Gå till innehåll

Slutartid


erreth

Recommended Posts

är det nån som kan det här med slutartid?

vet inte riktigt när man ska använda kort slutartid och så förrutom när man ska ha något i slowmotion, men bilden verkar förändras också.. mörkare och konstogt ljus och så när ma har på 10 000.. nån som kan ge mej lite information på det här området?

Länk till kommentar
Share on other sites

du använder kortare slutartid när det är väldigt ljust, så att kameran inte är öppen lika länge eftersom den hinner släppa in tillräckligt med ljus ändå.

När jag filmar utomhus en solig vinterdag t.e.x. så har jag slutartiden på 1/2000.

när det är mörkt så måste man köra med en längre slutartid för att kameran ska vara öppen och få in tillräckligt med ljus, men ju längre kameran är öppen desto smetigare blir bilden.

När du börjar komma under 1/25 så blir det förskräckligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här ämner med slutartid, bländare och skärpedjup och så vidare är lite av ett mysterium hur det fungerar för många.

 

Att ändra slutartiden beroende på hur ljust det är känns som fel approach generellt. Slutartiden påverkar ju andra saker och vid kort slutartid som 1/2000 kommer all "motion-blur" försvinna och allting blir knivskarpt vilket ger ett onaturligt utseende. Är det för ljust, minska bländaren istället. Detta ger naturligtvis längre skärpedjup vilket också tar bort illusionen av film. Då får man köpa sig ND-filter som man skruvar på.

 

Finns två korta bra artiklar som jag kan rekommendera, de gav i alla fall mig lite grand som jag inte visste om angående dessa saker.

 

http://www.de-interlaced.net/articles/film/manual_settings/manual_settings.shtml

 

och

 

http://www.de-interlaced.net/articles/film/shutterspeed/shutterspeed.shtml

Länk till kommentar
Share on other sites

slutartidens "smetighet" kan förklaras genom att om man springer längs en vägg med en sprejburk och trycker snabbt blir det en fin liten fläck, men om du håller den intryckt en stund blir det ett sträck!

 

Alltså: Snabb slutare= saker som rör sig blir skarpa ändå.

Lång slutartid= saker som rör sig smetar ut sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=erreth]ok, men när ska man ha lång slutartid.. verkar va mest fördelar med kort[/citat]

 

Läs artikeln som jag länkade till igen så torde det hela bli ganska uppenbart. Kort slutartid ger ett väldigt skarpt resultat men kräver stark belysning eftersom "filmen" exponeras under så kort tid. (Ja, det är ju inte film i en video-kamera, men principen är densamma). Detta skarpa resultat kan ibland se onaturligt och lite ryckigt ut när man filmar och ger definitivt inte en känsla av "film". Lång slutartid är bra när det är mörkt naturligtvis, eftersom det krävs mindre ljus för att ändå få en bra bild. Både kort och lång slutartid har sina användningsområden, men kort slutartid används främst då man filmar väldigt snabba rörelser för att inte saker skall bli för suddiga. Väldigt lång slutartid används vid ljussvaga förhållanden om saker inte rör sig (så mycket) och så vidare. Däremellan finns naturligtvis många steg och vad man använder beror på situationen och det resultat man vill åstadkomma.

 

Hoppas det här gjorde någonting klarare iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser att man bör bestämma sig för en specifik slutartid innan man påbörjar sitt projekt. Det ser alltid snyggast ut om man kör med samma slutartid genom hela sin film istället för att hoppa mellan tex. 1/50 och 1/2000 just för att det syns så himla tydligt. Möjligen kan man röra sig ett snäpp upp eller ner men inte så att det blir för tydligt

Däremot så kan man ju använda "slutarförändringar" för att få fram en viss effekt/känsla. Tex. stridsscenerna i Band of Brothers...

Personligen föredrar jag att använda 1/50 eftersom det ger en bekväm "smetighet" och ett "icke-Skilda-Världar-stuk" om ni förstår hur jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...