Jump to content

Kamera rekommendationer?


Jonathan Wiking
 Share

Recommended Posts

Vad får det lov att kosta?

 

Söker du enbart nytt eller även begagnat?

 

Ska du ha kamera med XLR- eller minitele-kontakt?

 

Ska du även ha mikrofon eller kamerastativ?

 

Har du ont om pengar bör du prioritera att få bra ljud eftersom du får förvånansvärt bra bild även med billig kamera. Och ett stativ kan göra stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sparat pengar så jag bör har runt 19 000, men vill helst inte spendera allt på en kamera men utrustning också. Begagnat är också bra så länge som den inte är skadad. vad exakt jag vill uppnå en filmisk kvalitet, något som kan visas på bio. Vet inte exakt vad jag behöver för det, men något mindre (lättare att bära och följa skådespelarna) som fortfarande ger hög bildkvalitet som man kan lättare redigera till utan att tappa bildupplösning (ska filma i 24fps för att få rätt rörelse och 1080p). Vet inte vilka objektiv man ska ha så jag lämnar det öppet, någon får gärna ge mig information om vad som finns så jag kan göra ett val. Har ingen aning vilken kontakt jag ska ha, de får ni gärna informera mig om.

Utrustning jag planerar att skaffa:

Boom mick och tillhörande

Stativ (om min gamla inte passar)

kamerastabilisator och någon sortens track-shot manick.

Link to comment
Share on other sites

För max 19,000:- får du en kamera som väger under 2 kg, dvs om du köper nytt. Det bör ditt gamla stativ klara. Å andra sidan, det är poänglöst att använda billigt=dåligt stativ tillsammans med bra kamera. Räkna runt 3,000:- för stativ som du blir nöjd med. Och ett sådant stativ är ett åbäke att ta med sig.

 

Angående begagnat som ej är skadat. Ett alternativ är att fråga återförsäljare om de planerar att sälja sin demokamera. Så gjorde jag. Det enda som verkade använt var instruktionsboken.

 

Du vill spela in i 24p. Jag har dålig koll, men jag förmodar få kameror som är så billiga klarar det. Å andra sidan kan du nog ändra från 25p till 24p i redigeringsprogrammet.

 

Angående bildkvalitet. Om det är hög bildkvalitet du eftersträvar så hoppas jag du funderat på i fall du har anledning offra pengar på att fixa optimal belysning.

 

Du ska även köpa riktmik? Eller menar du att du ska köpa mikrofonbom?

 

Billigaste riktmik kostar bortåt 2,000:- hos billigaste postorderbutik. Rätta mig om jag minns fel men jag tror att de billigaste är Röde NTG-1, Röde NTG-2 och Audiotechnica 875, varav de två sistnämnda är omställbara mellan minitele resp XLR.

 

Mikrofonbom och vindskyddspäls är populärt att fixa som gör-det-själv.

 

Angående kamerastabilisator. Jag vet inte hur avancerad pryl du behöver, men många har byggt själva.

Link to comment
Share on other sites

Hej, tycker du fått många icke-konkreta och halvkonstiga förslag, varför t.ex. utgå från nya objektiv m.m och vad är det för svammel om att dåliga objektiv på en RED kommer få den att se ut som en "billig" kamera. Vad är ens dåliga objektiv? Jag ger mig fan på att man med ett Pinhole objektiv på en Red Epic kan få det att se riktigt grymt ut jämfört med någon billig skitkamera. Vist glasen betyder HUR det ser ut, men ja vad är dåliga objektiv undrar jag?

 

http://nofilmschool.com/2015/11/how-shoot-video-105-year-old-lens ?

 

 

Köp en BMPCC eller än bättre en Panasonic GH4. Sätt därefter in en annons i den lokala tidningen för 200sek eller så där du annonserar efter gamla objektiv från säg 80-talet för vanliga systemkameror och skaffa lämplig adapter och kör på det.

I princip ALLA objektiv som gjordes till systemkameror så som Olympus, Nikon, Canon, Pentax etc etc höll toppenkvalité då, de skall vara manuella utan en massa automatiskt tjafs, i metall och inte plast dvs från 80-talet.

 

Jag skulle rekommendera Panasonics GH4, då kan du spela in i 4K, är du ute efter endast 1080p så kan du när du filmat låta datorn nedkonvertera alla filer du filmat till just 1080p och får då en kvalité som är rejält hög med detaljrikedom och så kallad färg subsampling motsvarande en riktigt fin proffskamera utan att för den sakens skull jobba mot många av BMPCC-ans problem med kass batteritid, otympliga filer, dålig skärm etc men BMPCC är också ett ok alternativ men nu kör jag på GH4an nedan.

