Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inte för att adaptern ligger i mitt prisspann och behovsområde men med adapter borde kamerastorleken närma sig en FF och därför fortfarande passa bra i burar o liknande..

GH4 verkar rätt trevlig på 1080 också..

Postad

Är det bara jag som tycker att 96 fps som max är ganska snålt?

Tittar man t.ex. på Gopro hero 3+ Black som klarar 15 fps i 4K klarar ju 120 fps i 720. Borde inte GH4an klara ännu mer då? Eller är det något annat som begränsar?

Postad

Känns precis som vad jag har väntat på faktiskt, en kamera som är "lagom" tungjobbad. Ska bli intressant att se om det är fler som ger sig in i leken i år. Är väl ingen högoddsare att Sony trycker ur sig något spegellöst med 4K, fast än viktigare i deras fall vore väl att får ordning på deras codecs. Vidare så tror (tycker) jag att denna är precis rätt i tiden, även om den kunde kommit innan årsskiftet. En systemkamera som erbjuder något slags mervärde, så att man kan uppgradera med gott samvete och inte vara rädd för att något nytt ligger precis bakom knuten.

Postad

Själv förstår jag inte vad de håller på med. Vist ser den lite spännande ut men det är fortfarande en DSLR.

Ag-Af100 var rätt på alla punkter DSLRer är fel, men fel på de flesta punkter där DSLRer gjort bra ifrån sig. I stället för att rätta till det gör man det här, eller? Jag hoppas inte det, jag hade hoppats på att Panasonic skulle kunna läsa av behov i stället för trender som skapats på grund av bristande punkter i då och nuvarande produktsegment. Att folk använder DSLRer beror på bildkvalitén och möjligheterna de levererar ställt mot pris, att folk fortfarande köper kameror som Ag-Af100 beror på att en DSLR är mardrömmen för mindre filmteam. Jag fattar inte hur svårt det skall vara att fatta att det inte är formfaktorn i DSLRerna som gör att folk köper dem, innan dessa köpte man 35mm adaptrar m.m., allt strävar mot samma mål.

1. Så bra filmisk kvalité som möjligt, dvs:

Stillbildsgluggar och kort skärpedjup

Hög bit-rate

Låga brusnivåer vi höga ISO-tal

RAW eller platta profiler etc

Högt dynamiskt omfång

Hög upplösning (4K)

2. Till ett överkomligt pris

3. Användarvänlighet och funktioner, som i en Ag-Af100. Varför satsar folk inte på det?

Användarvänlighet:

Flip out eller flyttbar monitor

XLR-in med phantom

Slow motion

Inbyggt ND filter

SDI-portar (ingen djävla HDMI)

(Nyligen - global slutare)

Jag förstår mig inte på kameraindustrin.

Tänk om de tagit Ag-Af100, höjt upplösningen och känsligheten (läger brus) och låtit den lagra någon slags RAW (om man så ville) på typ SSD:er som Black Magic. Då hade de haft kameran som krossat allt om de behållit prisnivån de har. Hade de därtill skaffat global slutare och fixat till det dynamiska omfånget, och det till ett närliggande pris, ja då hade de haft kameran alla köpt.

Själv känner jag bara för att sucka, ännu en svårjobbad halvmesyr från företaget som förr insåg värdet förhållandevis lättarbetade kameror som lagrar video med hög kvalite/bit-rate d.v.s HVX200.

A ja, de kanske har någon mot videofolk riktad variant också i någon ärm någonstans...

Postad

De har ju jobbat ett tag på en 4K Varicam också som verkar närma sig nu:

Panasonic Will Likely Unveil Working 4K Super 35mm Varicam at NAB 2014 « No Film School

Men visst finns det plats för en avancerad kamera i mellanprisklassen, titta bara på Sonys FS100 eller Canon C100. Kanske Panasonic bevakar sina traditionella kamerors försäljning alltför ängsligt (tänk HPX och andra kameror med liten sensor). Eller så faller helt enkelt detta mellan stolarna inom företaget, tror inte att de på Professional Video pratar särskilt mycket med DSLR-divisionen.

• 3 veckor senare...
Postad
Då har man förbokat.

http://www.drsukhi.com/wp-content/uploads/2011/06/World-Domination-Summit.jpg

Härligt! Du får bjuda på mycket info när den kommer.

Jag är på jakt efter en bra B-Cam till min BMPCC eftersom jag sålt min BMCC.

Den här ligger väldigt bra till som kandidat. Har tidigare haft en GH3 och var supernöjd så jag har förhoppningar om den här.

• 2 veckor senare...
Postad
Härligt! Du får bjuda på mycket info när den kommer.

Jag är på jakt efter en bra B-Cam till min BMPCC eftersom jag sålt min BMCC.

Den här ligger väldigt bra till som kandidat. Har tidigare haft en GH3 och var supernöjd så jag har förhoppningar om den här.

Är det inte enklare att ha en till BMPCC som B-cam?

Postad

BTW ni som bokat eller kollat närmre på att köpa en GH4, har ni hittat SD-kort som klarar 4K någonstans?

Jag har bara 95mb/s Sandisk Extreme Pro och de duger tydligen inte längre. Har sökt men inte hittat något i Sverige.

Postad

Sedärja, tack!

De var ju inte så blodigt dyra heller.

Från att ha varit sugen på GH4 till grymt besviken när den väl presenterades så börjar det nu när man fått fundera lite se mer och mer ut som att det kan bli min nästa kamera.

Mycket på grund av priset. Känns svårt att kolla på tex FS100, BM4K eller camcorders som AX100 o Xa20 osv när denna "bara" kostar 15K och man redan sitter kittad i m4/3 systemet.

Postad

Kan rätta mig själv lite. Sandisk Extreme Pro 95MB/s går att använda för 4K i 100mbit, så man kan kanske hålla till godo med dem tills de nya Class 3 korten finns i butik.

Här är två citat från Jordan som filmade Camerastore TVs recension,

"A few notes, we were unable to test any recording over 100Mbps as Panasonic could not supply us with a UHS-3 SD card. The Sandisk Extreme Pro 95 MBps worked for all the 100 Mbps modes though. Also, the external recording was not yet functional, so we could only test internal recording. We'll do a follow up video with a production camera where we test those features."

"I was able to shoot an hour and 10 minutes of footage at 100Mbps. "

Postad
Sandisk Extreme Pro 95MB funkar, men jag skulle rekommendera MINST 120 MB/s. 120 kort kan du desutom hitta för samma pris som 95 kort. Att det står 95 betyder inte att du kommer att få 95. räkna med något lägre hasitghet.

Men dom korten funkar ju inte heller. De enda som rekommenderas av Panasonic är 280MB/s.

Anledningen till att jag tänkt hålla till godo med Sandisk Extreme är för att jag redan äger dem till min BMPCC och tidigare GH3, jag vill ju inte köpa fler undermåliga kort :)

Postad
Syftar du på Sony FS100 så tycker jag BMCC 2.5K eller 4K är mer värd pengarna. Jag har använt FS100 och den är bra om du vill ha konventionell och beprövad teknik + beprövade tillbehör. Men är du inte helt grön så kan du få en BMCC att t.o.m. göra ett ännu bättre jobb för samma pengar (eller mindre pengar, beroende på valet av tillbehör). FS100 skulle jag isf köpt begagnad till ett bra pris, absolut inte ny.

Tror du missade min poäng lite, jag menade att jag INTE var intresserad av en FS100 eller BM4K. Jag har precis sålt min BMCC 2.5 K så den vore ju ännu mer udda att köpa igen :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...