sin egnam uppspeedade version av låtet samtidigt som dom försöker "träffa rätt" eller?[/citat]

Ja, se till att du vet hur många procent du har ökat uppspelningshastigheten på musiken så är det ju lätt att veta hur mycket långsammare filmen ska rulla sen.

självklart funkar det bara en stund.. kolla på den här nya videon med destenys child tex.. de klippen dom har gjort så varar max i 3 sekunder.. ska du ha längre måste orden i sångtexten vara mer uttdragna (motsatsen till rap) och mimandet vid inspelningen kanske korta lite på läpprörelserna kanske

Vet inte om nån sagt det redan men det går till på så sätt att du gör en specialversion av låten som går kanske 15 procent snabbare. Låt sedan bandet mima till den "nya" låten. Sen är det bara att importera till Ppro och sänka hastighet på klippet så att låten går tillbaka till sin ursprungliga tonart. 86,95% för att vara ganska exakt.

Precis, jag testade detta för länge sedan och då spelade jag låten dubbelt så snabbt (200%) och övade ett tag tills jag kunde sjunga med (det gick ju ganska snabbt).

Sedan tog jag in det i Premiere, satte hastigheten till 50% och lade till låten och det såg hur bra ut som helst om man bortser från att jag inte är någon artist.

Måste bara tillägga att man inte behöver låta låten gå dubbelt så snabbt för jag tyckte det avr väldigt svårt att sjunga rätt så ta kanske ca 15% eller så, det blir mycket lättare och bättre.

Förtydligade rubriken lite

Svaret är rätt enkelt (har använt det själv i flera sammanhang):

Först speedar man upp låten lika mycket som man ska sänka hastigheten på klippet.

T.e.x. kör låten dubbelt snå snabbt.

Man filmar sedan sångaren/bandet när de mimar/spelar till den här snabbare versionen av låten.

Nästa steg är att lägga in klippet jäms med originallåten i redigeringsprogrammet.

Nu kommer sångarens läppar röra sig för fort gentemot originallåten, men när man sedan sänker hastigheten på videoklippet med hälften så det blir slow-mo, och så kommer mimningen och musiken att vara synkad. :)