Gå till innehåll

Greenscreen


Henrik_CanonXM2

Recommended Posts

Har lite frågor om Green/Blue Screen

 

1: För det första, kan man få ett bra resultat om man filmar Green/Blue Screen med Canon XM2?

 

2: Ska man använda tyg som bakgrund eller ska man måla typ en playwood skiva och använda den som bakgrund? Vilket är bäst (och enklast) att ljussätta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående 1:an så kan man det absolut. Jag har använt en XM1:a och har fått otroligt bra resultat :)

 

Angående 2:an så har jag märkt att playwood inte alls är speciellt bra precis som "Anhool" skriver. Dels då för att det inte blir speciellt jämnt och slätt och dels för att det reflekterar ljuset annorlunda än tyg och papp.

 

Att spänna upp tyget på playwood är självklart en samrt idé om man vill få tyget slätt, men det beror ju på hur stor greenscreen man ska ha för man har ju inte alla resurser i världen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

bygg en ställning och ha tyet hängande ner på marken och ut mot kameran så det inte blir några skarpa kanter, som man gör i riktiga studios! tyg blir bäst men se till att det är kraftigt och väl spännt i horisontellt läge och att du får en bra utjämning ner mot marken.

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Henrik_CanonXM2]Har lite frågor om Green/Blue Screen

 

1: För det första, kan man få ett bra resultat om man filmar Green/Blue Screen med Canon XM2?

 

absolut .. jag har mest kört med pansonics 25p kamera men även testat Canon kameran med samma resultat ..

 

2: Ska man använda tyg som bakgrund eller ska man måla typ en playwood skiva och använda den som bakgrund? Vilket är bäst (och enklast) att ljussätta?[/citat]

 

Vi kör med vanliga fotofonder .. 700:- .. sen ska jag ärligt erkänna att vi bara använt 2 bygglampor ifrån Clas Ohlsson .. hur det blivit kan ni se på http://www.scrambled.se .. bara greenscreen videos där .. kolla speciellt paytv videon där vi trots dåligt ljus ändå fick pillat ihop det hela.

 

Det viktiga är som ngn påpekat att objektet inte skuggar bakgrunden .. då blir det jobbigt.

 

mvh

Anders

http://www.recycled.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...