Gå till innehåll

Bra musik till filmer?


HansZeus

Recommended Posts

Det bästa är att göra musiken själv, för då får du ju precis det du vill ha.

Har man däremot varken utrustning eller kunnande inom musik så är det lite svårare...

Men det brukar alltid finnas någon musiker med en hemmastudio i filmteamet.

Jag gör själv all musik samt ljudeffekter till våra filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Blom, det bästa du kan göra är att annonsera efter musik här på forumet eller på sajten FilmCafé.

Finns ganska gott om folk som musiker som gärna hjälper till för att få ut sin musik, gör bla mycket sånt själv, & då spiller du garanterat problem med upphovsrätt så länge den inte är förlagd :-)

 

Jag skulle inte direkt påstå att man får musiken precis som man vill ha den bara för att man gör den själv....såvida man inte kör uteslutande med loopar. Men det tycker jag är fusk.

Det krävs verkligen att man vet vad man gör åsså & det kräver både erfarenhet & musiktekniskt kunnande.

....eller kopiösa mängder fusk ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men Christian,

Du som är så bra på att göra effekter och låtar behöver väll inte ta gratis låtar, eller. =)

Det jag har hört av det du gjort är kanon. Speciellt när du sågar sönder kött i små bitar. (snygg effekt)

 

Men ang frågan.

Det bästa är nog att göra sin egen musik. men det finns några sidor där du kan hitta gratis låtar, effekter m.m.

Men dom jag hittat är så dåliga att jag inte vågar ge ut adresserna. =)

 

Ett tips är att med hjälp av vänner göra musiken, men än så länge saknas det sidor för oss som inte kan göra musik, som bara vill ha något som är OK till film.

 

Sen är det ju en del suckande på rättigheter som man måste följa. så man får vara försiktig med att ta musik, film, bild eller annat material från andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag litar på dig christian.

Det bästa med att jobba som amatör är ju att man kan hjälpa varandra, med tex. ljud, bild, video, klippning m,m.

Det är dom rätta kontakterna man ska ha för att komma ett steg närmare sina mål.

Detta är en sida där du kan finna gratis sounds.

http://www.a1freesoundeffects.com/

Kanske inte så bra. men det duger säkert om man ska göra sin första film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och om man nu ska be en musiker som inte är med i själva "film-teamet" att göra musiken så är det bäst (i min mening) att INTE visa honom scenen han ska göra musik till.

Tala istället om vilken/vilka känslor och vilken stämning musiken ska förmedla, vad det är för typ av scen...

Det funkar bäst enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle tvärt om påstå att det kan vara en mycket god idé att visa scenen!

Faktum är att om musiken verkligen ska passa in så ser jag det som en förutsättning, det är mycket små nyanser man som filmkompositör måste ta hänsyn till, vilket är fullständigt omöjligt att förmedla verbalt.

Framför allt så kan man inte synca händelser i filmen till musiken utan den visuella referensen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror olika kompositörer gör på olika sätt, men de allra flesta föredrar nog att ha filmen "framför" sig (så färdigklippt som möjligt) när musiken görs. Visst, det är inte ovanligt att man jobbar fram teman och sånt utan filmen, men till slut så...

 

Sedan har man ju temp-tracks att jobba med (eller mot!) som kompistör också - musik som t.ex. regissören använt under klippningsfasen för att hitta "rätt". Kan antingen var en välsignelse för kompositören (eftersom man snabbt får en uppfattning om vad regissören vill ha), men också en förbannelse eftersom det ibland blir svårt att komma med någon ny idé eller lyckas få regissören att ens tycka om det man gjort (den andra musiken passade ju så jäkla bra!). Speciellt i amatör-sammanhang där man valt någon musik från en känd film, komponerad av Hans Zimmer eller någon annan, och sedan jämför man stackars mig och min musik med dennes :)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...