Jump to content

Kort video - Black Magic Camera

PabloFernandez

Recommended Posts

Ok... Pato ringde och ville göra en enkel grej till en kort svensk låt han hade gjort.

Tänkte att det var perfekt tillfälle att testa nya kameran. Vi filmade allt på 2 timmar.

Väldigt hårt gradad så det är inte optimalt för att kunna avgöra kvalitet men om ni tittar i "Original" upplösning på youtube kan ni, trots komprimeringen, se detaljerna i huden.

Det är precis det som jag störde mig mest på av materialet från min 5D Mk2.

Tyvärr hade jag inte min axelrigg och var tvungen att lossa stativ huvud för att få lite rörelse i bilden.

Kamerans "rolling shutter" gillade inte riktigt det.

Läckert! Misstänker att du är nöjd med kameran då?

Jag är jättenöjd förutom rolling shuttern. Global shutter hade varit grädde på moset för den här kameran.

Men man har väl lärt sig jobba med det när man jobbat med 5D o liknande men jag hade jättegärna sluppit det problemet den här gången hehe.

Allt annat funkar gallant. 13 stops är inte att leka med. Synd att deras nya 4k kamera har 12 stops. Det låter inte som stor skillnad men det är det.

Annars hade jag sett fram emot att byta upp mig i framtiden.

Tack. Kul att du gillar gradingen. Jag var 100% säker att jag skulle bli rå-dissad för gradingen. lite ovanligt nuförtiden med så saturerade bilder.

Snygg grading tycker jag med. Jag menar, det är ju en enformig video i och med att det bara är samma vinkel och känslan av att det är samma tagning, då hade inte riktigt en mer vanlig look med låg saturation och naturlig känsla varit så intressant. I den här så passade det med något extremt för att kompensera lite. Bra jobbat!

Snygg grading tycker jag med. Jag menar, det är ju en enformig video i och med att det bara är samma vinkel och känslan av att det är samma tagning, då hade inte riktigt en mer vanlig look med låg saturation och naturlig känsla varit så intressant. I den här så passade det med något extremt för att kompensera lite. Bra jobbat!

Tack David. Ja. det här var från början mer menat som en videoblogg grej. förväntningarna var att bara ta en liten hemma kamera och filma Pato när han kör versen. det är inte ens en hel låt. men perfektionisten i mig bestämde att jag ville ljussätta min källare och köra genom en ringlight för att få det lite mer intressant. Egentligen hade jag inte ens tänkt klippa i det men nu hade han två olika tröjor på sig och då körde vi med båda.

Jag gillar saturerade gradingar men tycker alltid det är svårt att få till. Dom flesta videos/filmer i Sverige är väldigt desaturerade och jag vill komma bort från det lite om projektet tillåter det.

Juste. Här ser ni hur jag löst batteri problemet. Var det billigaste alternativet jag hittade. Endast 620 Kr

Som tur är har jag en miljard Sony Batterier eftersom vi säljer dom på dpstuff

http://www.pablofernandez.se/BMCC_Batteri.JPG

Köpte den här.

DSLR Rig NP F970 or F550 Battery Power Supply for Canon 5D2 60D 7D | eBay

Dom flesta videos/filmer i Sverige är väldigt desaturerade och jag vill komma bort från det lite om projektet tillåter det.

Kunde inte sagt det bättre! Tror att i grunden är anledningen att Sverige är för fegt då hård grading med hög kontrast och mycket färgmättnad är ganska vågat. Antingen hatar man det eller så älskar man det medan den dimmiga, "ogradade" looken är mer förlåtlig och tar inte så mycket fokus. Kanske beror på att alla tråkiga kriminalare som Beck, Wallander och Falk har gått så bra, då vågar man inte testa något helt nytt?

fokus på kort skärpedjup.

Väldigt sant.

Kort skärpedjup trenden håller på att försvinna. framför allt i Hollywood. Hoppas den försvinner här också. Jag var själv en "sucker" för kort skärpedjup tills jag började analysera fotot från mina favo fotografer som t.ex. Roger Deakins.

Lång skärpedjup bilder är mycket svårare att få till. Man måste verkligen måla HELA bilden med ljus och dessutom behöver mycket mer ljus så att man kan stänga ner bländaren.

Med kort skärpedjup kan man fuska till sig en OK bild eftersom man ändå inte ser bakgrunden.

Väldigt sant.

Kort skärpedjup trenden håller på att försvinna. framför allt i Hollywood. Hoppas den försvinner här också. Jag var själv en "sucker" för kort skärpedjup tills jag började analysera fotot från mina favo fotografer som t.ex. Roger Deakins.

Lång skärpedjup bilder är mycket svårare att få till. Man måste verkligen måla HELA bilden med ljus och dessutom behöver mycket mer ljus så att man kan stänga ner bländaren.

Med kort skärpedjup kan man fuska till sig en OK bild eftersom man ändå inte ser bakgrunden.

Bra sagt. Tycker bilder med kort skärpedjup blir rätt snygga men de påminner ofta väldigt mycket om varandra. Oftast tycker jag däremot de där wow-bilderna har långt skärpedjup. Dock kräver det rätt mycket arbete för wow-bilder. Tid är tyvärr pengar.

Jag håller med PabloFernandez när det gäller svårigheterna men kort resp långt skärpedjup.

Lite för ofta tycker jag man ser en lek med ultrakort skärpedjup. Titta på mig, jag har fet sensor och hypersnabbt glas.

Mest för att man har möjligheten än att det faktiskt tillför något genom isolation etc. En genväg när man inte lyckats eller orkar att fixa allt det andra eller bara vill skryta.

Min far frågade förra året varför man inte längre såg foton som såg ut som förr i tiden, där hela bilden var skarp.

Han tyckte att det gav en mycket högre känsla av närvaro, så som man själv ofta upplever en situation och omvärlden.

Jag förklarade bländare/brännvidd/avstånd/sensor för honom och visade skillnaden mellan 50mm/1.4 och 14mm/22 och vad man hade för möjligheter längre tillbaka.

Han saknade verkligen den krispiga skärpan där man kunde ta till sig allt i bilden.