Gå till innehåll

EOS 5D Mark II - Vad bör jag tänka på?


Gamepost

Recommended Posts

Hej!

 

Jag köpte precis Canon 5D Mark II och ska snart filma en reklamfilm, vad bör jag tänka på, finns det bra saker man kan tillägga som Magic Lantern?

Jag har alltid använt mig av Canon 550D och ska nu hoppa till 5D Mark II, jag har hört att 550D är bättre på fps ifall man vill spela in slow motion.

 

Tweaks och tricks skulle vara till hjälpa, kanske vad är er favorit utrustning med denna kameran vid filmning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag köpte precis Canon 5D Mark II och ska snart filma en reklamfilm, vad bör jag tänka på, finns det bra saker man kan tillägga som Magic Lantern?

Jag har alltid använt mig av Canon 550D och ska nu hoppa till 5D Mark II, jag har hört att 550D är bättre på fps ifall man vill spela in slow motion.

 

Tweaks och tricks skulle vara till hjälpa, kanske vad är er favorit utrustning med denna kameran vid filmning?

 

Först o främst axelrigg. Kan vara nått enkelt, billigt men det är ganska viktigt pga. alla DSLR rolling shutter. Man vill verkligen slippa alla små skakningar. Kör en allroung glugg till att börja med typ Tamron 28-75 zoom f 2.8 och köp olika ND filters till den.

Finns inget värre än att stå utomhus och inte kunna få det korta skärpedjupet (som dessa kameror är bra på) pga att man måste blända f11 eller mer. Iso kan du sänka till 100 men slutartid vill du alltid hålla på 50.

Dom rekomnderar att hålla sig till ISO 160, 320, 640, osv.. det är dom som har minst brus i Canon 5D.

Som du säger... Magic Lantern är ett måste...

Håll dig borta från paralella mönster eller tunna linjer. typ staket, rutiga skjortor, el kablar på gatan... dom ger ganska fula moire effekter.

 

Kommer inte på nått mer just nu... Återkommer...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

En till grej som inte många tänker på.

På grund av komprimeringen (även med Magic Lantern installerad) Kan inte kameran spara all information om du har en bild med lång skärpedjup och mycket findetalj och mycket kontrast. Det ser rent av skitdåligt ut. Därför funkar kameran bäst när man har kort skärpedjup. Jag får alltid bråka med fotograferna att ta så få vida bilder som möjligt och att oftast försöka satsa på bilder med kort skärpedjup.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...