Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena.

Jag och några polare tänkte göra en liten rulle där en kille blir jagad i sitt hus utav en avskuren hand (fråga för guds skull inte varför) och vi tänkte få handen att röra sig igenom stopmotion och nu undrar jag om någon här har nån bra ideé på hur man får handen att hoppa. Enklast är väl att använda linor och lyfta lite i taget och sedan redigera bort linorna i photoshop. Hade annars tänkt om man kunde använda stopmotion och sedan göra en flash animation med en samma bakgrund bara att handen är utklippt och rör sig om ni fattar, men detkänns så livlöst liksom. Nån som har nåt mer kul tips på hur man kan göra?

(Har inte på nåt sätt tillgång till blue/green screen tyvärr)

Mvh Carl.

Postad

I min Alien-box berättar de att facehuggern i Aliens, scenen där Ripley och Newt är inlåsta i ett rum tillsammans med facehuggern och en facehugger rusar raskt mot Ripley, hoppar över en stol och flyer fram mot henne är inspelat i tre klipp.

1. Första sectionen, när facehuggern rusa över golvet är det en mekansk Puppet med rörliga ben. De skjuter facehuggern framför sig i den långa svansen och benen rör på sig.

2. Facehuggern hoppar upp på en stol. Det är inspelat baklänges. De sätter facehuggern på stolen, sätter på kameran, puttar på grejorna så facehuggern ramlar ner bakåt.

3. Facehuggern hoppar från stolen. Här kommer jag inte ihåg ordningen, men de helt enkelt kastar en latexversion av facehuggern. Om de kastar den på stolen och spelar upp det baklänges, eller om de kastar den i riktning från stolen har jag fullständigt glömt.

4. sen klippte de ihop alla klippen till ett klipp. Det blev tusan så bra, som ni kanske vet.

Edit, riktigt tunna fiskelinor, kommer de att synas om man filmar dem? I så fall skulle handen kunna byggas som en mekansk puppet som rör på fingrarna när den "springer" över golvet. Med ett hjul under och pinnar till fingrarna kommer fingrarna röra sig när hjulet snurrar.

Postad

Jag fick just chicken run av min älsta flicka men jag har inte sett den ännu. Det är mycket möjligt att extramatrialet skvallrar om hur de gör. Men, i vallance & gromit har de armaturer de editer bort sen.

Måste det vara stopmotion?

Postad

[citat=gorse]Jag fick just chicken run av min älsta flicka men jag har inte sett den ännu. Det är mycket möjligt att extramatrialet skvallrar om hur de gör. Men, i vallance & gromit har de armaturer de editer bort sen.

Måste det vara stopmotion?[/citat]

Tyvärr så är det mest interjuver med "rösterna" och inte så mycket teknik i extra materialet.

Postad

aha, vad trist. Så här ungefär hade de gjort facehuggern, men den liknar ju lite en hand så det kanske kan gå att härma?

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/hand.bmp

När hjulet snurrar så rör sig fingret. Den borde man kunna dra med fiskelina, tror ni inte det?

Postad

Om man sätter en liten pinne mellan hjulet och fingret och pinnen sitter off-center på hjulet så kommer fingret att röra sig fram och tillbaka när hjulet snurrar.

Postad

hmmm, nästan så man blir sugen på att bygga ihop en liten facehugger hand:P...fårse...kanske kör på stopmotion och fiskelinor (handen är nästan klar)

Postad

Det borde ju gå att maska också. Filma med stativ så att du har en bild med all bakgrund intakt. Sen "springer" någon med handen över golvet, "hoppar" och vad man vill. I redigeringen lägger du över bakgrunden över allt utom handen.

Det kanske är sjukt jobbigt att få det snyggt, men jag skulle nog prova det före att bygga en egen hand, eller att göra det med stop-motion. Det kommer åtminstone gå snabbt att veta om det är görligt eller inte med en snabb provfillmning/redigering.

Stop-motion ser nästan alltid ut som just stop-motion, och det brukar inte vara bra... Tänk Terminator 1.

Postad

Haha, vad ere för fel på terminator?:D...nerå jag vet vad du menar. Men handen ska bara målas så är klar så jag kör på det iaf. Kan vara kul med stop motion känslan igentligen...blir lite 80tals skräck över det:)

Postad

[citat=Usarpe89]Kan vara kul med stop motion känslan igentligen...blir lite 80tals skräck över det:)[/citat]

Håller helt med, det handlar ju om vilken ton man har i filmen också. Lycka till!

Postad

ton? på vilket sätt menar du? finns ju liksom olika sorters "toner" eller va man ska kalla det:)....gjorde dom inte handen i evil dead2: dead by dawn med stopmotion delvis?

Postad

Just det där med green o blue screenade grejer verkar aldrig bli något bra för mig...blir alltid lite flimmer kvar av det som ska bort. Men det där du gjordemed handen tyckte jag såg rätt ok ut....handen vi gjorde för att leka med stopmotion blir inte så super lyckad men funkar. Hur gjorde du? vilke program använder du?

Postad

Jag skulle nog välja att maska bort gubben då det är lättare att få bort honom helt.

Maskar man råkar man dock jämt på problemet att det kommer vara svårt att få slutet på handen att vara på exakt samma ställe, så där skulle jag dra ett sträck av nån tydlig färg så man hade något att gå på.

Men jag skulle nog hellre valt stopmotion av två anledningar:

1: Ser jäkligt mycket coolare ut att ha en stopmotion hand ;)

2: Kan bli svårt att få det att se ut som en avhuggen hand då handen inte är avhuggen. Görs de inte nogrant så kommer det att se ut som om handen inte väger något.

Postad

[citat=Jawo]Jag skulle nog välja att maska bort gubben då det är lättare att få bort honom helt.

Maskar man råkar man dock jämt på problemet att det kommer vara svårt att få slutet på handen att vara på exakt samma ställe, så där skulle jag dra ett sträck av nån tydlig färg så man hade något att gå på.

Men jag skulle nog hellre valt stopmotion av två anledningar:

1: Ser jäkligt mycket coolare ut att ha en stopmotion hand ;)

2: Kan bli svårt att få det att se ut som en avhuggen hand då handen inte är avhuggen. Görs de inte nogrant så kommer det att se ut som om handen inte väger något.[/citat]

Tyvärr ska det inte vara en avhuggen hand utan bara en hand...Har faktiskt inte en aning om varför:)

Men hur gör man när man "maskar" bort något?

Postad

Det var gjort med Combustion, filmade ett klipp där inget fanns i bild, och ett där jag rörde handen framåt. Sen maskade jag bort mig så gått det gick.

Men gamla filmer som den däringa familjen (ja vad hette den nu igen?) där dom är vampyrer eller nåt liknande, dom har väl en hand med ganska cool look på?

Postad

[citat=Lasse_laser]Det var gjort med Combustion, filmade ett klipp där inget fanns i bild, och ett där jag rörde handen framåt. Sen maskade jag bort mig så gått det gick.

Men gamla filmer som den däringa familjen (ja vad hette den nu igen?) där dom är vampyrer eller nåt liknande, dom har väl en hand med ganska cool look på?[/citat]

du tänker nog på Familjen Addams. jag såg den för bara nån vecka sen och de är ju rätt snyggt!!

Postad

håller på och arbetar på det nu. Det e rätt skoj vad man kan göra när man jobbar frame by frame liksom...massa matrix snurrar o grejer:)...ska försöka lägga upp när det blir klart:)

• 3 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...