big_evert Posted March 30, 2003 Share Posted March 30, 2003 vad tycker ni om den idén?... jag menar bibeln är ju världens mäst lästa bok...men det finns ju väldigt många som inte tror ett dugg på bibeln...kanske skulle man göra en parodi... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted March 30, 2003 Share Posted March 30, 2003 Life of brian. /A. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted March 30, 2003 Author Share Posted March 30, 2003 Va? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted March 30, 2003 Share Posted March 30, 2003 Life of Brian Monty Python's film om en kille som blir förväxlad som Jesus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted March 31, 2003 Author Share Posted March 31, 2003 jaja...på så vis.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted March 31, 2003 Share Posted March 31, 2003 Inte helt originellt, men en rolig idé tycker jag. Även om Life of Brian är kult var det ett tag sedan den gjordes. Och det finns ju faktiskt andra delar av bibeln som skulle passa bra i parodi. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted April 1, 2003 Share Posted April 1, 2003 Se till att akta dig för alla religiösa grupper, de brukar inte uppskatta dylika filmer =). Det var inte meningen att låta emot idén, men jag ville bara upplysa dig om att det inte var något revolutionerande =). Men om du ska göra en parodi, har inte en alltför seriös produktion. =). Lycka till! /A. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 1, 2003 Author Share Posted April 1, 2003 jo dem ska man akta sig för...gillar inte bibeln själv...dessutom tycker jag att det är världens trökigaste bok...kan inget om den heller?...det blir kämpit...hum 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 1, 2003 Share Posted April 1, 2003 Det är alltid någon som har något emot en idé. T om om idén är helt ofarlig kommer någon sätta sig emot för att den är för mesig. Har gått på kristet gymnasium och kan en del om bibeln. Den är faktiskt intressant när man sätter sig in i det, däremot säger jag inte att jag tror på den eller religion överhuvudtaget. Hursomhelst har den ganska många bra berättelser att utgå ifrån för en parodi tycker jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandork Posted April 1, 2003 Share Posted April 1, 2003 Håller med, det finns rätt mycket i Bibeln som man kan använda sig av, både för parodier och produktioner av ett mer seriöst slag. Även det om att det alltid finns folk som är mot en idé stämmer. Lite irriterande ibland, men man får antagligen inte vara alltför kräsen när det kommer till kritik. Har hört talas om folk som inte gillar Gudfadern! ;) Jaja, du kan säkert lite om Bibeln i alla fall, man brukar lära sig grunderna i skolan. Bestäm vad du tycker låter intressant och slå upp det i Bibeln och läs, även om du tycker att det är tråkigt. Research kan vara segt ibland :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 1, 2003 Author Share Posted April 1, 2003 jaja..den är ju så jobbig att läsa...det borde vara väldigt många kristna som skulle försöka stämma filmen och så om man skulle göra en parodi på bibeln... Jag har nog glömt av det lilla som jag någongång lärt mig om bibeln...även om jag konfirmerat mig.. men detta får väll bli ett senare projekt kanske...håller på med ett annat manus nu.. Gudfadern: är dem bra eller?...har inte sett det, men det får jag väll göra nån gång.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opus Posted April 2, 2003 Share Posted April 2, 2003 Du verkar leva i en lite illusionerad värld, tänkte du göra en biofilm eller? Ingen som kommer stämma dig, vi lever i Sverige folk stämmer varandra inte hit och dit som de gör i USA. Och vad ska de ha för anledning att stämma dig, det är åsiktsfrihet i Sverige så det blir nog väldigt svårt. Gudfadernserien är en klassiker som man ska ha sett om man ska kalla sig Filmintresserad, enligt mig. /A. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 2, 2003 Share Posted April 2, 2003 Tja jag måste hålla med Opus här. Chansen/risken att bli stämd för en parodi på bibeln är inte så stor. Inte i det här läget och inte i det här landet. Dessutom är det ingen (vad jag vet) som har upphovsrätt på bibeln som kan klaga heller. Och ja Gudfadernser är kult. Ett måste. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 3, 2003 Author Share Posted April 3, 2003 man får väll ha lite funderingar...biofilm?...hum...det vet jag inte...jag skriver ett manus och sen får vi se hur långt det kommer....förmodligen kanske inte så långt.. jag vet inte, man kanske skulle klara sig utan stämningar och sånt får nog ta och se gudfadern då!... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 3, 2003 Share Posted April 3, 2003 Och se tvåan, särskilt scenen som har blivit vald till tidernas bästa. Hm...frågan är om man borde berätta vilken det är INNAN du ser filmerna. :) Förlåt har precis haft filmkunskap så jag är helinne på att diskutera film. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 3, 2003 Author Share Posted April 3, 2003 ok...så vad gör ni på den kursen då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 3, 2003 Share Posted April 3, 2003 Nja inte mycket vettigt. Dískuterar, analyserar och kollar på film mest. Det är på gymn.nivå så det är inte så avancerat egentligen. En stor del av klassen har valt den för att den ska vara glassig så det blir inte så mycket "djupare" diskussion om film etc. Varav man vänder sig till det här forumet. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 3, 2003 Author Share Posted April 3, 2003 jaja...verkar roligt...hehe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nisse Posted April 6, 2003 Share Posted April 6, 2003 Läste lite om er diskussion om parodi på Bibeln och bara skrattade... För det första så innerhåller Bibeln många böcker och handlar om hur Gud försöker lära människorna lite vett...i stora delar av den handlar den om kungar, profeter och om Guds folk judarna - allt är väldigt mäktigt: folkvandringar, stora gigantiska slag, intagande av städer alla falla i Gamla Testamentet...och att försöka förverkliga någonting av det som står i Bibeln på vita duken så skulle det behövas enorma pengar - typ Sagan om Ringen om inte mer...men sen beror det ju på vilken berättelse man bestämmer sig för att filmatisera... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nisse Posted April 6, 2003 Share Posted April 6, 2003 Annars vill jag bara säga att Bibeln är en enorm inspirationskälla att ösa ur... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scaleo Posted April 6, 2003 Share Posted April 6, 2003 Vadå? Måste man ha enorma pengar för att göra en parodi av bilbeln? Jag tror knappast det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted April 6, 2003 Author Share Posted April 6, 2003 förstår inte varför det skulle kosta så mycket... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mandork Posted April 6, 2003 Share Posted April 6, 2003 Som nisse säger så beror det helt på vad man väljer att göra film av. Det finns en hel del som skulle kunna göras i samma stil som LotR, men å andra sidan så finns det ett och annat som knappt skulle kosta någonting att göra. Så, tillsist, big_evert, ska du göra en parodi av Bibeln, se till att du läser ur den först. Förresten, Moiraine, bästa scenen någonsin, är det "You broke my heart" scenen? Jag älskar nämligen den ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 7, 2003 Share Posted April 7, 2003 Jag har nästan (understruket nästan) alltid förutsatt att det var menat som en skämtsam liten parodi på bibeln. Antingen en slags parodi på att bibeln väger så fruktansvärt tungt i så många kulturer, eller helt enkelt välja ut några väldigt välkända delar och filma. Ingenting säger att man inte kan göra en billig parodi på bibeln. Upprepar det alla ni andra har sagt att det beror på målet. Några vänner blev nyss klara med en SoR parodi som kostade....hm...tja 200 kr i bensinpengar ungefär. Den är fruktansvärt rolig, men ingen "blockbuster" direkt. Men jag menar, när filmen var ung så delades havet för Moses genom att man klippte in israelerna mellan två guppande gelebitar. Mandork: Tja jag minns tyvärr inte just nu. Men jag tror att det är den...minns inte replikerna. Men de är på en fest hursomhelst. Nej nu måste jag kolla upp det bara för det. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted April 7, 2003 Share Posted April 7, 2003 Yes, Mandork, "I knew it was you Fredo. You broke my heart" Underbar scen. :e 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts