Gå till innehåll

Parodi av bibeln!!


big_evert

Recommended Posts

jag är egentligen inte tänkt att göra det...jag tyckte bara att det kanske skulle bli roligt... det finns roligare saker att göra research för än bibeln....jag vet att man inte ska tänka så, men det är väll roligare att skriva om nått som man känner mer för än bibeln

Länk till kommentar
Share on other sites

"Men jag menar, när filmen var ung så delades havet för Moses genom att man klippte in israelerna mellan två guppande gelebitar"

Citat av: Moiraine

 

Har du överhuvudtaget sett "De tio budorden" (The Ten Commandments, 1956)?

Jag vet inte hur de gjorde effekten men kan tänka mig att det var mer än ett par gelebitar...annars är det fortfarande en otroligt välgjord och grym scen...

 

Klart man kan göra "noll budget independent parodi filmer" - det är skitkul...men en "riktig film" skulle det behövas en budget...

 

De flesta inser inte hur mycket en film kostar...så jag brukar använda exemplet "Jalla Jalla" - den spelades in med DV-teknik och blåstes sen upp till 35mm film - filmen kostade lite över 9 miljoner...och det är billigt för en film...en vanlig svensk film brukar ligga på 20 miljoner...och om man ska jämföra denna budget med de amerikanska produktionerna bleknar denna summa avsevärt...

Men pengar kan aldrig hjälpa ett uselt: manus, regissör, skådespelare osv...

Men bristen på pengar kan aldrig stoppa skaparlusten...leve filmen

Länk till kommentar
Share on other sites

Nisse, det var inte så jag menade. Jag har inte sett hela "De tio budorden". Dessvärre minns jag inte om det verkligen var den filmen jag menade. Det var ett tag sedan jag såg dokumentären om filmeffekters historia.

 

Hursomhelst så finns det en mycket tidig biblisk film där man använde två geléklumpar för att dela havet. Och poängen är att man måste använda det man har, den tekniken man har tillgång till. Man använde ju miniatyrer och rörliga bakgrunder som man fick rulla fram för hand.

Idag är kraven mycket större på en bra film, men alla måste ju börja någonstans. T ex noll-budget parodi. Det gjorde Fares också. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ha varit stumfilmen: The Ten Commandments (1923) som regisserades av Cecil B. DeMille, han gjorde också den kändaste versionen av berättelsen från 1956 - lite roligt att veta kanske...

 

Det är klart man måste använda tekniken man har tillgång till...det är ju den ända tekniken man har...hehe...nä, men skämt och sidor...jag fattar man får göra det bästa vad saken och använda det som finns...men om man verkligen vill satsa på filmen...då måste man jobba hårt: blod, svett och tårar...och det kommer att kosta inte bara pengar som sagt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det måste ha varit den tidigare som sagt.

 

Klart jag håller med om att en riktigt bra film kräver pengar, men det är nog inte att tala om miljoner kronor för majoriteten på den här sidan. Inte än i alla fall. Jag hoppas däremot att se namn härifrån senare på bioaffischer. Det vore nåt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag är själv kristen och tycker det är en styrka att kunna se humoristiskt på många företeelser i livet. Även roliga episoder som hänt inom kyrkans väggar. Rek. att läsa böckerna "Humor i helgade hyddor" av Robert Johansson.Men att driva och göra parodi på Bibeln och dess berättelser bara för att man inte tror på att det som står där har substans och betydelse för dej och mej som människa, det vänder jag mej emot.Däremot kan du hitta massor av bra uppslag till ämnen för ditt filmskapande. Lycka till! Mvh.HG.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

mer eller mindre, kan man göra parodi på vad som helst. själv anser jag att det finns gränser, men alla filmgenrer som tar sig själva på för stort allvar, bör man skämta med.

 

ett skratt förlänger livet heter det, och då spelar det ingen roll om skrattet är en produkt av en grund och töntig film om seriösa ämnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...