 

Detta hade jag köpt först och främst:

 

Gluggar, annonsera i lokaltidningen eller leta på nätet. Mattias/lobbamobba här på Voodoofilm är en sucker för billiga glas, kanske kan han komma sättandes till din hjälp eller kolla hans tubkanal: https://www.youtube.com/channel/UCgVwlIabrL100C9_6vyM9-g

 

Du lär iaf behöva lägga kanske totalt 1500:- inkl annons för en tre fyra bra glas.

Därefter:

 

Kamera: 12000:-

Köp Panasonic Lumix DMC-GH4 kamerahus hos Scandinavian Photo i Sverige

 

Minneskort till kameran: 400:-

Samsung SD 64GB Pro R90/W80, Class10, UHS-I, Grade 1 - 64GB - Teknikproffset

 

Obejktivadapter (vilken exakt avgör ju vilka slags begagnade glas du får tag i): ca 400:-

Kamda | Adapterring Micro 4/3-system kamerahus

 

Kamerabatterier: 150:- x 2 = 300:-

 

Micförstärkare till kameran: 380:-

Köp IK Multimedia iRig PRE hos Scandinavian Photo i Sverige

 

Adapter för att koppla mic-förstärkaren (iRig pre) till kameran: 60:-

Datoradapter för mobil-headset > Ljudkablar | Kjell.com

 

Mic: 1890:-

Röde NTG-2 på www.emusic.se

 

XLR - mic kabel: 100:-

XLR-kabel 1 m, Svart > XLR-kablar | Kjell.com

 

Mic-fäste: 180:-

Shock Mount - Kaffebrus

OBS vet dock inte hur pass bra detta är, men borde funka, själv har jag denna som är snarlik men dyrare: Köp R?de R?de Mikrofonh?llare SM3 med kamerasko hos Scandinavian Photo i Sverige

 

Förutsätter att du har några slags hörlurar redan...

 

Så nu ligger du på kanske 17 500 inkl frakt och en fin början men det saknas förstås en del.

Du har än så länge ingen mic-boom, ingen stabiliseringslösning etc etc…

Vill du ha allt så blir det mer än dina 19 000, mycket mer, men man kan alltid bygga vidare på en dylikt setup som den jag rekommenderat. Jag hade nog försökt klämma in en billig boom och filmrig för att då hamna på 19500 ca…

Det du då saknar är stabiliseringslösning men ja, skall du ha något man kan jobba mot och göra bra saker med så lär du få lägga runt 10 papp på bara den.

 

 

EXTRA:

 

Filmrigg till kameran (GH4): ca 1800:- inkl frakt

Filmcity Professional Camera Support Rig for Panasonic Lumix GH4/ GH3 and Sony A7/A7r/A7s cameras (FC-A7G34-RIG)

 

Filmrigg med follow focus och compendia för GH4: ca 3000:- inkl frakt

Camera Cage|Matte Box|Follow Focus|Filmcity

 

- Jo jag har handlat från dem flera gånger, skitbra service trots att de kör från utlandet, båda två riggarna ovan är extremt prisvärda.

 

 

Stativ, ditt borde väll funka, varför skulle det inte det men i annat fall köp begagnat, t.ex. detta för 2500:-

Stativ BENRO C2573F med S6 videohuvud - säljes (knäckt budget då dock, så klart)

 

 

Mic-boom 2m: 500:-

Köp R?de R?de Mikrofonbom 2 meter, Mikro Boompole hos Scandinavian Photo i Sverige

 

eller Mic-boom 3m: 1380:-

Boom Pole/Teleskopbom 3m - Kaffebrus

 

ljus, standardkit med Red Heads: 4500:-

Videobelysning 800W - Kaffebrus

 

Lycka till med handlandet och filmandet, mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

Hej sorry skrev lite i affekt, inte nya som i sprillans utan som i nyare generationer. För annars kan jag inte se vari problemet med att ha råd härstammar ifrån då man kan hitta begagnade glas för lite och mindre ändå. Så länge man inte eftersträvar en klinisk skarp bild utan förvrängning/andning när man ändrar fokus och kromatisk aberration etc så är gluggar det minsta problemet för en nybörjande filmare, antagligen har vederbörande t.o.m. en eller flera släktingar med en gammal systemkamera på vinden eller liknande med helt tillräckliga glas etc etc...

