Jump to content

Ljud program ?

Nixxon

Recommended Posts

Det du behöver är någon form av effekt t ex Vocoder eller Flanger. Sedan minskar du bara originalljudet så du hör mer av effektljudet. Det bästa för att få olika effekter i datorn är VST-plugins av Steinberg. De fungerar i rätt många program, även en del videoredigeringsprogram t ex Adobe Premiere. Sedan finns även Direct X effekter. Du kan ju se om du hittar något i ditt videoredigeringsprogram.

Tyvärr har jag inte sett någon gratis wave-editor eller just dessa effekter gratis. Hittar du något så skulle det vara intressant att se.

Skaffa Cool edit pro! Där kan man mixxa skitmkt med ljud. Tex så att det låter som om det är i telefon, lite dovt som om det utan för ett rum och mycke mer.

I demoversionen kan du INTE göra det.

Den riktiga versionen kan du köpa eller skaffa på diverse sätt som jag inte nämner här:P

Som jag förstått så vill du ta din egen röst & förvränga till att kuna låta som någon annan?

I så fall:

Det går inte.

Inte på det sättet.

För att kunna få en röst att kunna efterlikna en annan så måste plagiatet kuna härma inte bara rösten, utan även atrikuleringar, betoningar, egenheter & en hel del annat som gör en röst till vad den är.

Ska man vara riktigt krass så är skilnaden mellan olika röster sällan speciellt stor alls. Vad som skiljer röster åt är mestadels hur man använder dom.

Okey, givetvis skiljer det en del även på det rena ljudet, du kan ju till exempel alltid FÖRSÖKA få Leonard Cohen att låta som en förskoleflicka utan hjälp.

Stämbanden har olika längd & grovhet från person till person, tillsammans med andra faktorer som kroppshydda, munhåla, & lungornas uppbyggnad. Sånna saker går att kompensera med exempelvis Pitchshifter eller Formantshifter tillsammans med EQ, men utan rätt hantering av den ursprungliga rösten så spelar det absolut ingen som helst roll, för inte en skalle kommer kunna höra likheterna. Eller ännu värre, hitta några alls.

Å andra sidan, vill du bara få rösten att låta kul så kan du leka hejvilt med vilka effekter som helst!

Vocoder har nämnts här, men om du aldrig lekt med ljud förut så kan det förmodligen bli en pärs storlek Afrika att försöka få fanskapet att låta alls eftersom den oftast kräver en viss förståelse för hur den funkar.

Schyssta effekter jag lekte helvilt med när jag började var Harmonizer, Flanger/Phaser/Chorus, Distortion/Overdrive/Fuzz, Doppler, & ett stort antal olika kul effekter som bara gjorts för att låta spejsiga & vara kul att leka mä!

Ett gratis (vill jag minnas) program jag tycker är fan så bra för pengarna, eller tillåmä jämfört med en del som kostar sånna åsså, är GoldWave.

Vet inte redigt vad dom har för adress, inte använt det på väldigt länge, men där kan man leka loss en bra stund :-)

Äh, vocoder är väl inte så svår att bemästra?

Nåväl, pitch shifter lät som ett klokt svar, fast som sagt så sänker eller höjer den bara röstens tonhöjd och förvränger inte dess karaktär.

Om du KAN hantera en vocoder, så använd en med inbyggd pitch->cv-coverter, för hur jobbigt blir det inte att peta in varenda liten förändring i tonhöjd?

Går det inte att köpa sånna här små lådor som är just röstförvrängare? Jag har hört att sånna ska finnas för inte en så dyr slant

Nej, att bemästra det är inte svårt, det håller jag absolut med om :-)

Däremot att, som precis nybörjare, få en att fungera hyggligt kan vara ett jävla meck om man har otur. Är iof lättare med data-vocodrar som har inbyggd carrier, men är måttligt road av sånna.

Well, så länge man använder en synth, gitarr eller liknande som carrier så kan man alltid bestämma tonhöjden med den, men karaktären på rösten (modulatorn) förändrar sig inget.

Hela idén med vocoder är ju trots allt att bara ta avtrycket från en signal & applicera på en annan.

Sånna där röst-vrängarlådor är kul att leka med, men dom går inte att få att låta som en specifik person, eller över huvud taget speciellt naturliga.

Men som sagt, dom är förbannat kul att leka med :-D

[citat=EzekielMartyr]I Logic 7 finns det en massa effekter som är till för röstförvrängning av alla de slag.

men om du inte har en mac eller 10 000kr så är det väl skitsamma.[/citat]

Jag skulle väl säga, om du inte har en mac OCH 10 000 kr så är det skitsamma ;)

Jo, blev gött sugen på en G5´a själv i e.m. När jag såg att dom nya flashiga G5´orna med 2,7Ghz dubbelpropp och dvdr double layer brännare hade kommit. Dreggel dreggel...men jag får klara mig ett tag till med min G4 800, ProTools Le 6 rullar på fint fortfarande :)

• 3 weeks later...

Om ni besöker Protools hemsida kan ni finna något som heter Protools FREE. Det är bara att ladda ner och köra. 8 kanaler för ljud och 48 för midi.

Gå in på sidan klicka på support och sedan på downloads så finner ni programmet. Finns till Mac och PC. Du behöver ej heller den senaste datorn för att köra programmet.

Helt gratis alltså från Protools. Jag vet för jag använder det själv och är mycket nöjd. Kör på en Mac G3 233 Mhz med 128 mb ram och OS9. Det fungerar perfekt.

Lycka till.