Gå till innehåll

Ska spela in en film i helgen behöver lite hjälp.

bylletski

Recommended Posts

Tja jag ska spela in en kortfilm i helgen och jag har en sån här kamera.

http://download.aiptek.eu/Camcorder/AHD%20H500/AHD-H500_Datasheet.pdf

Nu undrar jag i Sony Vegas går det att ändra bilden så att det blir en äkta filmkvalite? Jag kommer filma i 1080p eller är jag tvungen att köpa en kamera för 10-20 tusen bara för att få den här filmbilden?

Länk till kommentar

Tyvärr tror jag inte du kan förvänta dig "äkta filmkvalité" ur vilken skitkamera som helst. Då hade det ju inte funnits någon poäng med att köpa en dyr kamera. Jag vet inte riktigt vad du menar med "äkta filmkvalité" heller. Men om det är kort skärpedjup, högt dynamiskt omfång och läcker bild så tror jag det kan bli svårt att fixa med materialet från den kameran, även om Sony Vegas är ett kompetent program.

Det bästa du kan göra är att försöka få bilden så platt som möjligt i kameran och sänka all skärpning som kameran gör. Det ger dig mer spelrum i datorn.

Lycka till!

Länk till kommentar

Tyvärr tror jag inte du kan förvänta dig "äkta filmkvalité" ur vilken skitkamera som helst. Då hade det ju inte funnits någon poäng med att köpa en dyr kamera. Jag vet inte riktigt vad du menar med "äkta filmkvalité" heller. Men om det är kort skärpedjup, högt dynamiskt omfång och läcker bild så tror jag det kan bli svårt att fixa med materialet från den kameran, även om Sony Vegas är ett kompetent program.

Det bästa du kan göra är att försöka få bilden så platt som möjligt i kameran och sänka all skärpning som kameran gör. Det ger dig mer spelrum i datorn.

Lycka till!

Platt = flat = låg kontrast alltså. Kortare skärpedjup går ju att få till lite med en videokamera genom att ställa kameran längre ifrån. I Sony Vegas så kan du också konvertera 30 fps som din kamera spelar in i till 24 eller 25 fps när du renderar ut filmen, hittade en artikel här:

The 3 ways of converting 30p to 24p

Länk till kommentar

• 2 veckor senare...
Tja jag ska spela in en kortfilm i helgen och jag har en sån här kamera.

http://download.aiptek.eu/Camcorder/AHD%20H500/AHD-H500_Datasheet.pdf

Nu undrar jag i Sony Vegas går det att ändra bilden så att det blir en äkta filmkvalite? Jag kommer filma i 1080p eller är jag tvungen att köpa en kamera för 10-20 tusen bara för att få den här filmbilden?

"Äkta filmkvalitet" kan du bara åstadkomma på ett sätt: Nämligen genom att använda film. Börjar bli ovanligt. Fantastiskt fint. :P

Kameran som du länkar till känns som en ganska medioker turistkamera dessvärre.

Någon annan som kan komma med ett seriöst svar?

Tyckte att Jolt_jokerns svar var minst sagt seriöst..

Länk till kommentar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...