Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Spelade idag in en film i studio, nu när jag sitter här och grovklipper ser jag att det hackar i Premiere (både före och efter rendering), men inte i exempelvis VLC - i sitt "råa" format. Det bör således inte vara filerna som är korrupta. Projektet är inställt på AVCHD 1080p/25, precis som samtliga kameror jag använt, filmar i. Kameran är en Panasonic GF1 och har aldrig haft problemet förut, men eftersom att det tycks vara Premiere det faller på, så undrar jag om det finnes någon dold/okänd/obskyr inställning eller dylikt som kan orsaka sådana här problem?

Exempel (runt 8-10 sek in i videon):

Det går helt klart att klippa runt, men det känns väldigt onödigt då det drabbat betydligt bättre material än det ovan. Samt att det inte är materialet det faller på.

Någon med idéer?

Tack på förhand,

Henrik

Posted

Har också något liknande problem. Jag redigerar också i Premiere CS6 men klippet hackar på samma sätt som det gör i ditt exempel, dock typ var 4 sekund under hela filmen. Mitt format är också AVCHD. Kommer ihåg att det var något fel med den codecen i typ CS4, men hade aldrig det problemet i CS5 eller CS5.5. Ä det ett problem som kommit tillbaka tro?

Posted

Tack Tolin! Får väl ge mig på det då, har faktiskt aldrig behövt konvertera något förut. Men, men.

David: Jag kör ju CS5, så jag har ingen aning om det är något som kommit tillbaks, eller om det alltid varit. Saken är ju den att det bara är en av tre kameror som råkat ut för det, så det är väl det som är det mest mystiska liksom. Sen är ju Panasonicen hackad och det ger ju säkert sitt till det hela, haha. Men iom. att jag använt den förut utan problem, så blev jag lite förvånad bara.

Posted

Ok, har kört ett antal olika konverteringar nu, med diverse inställningar och filformat, ingen "vanlig" konvertering tycks hjälpa. Men om VLC skippar frames, så kanske det finns något sätt att gå till väga ändå? Någon slags inställning man kan applicera i premiere eller i ett annat program, som kan få bort dessa. Alternativt om det finns andra redigeringslösningar man kan gå igenom för att fixa detta? Tänkte prova med Vegas, mest för sakens skull, ifall det är något med Premiere i sig alltså. Men då får jag väl en rendering av märkbart sämre kvalitet. Samt en illalåtande laptop bredvid mig.

Men Tolin, eller någon annan, var det något speciellt vid konvertering du tänkte på?