Gå till innehåll

Fasnat lite i manuset, det gäller en helikopter


bylletski

Recommended Posts

Okej jag söker en svart helikopter med 4 dörrar och 5 sittplatser i. Alltså en vanlig svart helikopter då.

 

Någon som vet en hemsida där modell namnet står med?

 

 

Varje gång jag söker på google kommer det fram grejer som "Vill du köpa RC helikopter osv" Och det var inte det jag menade.

 

Jag hittade modellen nu! men har en annan fråga. Vi säger att karaktären ska ta tag i helikopterns fötter. Då menar jag järnbalkarna som helikopter står på när den är avstängd. Säger man fötter eller järnbalkar? eller vad heter delen på helikoptern? Någon som vet?:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv inte modellnamnet i manuset :D Dels är det inte du som manusförfattare som bestämmer modell, och dels vill du inte tvinga manusläsarna att googla upp modellnamn för att förstå vad det är du syftar på. Beskriv helikoptern istället :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har jag lite att göra igen :D skrivit modell på bilarna och sånt. Får man inte en skriva Den gråa Volvon V70n kör på vägen. ?

Då ska V70n ha ett väldigt specifikt syfte i filmen - om den har ett utseende som gör att den kan glida under långtradaren på sida 75 scen 4 te.x, eller om det är huvudkaraktärens signaturbil. Annars gör du det bara jobbigt för alla läsare som inte kan de olika bilmodellerna utantill. Färg på bilen vet jag inte hur det kan vara relevant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Roligt nog så läste jag ett blogginlägg för länge sedan av en manuskonsult vid namn Julie Grey där hon just skriver om detta; problemet i att vara överdetaljerad.

 

Hon hade en kund som var f.d. militär som hade med en helikopter av viss typ som militären använde i sitt manus. Hon fattade noll, bad honom förklara. Efter en lång förklaring om att det var en militärhelikopter av detta o detta slag så frågade hon, och jag parafraserar: "why don't you just write 'the biggest helicopter in the military', instead?"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte med. Det är inget fel med att beskriva bilmodell. Det kav vara viktigt för att visa personens ekonomistatus eller t.o.m. personlighet.

Det är stor skillnad om karaktären kör en Volvo 740 eller en Porsche

Men håller med om att helikoptermodel är lite för mycket. Men om du tycker det är viktigt för manuset får du självklart skriva det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte med. Det är inget fel med att beskriva bilmodell. Det kav vara viktigt för att visa personens ekonomistatus eller t.o.m. personlighet.

Det är stor skillnad om karaktären kör en Volvo 740 eller en Porsche

Men håller med om att helikoptermodel är lite för mycket. Men om du tycker det är viktigt för manuset får du självklart skriva det.

 

Vad är fel på Gammal Bil / "Ny bil, lyxbil, sportbil, dyr, billig, medelklass / överklass?

Om det helt förstör handlingen om karaktären kör en Saab 08 eller någon annan bil i samma klass, då kan det vara en bra idé att skriva in modellnamn -- Men på samma sätt är det en väldigt bra idé att låta bli om så inte är fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är stor skillnad om karaktären kör en Volvo 740 eller en Porsche

 

Absolut.

 

'Vanlig svensson bil' vs 'lyxig sportbil'

 

 

Vilket också hade räckt.

 

 

Notera föresten att du inte ens behövde specificera VILKEN Porsche modell du menar för att jag ska förstå vad du vill säga.

 

 

Just för att Volvo 740 och 'Porsche' är så arketypiska bilar som klart signifierar vad man vill komma fram till. Eller ja, du kommer undan med Volvo 740 i Sverige, i alla fall. Men kom inte och påstå att det är någon skillnad mellan en Renault och en Opel, eller en Toyota och en Honda, för gemene man.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara att producenten ska förstå vilken bil modell jag menar. Jag tycker det är enklare och skriva bilmodell. Och jag tänker fortsätta med det. :D Producenten säger att det är bra att jag skriver bil modell istället för lyxig bil, För han tänker vad för slags lyxig bil? Kan man fälla ner taket på den? Hur många dörrar har den osv.

 

EDIT: Men ja ni har rätt om helikoptern! jag får skriva något i denna stilen. En svart helikopter med 4 dörrar flyger över skogen, och landar på asfaltsvägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller inte med. Det är inget fel med att beskriva bilmodell. Det kav vara viktigt för att visa personens ekonomistatus eller t.o.m. personlighet.

Det är stor skillnad om karaktären kör en Volvo 740 eller en Porsche

Men håller med om att helikoptermodel är lite för mycket. Men om du tycker det är viktigt för manuset får du självklart skriva det.

 

Både ja, och nej, skulle jag säga. Det kan vara viktigt att visa en persons ekonomi, status, behov, intressen och så vidare, men alla är inte intresserade av bilar och vet vad olika bilar kostar. Lika lite som klädmärken, märken på klockor m.m. är självklart vad det innebär för läsaren.

 

Det är bättre att skriva "dyr sportbil", "välvårdad familjebil" eller liknande för att vara säker på att få fram det man vill ha sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Märklig producent, jag tror denne skulle behöva tänka mer i termer av "vad kostar det?", "hur lång tid tar det att ta fram en sådan?", "vad är riskerna med att låsa fast sig vid en viss bil?" och "vad funkar istället, om det visar sig att kartan inte hänger ihop med verkligheten?"?

 

 

En "äldre familjekombi" eller en "liten fräsig sportbil" ger således mer för en producent än en "grå Volvo 740" eller "en silvergrå Porsche Carrera GT -10" (om jag tillåts hårdra detta exempel). Det ger producenten möjlighet att bestämma något som passar budget och minimera riskerna kring produktionen, utan att tulla på storyn. Kanske lyckas producenten få sponsring av en viss bilförsäljare eller visst bilmärke? Inte fan vill de ha en Volvo då, om Toyotan är gratis! Kanske är det en Nollbudgetproduktion, där man får låna en Subaru Impreza, men ingen Porsche? Kanske får man tag i en Porsche Carrera -87, men inte en GT 2010:a? Ska vi skita i det och vänta tills vi verkligen hittar en GT 2010:a..?

 

Tänk efter kring denna detalj, om vilken typ av bil det är, om det verkligen är SÅ viktigt för manuset i sin helhet.

 

Detta gäller förstås många andra detaljer i ett manus. Jag säger inte att man ska undvika märke/modell helt och hållet; Är det bra för läsbarheten, så varför inte? Är det vitalt för storyn, så absolut!

 

Men oftast är så inte fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...