Gå till innehåll

Hitta ljustekniker till min kortfilm.


Kevvaaah

Recommended Posts

Hej.

Jag ska göra kortfilm inom en snar framtid. Filmens budget är på ca. 40.000kr.

 

Men min fråga är hur ska jag få tag på en duktig ljustekniker? Ska jag anlita proffs för dom svåraste scenerna och vad skulle det kosta för ljussättning för ca. två hel dagar? Eller finns det något annat sätt att få till det här med ljuset?

 

Tack för svar i förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det ett bra manus/intressant projekt så är det säkert någon som vill ställa upp gratis, särskilt om det nu inte gäller så många dagar. Du kan tex lägga ut en annons på Filmcafé, det finns även många grupper på Facebook där man kan efterlysa filmarbetare - kan du gå via kontakter är det givetvis bra då många filmarbetare gärna inte går in och jobbar med någon totalt okänd. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Sarista varit inne på så är det bara att annonsera. Men det finns inget som heter "ljustekniker". Jag antar att det är en fotograf du letar efter.

 

Och ja, det går att hitta bra folk gratis. Tolin gillar inte prisdumpning, och det kan han väl få tycka, men det hör inte riktigt hit. Så länge ingen får betalt kan man hitta flera personer som är villiga att ställa upp gratis. Du kan däremot inte betala skådisarna men inte fotografen... Som nybakad fotograf behöver man bygga upp en portfölj med arbeten att visa upp precis som alla andra, och som regel är det en del av utbildningen. Jag jobbar professionellt med filmfoto och jag har lärt mig det mesta genom att jobba gratis på andras inspelningar.

 

För att göra det intressant att jobba gratis åt dig så finns det emellertid vissa krav som måste uppfyllas. Steg ett är att ha en bra kamera och en vettig ljusbudget; steg två är att ha ett bra manus och en vettig plan för att få ut din film.

 

Alternativet är förstås att betala, men betala i så fall någon för hela produktionen, inte bara de "svåraste scenerna". Du kan inte växla fotografer hur som helst om du inte vill att det skall se ut som skit.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Och ja, det går att hitta bra folk gratis. Tolin gillar inte prisdumpning, och det kan han väl få tycka, men det hör inte riktigt hit. Så länge ingen får betalt kan man hitta flera personer som är villiga att ställa upp gratis. Du kan däremot inte betala skådisarna men inte fotografen... Som nybakad fotograf behöver man bygga upp en portfölj med arbeten att visa upp precis som alla andra, och som regel är det en del av utbildningen. Jag jobbar professionellt med filmfoto och jag har lärt mig det mesta genom att jobba gratis på andras inspelningar.

Det var mer i förhållande till hur TS var intresserad av professionell tjänst och Saristas kommentar som lät som att det går att få gratis sålänge projektet är intressant.

Är någon överhuvudtaget villig (än mindre att betala för) att låta en student eller mindre erfaren fotograf ta sig an deras projekt så lyfter jag på hatten; Så det var ingen pik mot gratisarbete per se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbade med två ljussättare, varav en också fotograf i min senaste produktion. Dvs. fotografen gjorde foto och ljus jämt, bortsett vid extremt komplexa scener då ljussättaren kallades in. Mer specifikt hade vi en del, lite mer teatral ljussättning i vissa scener och ljuskillen kom från ett eventföretag, han lånade ut både ljusmixer, kannor och what not - bara han fick hantera det själv. I utbyte fick han prova något han aldrig hade sysslat med tidigare, alltså film. På den här vägen fick vi allt ljus gratis, likväl som någon som kunde hantera det. Som i sin tur jobbade ihop med fotografen, och mig som projektledde/regisserade. Vågar man vara många kockar som rör i samma soppa, så kan det alltså vara värt att tänka lite utanför lådan. Hade jag själv inte haft såpass mycket erfarenhet av foto (för att vara icke-professionell inom området), vore det tveksamt om jag släppt kontrollen helt till någon som normalt jobbar inom event. Men om du vet vad du vill ha, och inte har alltför pressade arbetsdagar där allt måste funka snortight, så kan det vara ett alternativ. Om du har någon som känner nån, som känner nån, som känner nån, eller så. Jag hade nog inte gått via filmcafé för att hitta gratisarbetare till en så viktig roll. Möjligen är "en symbolisk summa" ett bättre alternativ, i så fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...