Jump to content

Recommended Posts

Posted

Införskaffade mig nyss en Sony vx2100. Har dock inte använt minidv så mycket, och än mindre har jag redigerat i det. Så har lite problem med rätt templates för bästa kvalitet. Upplever att kvaliteten är lite grynig och att frameraten ändras. Vet dock inte om det är preview'n som drar ner kvaliteten eller om det kan har att göra med att jag cap'ar banden fel till datorn. Eller om det helt enkelt är fel template.

Så gärna om nån har nåt bra tips eller nåt tips på bästa template'n skulle jag vilja veta det.

Filmar med Sony DVpremium-banden och redigerar i Sony Vegas Pro 9.

Posted

Hej !

Passare för Sony Premium band!

Dessa är kassa och funkar kanske till DV men ej till HD är min erfarenhet!

Ful grynig bild och dropp outs.

Satsa på Sony DV Digital HD video band i stället (DVM63HD).

Kan köpas i 5 pack till hyggligt pris. Annars ca 180 kr/st för 63 min.

Dessa funkar klockrent och kan vb spelas in på flera ggr.

Filmade ovetande om den dåliga kvaliten med ett premiumband i Lissabon förra året.Började nästan gråta då jag såg resultatet hemma!

Lycka till!/Freddan

Posted

Är det HDV du syftar på med HD?

Kör med DVM60PR4 om det är dom du menar? Har övervägt att inte satsa på hdv då jag har hört att det bara är onödiga kostnader i förhållande till kvaliten, men det kanske är värt att testa någon gång. Sen har jag inte hunnit uppdatera till nån vettig dator, kör på en ca5 år gammal laptop.., så hd skulle nog bli lite för mycket för denna skrivmaskinen..

Har inte tänkt spela över banden flera gånger, de är billiga nog att bara använda en gång (99:- i trepack om jag inte minns fel).

Men tack för tipset, ska fundera en extra gång över hdv.

Posted

Satsa på Sony DV Digital HD video band i stället . Sen borde ditt material se bra ut!

(DVM63HD) är beteckningen. (HD video = HDV )

Klart du bör köra i HD. Funkar bra att köra i Vegas, men datorn bör vara hyggligt snabb och modern./Freddan

Posted

Sony Premium borde vara det rätta valet för VX2100. Kan inte finns någon logik att välja HDV-band till en DV-kamera, om man inte skulle ha ett packe liggande.

Template du ska använda är "PAL DV (720x576; 25,000 fps) eftersom VX2100 är en utpräglad 4:3-kamera.

Sen är det bara att redigera på, och vara glad och nöjd. :-)

Posted

Sorry alla! För mina felaktiga råd ang band till denna kamera!

Trodde, utan att kolla upp kameran att det var en som gick att köra i HD som min egen kamera.

Såååå fel! /Freddan