Gå till innehåll

Toggle full screen


revilofoto

Recommended Posts

Haj!

 

Ja, hur får man fullskärm på de olika fönstren i CC?

Har sett någon video på youtube men inte blivit klok...någon använder en tangent som jag inte hittar...ska vara vänster om "Z" och ha ett vågformigt tecken satt ett kort snedstreck....

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Titta efter Maximize Frame i Keyboard Shortcuts (i Premiere Pro). Den är som standard bunden till en tangent som inte är placerad som samma ställe på en svenskt t-bord. Fullskärmsvideo heter dock "Full Screen".

I After Effects är det mera komplicerat eftersom AE inte har programmerbara kortkommandon (du får googla efter ett script som heter "Keyed Up").

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk att det ska vara så svårt att få reda på en så pass viktig funktion på tangentbordet och att inte ens du Max kan ge ett entydigt svar på vad fabriksinställningen är på denna shortcut. På mitt svenska tangentbord med CS5.5 så återfinns Maximize Frame som keyboard shortcut Shift-ö (jo jag prövade nog varenda kombination på tangentbordet för att hitta det...) Det funkar alltså i alla fönsterdelar som man har klickat i, inte bara Preview. Tror inte riktig fuillskärms-preview (Toggle Full Screen) som funkar med bara en skärm kom förrän i CS6 så jag vet inte om det är Ctrl-ö? Det är Ctrl-~ på engelskt tangentbord vad jag förstår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi vanliga dödliga som inte programmerar har (enligt uppgift) ingen aaaaaning hur komplicerat det är med kortkommando-styrning när man gör en mjukvara som ska fungera på 7 olika språk (där några relativt komplexa sådana ingår). Sen blir det inte bättre av att det hela tiden kommer nya funktioner som också ska ha kortkommandon.

 

Att AE inte ens har funktionen med programmeringsbara kortkommandon beror på nått beslut (på IQ badbolls-nivå som AE-teamet själva säger) som togs 1992...

 

// Frustrerande...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haj!

 

Ja, hur får man fullskärm på de olika fönstren i CC?

Har sett någon video på youtube men inte blivit klok...någon använder en tangent som jag inte hittar...ska vara vänster om "Z" och ha ett vågformigt tecken satt ett kort snedstreck....

 

Någon som vet?

 

Om du har Premiere CS6 eller CC och arbetar på Mac och svenskt tangentbord så får du ändra kortkommandot för hand, eftersom det inprogrammerade gäller för amerikanskt tangentbord.

1. Gå till meny Premiere Pro > Keyboard Shortcuts.

2. Skriv in ”Toggle Full Screen” i sökrutan. Då ser du att kortkommandot finns inprogrammerat på en tangent som inte stämmer med det svenska tangentbordet.

3. Se till att Toggle Full Screen är markerat, tryck sedan på EDIT. Välj ett nytt kortkommando. Jag föreslår

Länk till kommentar
Share on other sites

...arbetar på Mac och svenskt tangentbord...

Precis, i Windows är alla viktiga tangentbordskommandon satta från början såsom tex "Maximize or Restore Frame Under Cursor", "Toggle Full Screen", "Zoom to Sequence" samt även "Insert" och "Extract", mm, medans dom på Mac inte är mappade alls. Bra poäng där Dominica! :)

 

Jag har skickat in flera buggrapporter ang detta men än är det inte fixat. (Max, mejlbomba Al och David! ;) )

 

Det vore kanon om det fixades så att man slipper mappa upp basickommandon såsom tex Insert och Extract innan man kan börja klippa. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett litet tillägg: kortkommando för helskärm i Premiere Pro CC på PC är Ctrl + ö. Det står ju under om man kollar under Toggle full Screen (File > Keyboard Shortcuts). Det är märkligt att det ska skilja mellan PC och Mac på svenskt tangentbord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...