Gå till innehåll

Stativ


Henrik_CanonXM2

Recommended Posts

I somras så var jag och min famlj i båstad och där besökte vi bland annat hantverksmässan. Där var också en reporter från TV 4 Halland. Han använde en dv - kamera (troligt vis Sony VX2000). Hur som helst så när han skulle sätta sin kamera på sitt stativ så behövde han inte skruva eller så utan han satte kameran på stativet och det sa klick.

 

Nu undrar jag vad såna stativhuvud kallas.

Länk till kommentar
Share on other sites

vet ej vad det kallas men så e det väl på de flesta stativ? man skruvar fast en liten grej på kameran som man sedan kan klicka fast på stativet. så har det vart på båda mina stativ iaf. kostade 300 och 800 på elgiganten

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

I den filmen jag fotar nu så har jag en sony P250 (proffisionell axelkamera) och till den använder jag ett massivt manfrottostativ. där har jag en snabbkoppling som siter skruvad påen släde. den är bara att klicka av och på. detta är dock en dyr och avanserad lösning. stativet måste ha ett speciellt huvud. stativet ja har kostar ca 10 000 plus slädarna som kostar 2 500 kr stycket. vi använder samma fäste på stativet, glidecamen och kranen så vi flyttar kameran mycket. men de enklare stativen så finns det en liten platta som man bara skruvar fasst i kameran och sen finns det en fjäderspak som man drar bak och sedan låser, de finns i priser som passar hemanvändaren.

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Prisvärda stativ med snabbfästen för mindre kameror är exempelvis Protouch 5 och Vinten Vision 3, finns bland annat att få tag på via http://www.hofmann.se/

 

Det jag undrar över är varför så många DV-kameror nuförtiden har öppningen för banden på undersidan av kameran. Det gör det omöjligt att sätta i eller få ur band utan att plocka bort snabbfästet hela tiden. Obegripligt.

 

/T.R.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...