 

Vill man däremot ha den där kliniska bilden med ett fint sett gluggar ja då är genast en Red Epic en billig historia relativt sett men det var å andra sidan inte det trådksparen efterfrågade då han specificerade sin budget till 19 000 och inte 1 900 000. Därtill så är det som alltid upp till betraktaren vad man vill ha. De flesta filmer jag jobbat på med just RED och för den delen även vad gäller Alexa så eftersträvar man inte sällan att ha just äldre glas för att undvika den knivskarpa bilden utan karaktär som många nya glas i kombination med digital sensor ger.

 

Kort sagt jag tyckte ni svamlade lite, kanske raljerade för hårt, ursäkta för det och får skylla på att jag sitter och yrar framför datorn efter en lång inspelningsdag...

 

Ha det gott, mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

När det gäller ljud så kanske det här kan vara en sida att kolla på Mikrofoner - Thomann Sverige

 

Jag har tre BMPCC och jag kan nog hålla med att oavsett att det är bra kameror kanske det ändå är lättare att börja med något som GH4 an eller liknande. Att handhålla en BMPCC kan funka riktigt kasst och nån form av stabilisering krävs antingen i form av stativ, gimbal, shoulderrig eller inbyggt i objektivet. Å andra sidan har jag åkt på att läsa upp mig på det då jag inte visste nåt om filmning när jag började på grund av det och det är ju positivt tycker jag.

 

Äldre billiga objektiv förutsatt att man hittar bra adaptrar kan funka bra men problemet är ju att man behöver en speedbooster eller vara beredd på att öka avståndet rejält. Till Canon objektiv och M4/3 fattning finns faktiskt en no name speedbooster för runt 1200 kr med möjlighet att även justera ljusinsläppet så man behöver inte köpa Metabones dyra. Jag köpte den då jag trodde den skulle funka till mina BMPCC men det gör den inte dessvärre. Den ska tydligen funka till andra märken dock, men det bör man ju kolla först. Bor man i närheten så hör av er ta med kameran och kom och kolla innan köp.

 

Jag har en till M42 fattning också och den funkar däremot också på en BMPCC. Jag tycker dom duger bra men har inte jämfört mot Metabones grejor.

 

Så jag säger det är viktigt både med kameran och objektiv och jag gjorde tvärt om dvs objektiven kom i andra hand mycket beroende på att jag inget visste när köpte kameran. Jag kan ändå inte tycka att nåt av dom billiga äldre objektiven jag har köpt på mig känns som onödiga köp då dom tillsammans inte representerar någon högre inköpskostnad utan tvärt om jag har haft jäkligt mycket skoj för en billig slant med dom. Men nu börjar det bli dags att sikta lite högre alla fall.

Link to comment
Share on other sites

så vida frågan inte var retorisk

...

Och att du svär åt mig i ditt genmäle tar jag endast som brist på respekt och att du inte har så mkt att komma med!

 

Hej igen, jo den var retorisk och nä jag svär inte åt dig, det var länge sedan jag svor åt någon person över huvud taget, möjligen med undantag för svordomar riktade mot vissa politiker då kanske.

 

Ha det gott nu igen, mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

Till trådskaparen - Jonathan Wiking.

 

Jag håller som du förstår inte med Fesley på många punkter men båda vi snackar objektiv utan att förklara närmare. De objektiv/glas/gluggar som jag skriver om och rekommenderar som hör till stillbildskameror är i första hand så kallade fasta gluggar eller primes om man så vill. Detta innebär att du inte kan zooma och behöver byta glugg om du vill ändra ja hur nära du kommer etc. Låter kanske knasigt eller så är du med på tänket men rent generellt så skall man göra film, så väl kortfilm i Sverige som dyr långfilm i staterna etc så är det primes som gäller i ja nästan alla fall. Det är därför du ser kameraåkningar i filmer och inte så många inzoomningar bland annat, eller ja det är så man jobbar med primes, man flyttar kameran om man vill komma närmare i samma tagning. Så en god idé är att satsa på fasta objektiv t.ex. mitt förslag är att leta upp ett vidvinkel så som kanske 16mm, 20mm eller 24mm (allt under 20 är rätt ovanligt och dyrt på äldre gluggar) ett lite längre 35mm kanske och ett 50mm.

