Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Men stora delar av det amerikanska folket tror nog att det bara är underhållning - de är ju lite avtrubbade, så.

Det är ju det som är farligt värre. Historiskt välbekant. Masspsykos från outbildade och fattiga människor. (Läs Japan, Kina, Tyskland, Nordkorea och folk som tror på Gud) USA har alltid velat ha en fiende någonstans. Historiskt har det varit en beräknande mening med detta. USA och dess ledare har på ett intelligent sätt fått med sej omvärlden för att bekämpa fienden. Gott och ont, svart och vitt, jävulen och gud. Som i de flesta Hollywood-filmer.

/nils

Postad
För att hålla ämnet så tycker jag det absolut är överdrivet att gripa honom för hans manus, speciellt om han inte visat några andra tecken på mental rubbning eller nått.
Ska man bli tvungen sitta i fängelse för något så harmlöst som ett manus även om man har en mental rubbning? :)

Men allvarligt, vad händer om han skulle bli *dömd* för detta? Då blir det helt plötsligt olovligt för amerikanarna att skriva ett manus där oskyldiga människor blir utsatta för terror och skräck?

Postad

Jisses! Tur man är svensk för jag har en liknande filmidé som den åtalade! Det verkar som en ny McCarthy- era är här. Läbbigt.

Apropå Colombine- skjutningen, såg någon dokumentären i torsdags? Efter att ha avhandlat de två grabbarnas livsöden i en timme eller så, avslutar man med ett påstående att anledningen till deras dåd är en gåta. Huh? Om man blir förödmjukad varje dag av översittare och inte går hem hos tjejer, som kanske påpekar hur ful man är, då har man det jobbigt. Om man dessutom är intelligentare, känsligare och djupare än de flesta i sin omgivning då är det inte svårt att känna förakt mot den ytliga grå massan. Känner man avsky, vrede, orättvisa, och har hämd som sista utväg för upprättelse då har man tragiskt nog skapat sig själv en psykopat. Har man även tillgång till vapen så går det som det går. Då är det väl ingen gåta att man gör så här? Det har ju hänt flera ggr därborta dessutom. Jag är övertygad att det hade hänt här också om vi var lika liberalt inställda till vapeninnehav.

För att få in lite filmsnack: har nån sett Elephant, som ska handla om eländet? Är den bra?

Postad

Har sett Elephant. Var ett tag sen nu men jag har för mig att jag tyckte den var rätt bra. Kändes nästan lite dokumentärfilmsaktig har jag för mig.

Postad
Har sett Elephant. Var ett tag sen nu men jag har för mig att jag tyckte den var rätt bra. Kändes nästan lite dokumentärfilmsaktig har jag för mig.

Ja, det är min uppfattning om den och det tror jag är bra, man blir nog mer engagerad av det. Får ta å se den när tillfälle ges. Tack för svar!

Postad
Ska man bli tvungen sitta i fängelse för något så harmlöst som ett manus även om man har en mental rubbning? :)

Men allvarligt, vad händer om han skulle bli *dömd* för detta? Då blir det helt plötsligt olovligt för amerikanarna att skriva ett manus där oskyldiga människor blir utsatta för terror och skräck?

Damn! då tappar vi ju hela konceptet till 24...:p

skämt åsido, om det är sanning bakom detta så blir jag väldigt orolig.

Och Starship Troopers-jämförelsen är skrämmande rätt... ju mer jag tänker på det, desto mer stämmer... såklart i abstrakta drag, just utomjordingar har dom ju inte krig med... än... fasst, redan där finns ju en koppling... Alien är ju även ett amerikanskt uttryck för invandrare... illegal alien... men då måste man ju även tänka på att insekterna egentligen inte syntes på jorden... det är ju människorna som är illegal aliens;)

badmovies.org beskriver Starship Troopers som ett mästerverk i förklädnad av en kass film. Den blev kritiserad för att förhärliga fascism när Verhoeven egentligen tyckte att fascismen var hela poängen med filmen. Att ta propaganda-film-konceptet från ww2-eran och korsa det med dagens amerika. Den är kritik på högsta nivå... men få människor tycktes förstå detta. Troligtvis samma människor som anser att Wild at Heart förordar rasism;)... folk som kallar sig filmkritiker men som ofta missar filmernas poäng...

förresten... är denna tråd släkt med denna?

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14702

Postad

påminner mig om en annan grej för nån vecka sedan bara på ett annat forum som jag är medlem på. En grabb blev omhändertagen av socialen och avstängd från sin skola efter att det har kommit fram att han skapat en bana baserat på sin skola i spelet counter strike, Polisen refererade även till 2 japanska replika prydnadssvärd som hängde på väggen i hemmet. Helt sjukt.

Gäst bollyn
Postad

Håller med om att det är helt sjukt.:x

Postad
badmovies.org beskriver Starship Troopers som ett mästerverk i förklädnad av en kass film. Den blev kritiserad för att förhärliga fascism när Verhoeven egentligen tyckte att fascismen var hela poängen med filmen. Att ta propaganda-film-konceptet från ww2-eran och korsa det med dagens amerika. Den är kritik på högsta nivå... men få människor tycktes förstå detta. Troligtvis samma människor som anser att Wild at Heart förordar rasism;)... folk som kallar sig filmkritiker men som ofta missar filmernas poäng...

Ändå är filmen långt ifrån lika politisk som boken om jag minns rätt.

Iofs gillar jag starship troopers, men å andra sidan gillar jag Armageddon och Independence Day också så det kanske inte säger så mycket. :e

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...