Gå till innehåll

Att titta på en film i en film


Recommended Posts

Är det lagligt att karaktärerna i min film sitter och tittar på en annan film?

Bara för att ta exempel,

om vi säger att mina karaktärer i en scen sitter framför en tv och de ser på t.ex. Fight Club, är det olagligt?

Eller faller det under citationslagen?

Det hela handlar helt enkelt om att jag vill att mina karaktärer delvis ska sitta och titta på film i en scen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag erinrar mig att vi har haft nått liknande uppe förut, men jag hittar inte tråden. Då sa vi att om en teve står på i bakgrunden och inte har någon betydelse för filmen så är det ok, men om om man kan urskillja/identifiera ljud och bild ur teveprogrammet så bryter man mot upphovsrättslagen, som i ditt fall. Samma med tex om man spelar in nått på stan och en butiksradio skrålar så det fastnar på bandet. Du får spela in eget program att visa på teven, om det är av väsentlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Detta är helt sjukt! Hur ska man kunna skildra verkligheten när snart allt är upphovs/varumärkesskyddat.[/citat]

 

Inte "snart". Allt är upphovs/varumärkesskyddat enligt upphovsrättslagen, dvs alla saker som uppnår verkshöjd, dvs film, fotografier, målningar, musik och litteratur och säkert något jag inte kommer ihåg, tills dess att upphovsmannen har varit död i 70 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade saker i det "offentliga rummet". Hörde en skräckhistoria om nån konstnär som ställt ett stort silverägg i en park som folk inte fick fotografera utan tillstånd, effekten blev ju att det blev sport att fota det och lägga ut det på nätet. Jag förstår reaktionen!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Men samtidigt så är det rätt jobbigt om ditt verk används i en film som du tar avstånd ifrån, utan att du kan göra något åt det.[/citat]

Håller jag med om, finns många sätt att förnedra ett verk :-(

 

Det där med ägget hade dock aldrig funkat i Sverige. hade dumfan inte velat att ägget skulle kunna fotograferas så hade han inte kunnat ställa det på allmän plats. kallas Allemansrätten det :-)

Hm, misstänker det är USA du snackade om förresten??

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]...att ägget skulle kunna fotograferas så hade han inte kunnat ställa det på allmän plats. kallas Allemansrätten det :-)[/citat]

 

Jag vill inte vara niträknare men allemansrätten är det inte. Allemansrätten är sedvänjan att fritt få vistas i naturen, även om det är någons mark.

 

 

På polisens hemsida under sektionen om vad man måsta skaffa tillstånd för nämns filminspelningar, citat; "Filminspelningar (det är givetvis alltid tillåtet att filma på offentlig plats, men för uppställning av utrustning, avspärrningar mm behöver du tillstånd.)"

 

I Sverige har vi rätten att fritt få filma och fotografera allmänna platser och folket som råkar befinna sig där, med undantag för särskillda områden som rör rikets säkerhet (tex saab-flygplatsen i Linköping, militära anläggningar etc).

För övervakningskameror gäller särkillda bestämmelser.

Men, det är däremot inte tillåtet att fotografera av en tavla, förstora bilden och rama in den och sälja den på blocket, enligt upphovsrättslagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett litet tillägg till Gorse:

 

Om du filmar på allmän plats och man kan urskilja personers ansikten måste du antingen ha deras tillåtelse eller tydligt markera att du filmar inom området. Dvs gett folk chansen att inte vara med på film. Därför man ofta ser på teve att de filmar ben, ryggar eller har det suddigt. Ibland struntar de dock i detta.

 

Anledningen till detta är just att människor kanske av någon anledning inte vill bli kopplade till en viss plats vid en viss tidpunkt. Eller att man kanske lever med skyddad identitet. Var därför noga med att visa om ni filmar, vi kör med skyltar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse:

Precis. Så det är mao helt lagligt att fotgrafera av vilken tavla/skulptur man vill, så länge den är på allmän plats!

Det är först när det kommer till kommersiella intressen det är i riskzonen, men vill minnas att även statyer går som hus, man får filma hur man vill så länge det inte är förnedrande vill jag minnas.

Har en sidan nånstans som beskriver allt sånt, men just nu är det lite stökigt i listan, så jag försöker länka dit när jag hittat den igen! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Nu hörde jag att det tydligen är tillåtet att ha med 15 sekunder av vilken film eller låt som helst i filmen, utan att det innebär brott mot copyright lagen.

Någon som kan bekräfta detta?[/citat]

 

Det är fel och en modern myt. Man får inte ha med en enda sekund utan att bryta mot upphovsrättslagen. Men en teve kan stå i bakgrunden och visa program om programet inte är väsentlig för filmen.

 

Skulle tro att det är praxisen om låtstöld du har hört, att om fem takter råkar vara lika från en annan låt anses det inte som stöld eftersom alla tonkombinationer redan är upptagna, och i så fall går det inte att skriva nya låtar.

 

 

Edit: Jag tipsade en gång förut om en sida om musik. Jag tar den igen...

http://www.filmivarmland.se/index.asp?fu_id=27

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...