 

Det är mycket att tänka på när det gäller objektiv men en sak man bör veta är att objektiv funkar olika på olika kameror, på en Panasonic GH4 är ett 50mm objektiv mycket mer inzoomat än på en gammal systemkamera som man hade 35mm film i. Detta går att korrigera så som Aettan påpekar med en så kallad speedboster men de är dyra om man vill att objektivets skärpa och allmänna funktion inte skall påverkas negativt (kolla gärna testar på youtube om du har lust att veta mer om speedbosters och eventuella problem), så det skulle jag vänta med dock kommer detta väntande att innebära att det blir svårt att få en riktigt stor vidvinkel när du filmar t.ex. svårt att få med ett helt rum etc.

Här är den enda speedbostertillverkare som är den enda jag personligen skulle rekommendera då alla andra jag sett test på och testat själv är dynga, (metabones): Till Micro 4/3-kameror | Objektivadaptrar | Metabones, Novoflex, Olympus, Aputure, Kipon, Kiwi Fotos, MTF, Panasonic, Vocas, Wooden Camera Från Scandinavian Photo

Som du ser, rätt dyrt men en framtida uppgradering kanske, dock ingen fara, ett 35mm objektiv på en panasonic GH4 är som ett 50mm objektiv på en klassisk filmkamera (inte stillbildssystemkamera, det är något annat) och är troligen det objektiv som använts mest vad gäller film och i synnerhet av många kända auteurer så som t.ex. Stanley Kubrick. Så du klarar dig utan men bör veta om begränsningarna det medför.

 

Mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

Riktigt så stor skillnad är det inte mellan metabones och till exempel dom två budgetvarianterna av speedbooster som jag har men det vore ju givetvis idiotiskt att sätta en sån på ett dyrt objektiv. Men kanske också lika idiotiskt att köpa en metabones till vintage objektiv man fått med i ett kamerapaket för 350 spänn på blocket.

Link to comment
Share on other sites

Åh jösses, tror inte en kamera-rekommendationstråd varit så dramatisk sedan den tiden jag själv frågade om tips.

 

För att flika in med ytterligare ett perspektiv: Jag gjorde min första riktiga kortfilm med en kamera för 1000 kr. Objektiv (3x M42 från 70-80-tal), extrabatterier, stativ uppgick i sammanlagt pris av ca. 1500. Väldigt avskalat. Till inspelningen fick vi tag i en Zoom H4n och nån Audio Technica-mik. Såhär ser den filmen ut:

 

Tyvärr är den svartvit och filmen släpptes aldrig ut i etern. Men jag kan säga så mycket som att tekniken var det sista problemet med den filmen - eller okej, ljudet var skit. Men bilden var nog det starkaste attributet. För mig såg den filmisk ut, då. Den visades också på en filmfestival/biosammanhang och var återigen en av de med bäst bild på festivalen. Notera hur mycket prestige jag tar i att komma undan så billigt som möjligt.

 

Dock går ju inte alla att "lura". I somligas ögon är det bara Arri som ger cinematisk bild. Och möjligen RED. Andra släpper till och med in Canon och Blackmagic i grytan. Och idag ställer jag mig nog i det ledet även jag. Men det är efter år ut och år in av bildnörderi. För några år sen var "filmiskt" för mig typ kort skärpedjup och blandljus. Det kunde jag uppnå med kameran för 1000 kr. Och jag förstod inte varför jag skulle behöva en RED. Jag såg såklart skillnad, men det kändes inte lika förödande som det gör idag att ta diverse genvägar.

 

Trade-offen: kameran gick/går inte att styra manuellt, bortsett bländare och fokus. Var det någonsin ett problem? Näe, inte direkt. 95% av det vi filmade blev bra. Enda sammanhanget när man behöver 100% kontroll är när man måste garantera kvaliteten på materialet. Att lära sig tekniken utifrån de förutsättningar man har är dock nödvändigt oavsett. Att inte kunna styra över vissa saker ger förstås andra utmaningar.

 

Så, nu har jag slagit rekord i svammel i den här tråden, så då går jag över på mina konkreta tips:

 

Som tur var har utvecklingen gått framåt sen jag köpte min kamera; idag hör man knappt om att hacka/modda firmware exempelvis, så som jag gjorde. Kamerorna levererar tillräckligt bra ändå. Och du har ju ändå en budget. 19 000 kontra 2500. Det är inte alls omöjligt att rodda ihop något.

 

Jag utgår i tipsen som Peus gett, men för att vända lite ytterligare på slantarna:

 

Kamera:

Panasonic Lumix DMC-G7 + 14-42/3,5-5,6 OIS + 45-150/4,0-5,6 OIS - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Stativ:

Benro Sverige Kamerastativ Sunwayfoto Tenba - Benro A373FBV4 Videostativ+ BV4 huvud NYHET

 

Lampor (Aputure Amaran 528x):

Aputure Amaran AL-528C CRI 95+ 3200-5500K Adjustable Video Filming LED Light | eBay

 

Stativet och ett par lampor har du råd med i marginalen mellan G7 och GH4. Om du vill uppgradera sen så byter du i princip kamerahuset. Om du dessutom säljer kit-objektiven bör du få loss 2-3000 och kan köpa en axelrigg och lite M42-objektiv + adapter för det. Men nu hakar jag alltså på det här med ett "helt" kit. Ska du bara ha kamera, objektiv och nödvändiga barebones tillbehör så köp GH4. Att köpa massa dyra, nya gluggar dock känns inte som nån poäng. Satsa på 70-80-tal för det du vill uppnå. Om man jobbar dokumentärt skulle jag behålla kit-objektiven.

 

Men ja, nu har du fått massa åsikter/insikter, så fråga bara om det är något som är oklart! Det finns mycket kunskap här, även om vi inte alltid håller med varandra. Det finns ingen mall hur man gör film som alla slaviskt följer, varvid vi har olika erfarenheter och tankar om vad som är viktigt etc.

Link to comment
Share on other sites

Åh jösses, tror inte en kamera-rekommendationstråd varit så dramatisk sedan den tiden jag själv frågade om tips.

 

Jo det blev lite fart i tråden, lite småkul ändå även om det är tråkigt om folk blir sårade på alvar vilket jag inte hoppas skedde.

 

Ang G7 så är det ett jättebra tips, dock har jag en invändning så som du också skrev dvs Smörgåsmannen samt även Fesley, ljud. Jag skulle aldrig i mitt liv våga lita på G7 för ljudinspelning eftersom man inte har lyssning (hörlursutgång där man hör hur det låter, det kan se jättebra ut med bra nivåer men ligga något konstig brus eller brum eller vad som i inspelningen) därav var mitt val av GH4 men man kan alltid köpa en begagnad inspelare t.ex.en Zoom H4 och spela in på den så som man ju ändå gör på "riktiga" inspelningar. Jag är dock generellt sett skeptisk till Zoom H4 då den utöver mediokra preamps (det har iRig Pre med, eller ja ändå sämre än H4an) saknar manuella snabba volymkontroller så som många andra recorders har t.ex. Roland R26, eller Zoom H5 och H6 eller för den delen iRig Pre. Men å andra sidan är det många som kör just Zoom H4 och får bra resultat med dem. Jag hade iaf om jag skippat Panasonic GH4 och kört på G7 köpt en separat recorder, billig H4 eller lite dyrare t.ex H5.

 

Här är två förslag:

Zoom H5: Ljudkit för film: Zoom H5, 2 Sennheiser EW112 | Stockholm

Zoom H4: Zoom H4 samt H6 | Jönköping

 

+ en klappa:

Kanske denna: Filmklappa ?

och kritor på det: Skoltavelkritor L&B - LEFRANC & BOURGEOIS | Clas Ohlson

 

OBS vid köp av extern recorder kan du exkludera iRig Pre och ljudadaptern till den från Kjell o Co så sparar du in typ 400:- en gång så då får du en recorder för säg 1100:- eller 600:- .

 

Och jo det finns en grej som talar mot extern recorder, och det är att det är svårt att ta upp ljud själv som enmansteam men eftersom trådskaparen efterfrågade boom m.m. så gissar jag på att han iaf tänkt sig en extra person som sköter den.

 

Mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

Det är helt klart en poäng! Jag trodde du hade slängt med en recorder i din spec., men verkar som jag skummade för snabbt. Jag använder själv H5 idag, ljusår bättre än H4. Lite kuriosa är att GH4 sägs ha något sämre preamps än GH3 (som jag har då), -3dB eller något åt det hållet (vilket på svenska betyder en liten, men märkbar skillnad beroende på vad man spelar upp det i), och Zoom H5 i sin tur får en klart renare signal än GH3an. Det sagt så är inte GH3/GH4 dåliga, utan tvärtom väldigt bra för att vara DSLR. Det visar snarare hur bra H5an faktiskt är. Dock är det av mina erfarenheter, och jämförelsen gjordes med en mygga kopplad via tele. Myggan kostade i övrigt ca. 300 kr: Audio-Technica ATR 3350 - Thomann Sverige

 

Man kan ju alltid mata ljudet från H5an till kameran också, då den matar ljud utan att man spelar in (om inte annat som ett kvalificerat scratch track). Om man jobbar själv alltså. Jag brukar montera den i blixtskon och har kört handhållet. Var rädd att det skulle bli tungt, men det är inte alls så farligt.

 

Nåja, nog med utsvävningar :). Hur du än väljer så får du ett resultat som är absolut gångbart! Men undvik H4n, köp hellre en Tascam DR60 om du inte tycker du har råd med en Zoom H5.

Link to comment
Share on other sites

Må jag säga att jag uppskattar att alla i denna tråd var så villiga att svara och ge råd, jag tycker fortfarande om hur dramatiskt det blev med de långa svaren, som ett boxningsmatch. Spelade lite offensiv, lite defensiva, jag fann den verbala sparringen underhållande.

Det blev mer än jag anade. Jag tackar alla som svarade, alla gav väldigt bra, konkreta svar. Blev lite av en debatt, vilket är inte dåligt, självklart så har jag inte bestämt än så jag tänker fundera på vad jag ska ha över julen och jag fyller år snart så jag kommer antagligen få födelsedagspengar som jag kan lägga in i min budget.

Link to comment
Share on other sites

Vill dela med mig av min erfarenhet av BMPCC tillsammans med en metabones speedbooster, har använt den som dokumentärkamera och jag kan säga: jättebra bild, jättejobbig att arbeta med. Jag planerar att byta till en canon xc10 som passar bättre för dokumentär. Men om en ska göra fiktion och har den på stativ så kan de gå fint.

Skulle inte fokusera att för mycket på 4k vs 1080, troligtvis märker ingen skillnad i slutprodukten, skulle lägga mer fokus på kamerans dynamiska omfång, bmpcc ha ca 13stop i logläge, det är ganska bra, tror gh4 med log är 12stop, ganska bra de med.

Min erfarenhet är att i dagsläget med dagens kameror så är det inte kvalitén på bilden som är problemet, en iphone har tex. fullt duglig kvalitet för att visas på en stor skärm, även om den har en speciell look.

 

Snarare är det på ljudet de faller. Så satsa på en bra boom mic med en zeppelinare, en billig sådan som är bra är röde ngt-2, samt bra myggor tex. sennheiser G3, finns en ny som heter röde redlink som är billigare med okey kvalitet som jag läst. ljud lönar sig verkligen att investera i för det blir inte gammal alls på samma sätt som kameror.

 

Kolla dessutom med ditt regionala filmcentrum, typ, "film i väst", "film i skåne", "film i dalarna" dom har ofta både kamerautrustning, lampor och ljud som en kan låna gratis eller hyra billigt.

 

lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det som jag kan tänka ställer till det med en bmpcc och run and gun etc är ju att stabiliseringen måste ske via Gimbal eller objektivet. I övrigt kan den ju inte vara mera besvärlig än nån annan förr tvärt om och speciellt då med tanke på de begränsade inställningsläget jämfört med en traditionell dslr.

Link to comment
Share on other sites

Hej Aettan, ja, jo efter mina erfarenheter ja måste nog påstå att den är jobbigare att hantera en normal dslr. Dels så är skärmen bak på jättedålig och svår att bedöma exponeringen på, främst för att den är ljussvag och dålig betraktningsvinkel, Sen är batteritiden ca 20 minuter, brukar ju va en timme minst på dslr. går att komma runt med ett externt batteripack men det på verkar ju smidigheten. Sedan är preampsen i kameran extremt dåliga, inte för att dom är bra på dslr kameror men de här är en helt annan nivå i dålighet. Sen är greppet på kameran så litet att det gör det svårt att hålla kameran stadigt och under längre stunder, trodde inte det skulle va så viktigt med,, det är det.

 

Förra filmen jag hade ja en canon 600d med magik lantern installerat, klart mycke lättare, mindre och smidigare att arbeta med om en bort ser från bildkvaliten.

 

Men som sagt, det går att komma runt om en bygger en rig med tillbehör, extern skärm o så vidare, vilket jag har gjort, det funkar men det är inte det lättarbetade och intuitiva verktyg som jag tror är bra att ha då en arbetar dokumentärt.

men bra bild blir det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...