Gå till innehåll

Sneaky Bastards


MCslammer

Recommended Posts

Gäst Hackspett

Det jag inte förstår är polisernas motiv till det hela? Varför agerar de som de gör? Vad vinner de på det hela? I mitt huvud går det inte ihop med två poliser som tar in ett gäng vittnen, har ganska intetsägande förhör med dem, anklagar dem för ett mord poliserna själva begått och skjuter sen ner dem allihop. Om de nu vill täcka upp för det ursprungliga mordet, varför skjuter de alla sina vittnen när de har så övertydliga bevis mot dem? Och hur kommer det sig att de får fortsätta sin verksamhet? Är de de enda poliserna i världen?

 

Förlåt men jag får inte ihop det :/ Det får gärna vara absurt och komiskt men det måste någonstans finnas någon form av logik. Annars blir man bara förvirrad och komiken (som jag misstänker ni vill få fram) går till spillo.

 

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Spamlänk till dejtingsida borttagen.

 

Mvh Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

Utgår från att ni tänker filma detta själva, annars bör ni ta bort alla referenser till regi och kamerahantering.

 

Karaktärerna var endimensionella/stereotypa, men det var kanske meningen? Dialogen var platt. Storyn verkade naivt absurd, vilket kanske var vad ni vill framställa? Precis som Hackspett förstod jag inte vad ni vill förmedla med vigilante-polisernas agerande.

 

Oavsett vad ni gör av storyn så skriv om manuset i ett riktigt manusprogram som t ex Celtx eller Trelby, inte Word, och gör en PDF istället för Wordfil om ni vill publicera det, som här t ex.

 

Och fixa formateringen. Ovan nämnda program hjälper till en hel del, men inte med allt. Det finns massor av gratis resurser på nätet hur man ska/bör formatera ett manuse. Screenwriting.io är en, men det går att googla många fler. Personligen gillar jag en bok av Christopher Riley, the Hollywood Standard, bra att ha som referens: The Hollywood Standard

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använd Celtx eller något annat manusprogram så ni får hjälp med att få en korrekt formatering. Den är just nu bedrövlig. Ett välformaterat manus ger inte bara ett positivt intryck utan underlättar också läsningen.

 

Det ni har skrivit är ett "shooting script", dvs det som används när man ska börja filma. Det är inte ett manus man skickar runt till tänkbara köpare. Musik skriver man så vitt jag vet inte ens in i sådana manus. Om det är så att ni ska filma själva, så ska det vara ett shooting script när det är läge att filma, men det är en god idé att skriva det utan regi- och kameraanvisningar först.

 

Er dialog är skriven för mycket i talspråk. Skriv "och" inte "å" t ex. Man bör i regel skriva så att det är lättläst, men på ett sätt som folk pratar vad det gäller ordföljd och uttryckssätt.

 

Skriv inte ut anvisningar till dialogen som "(argt)", "(lessen)" osv, utom där det är absolut nödvändigt.

 

Poliserna känns inte trovärdiga. De har noll koll på förhörsteknik. De beter sig som två skolpojkar som leker tjuv och polis med några kompisar. Man förhör t ex inte berusade personer och frågorna ställs betydligt mer sofistikerat.

 

Sen är slutet väldigt dåligt underbyggt. Att bara kasta om allt i slutet utan förklaring eller förberedelser brukar inte ge gott resultat. Visserligen är det en god idé att ha en twist, men en twist kan inte vara tagen ur tomma luften.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående musik så ska det inte inkluderas såvida det inte är s.k. diegetisk musik; d.v.s. musik som spelas i filmens värld. Med andra ord: hör inte karaktärerna i manuset musiken, så ska du inte heller skriva "nu spelas Billy Jean". Det är inte ditt jobb som manusförfattare att kompilera soundtracket till filmen.

 

Däremot om det är en låt som spelas på radio eller liknande så kan du lika gärna skriva det. Men även då ska du passa dig för att vara för specifik. Gör det någon skillnad om JOHAN (33) sitter och lyssnar på Katy Perry eller Lady Gaga? Nä, det är båda mainstream gummipop. Då kan du lika gärna bara skriva att Johan sitter och lyssnar på någon sommarplåga.

 

Om låten fyller en funktion, d.v.s. spelar någon roll i scenen, då kan du specificera att Johan lyssnar på Ring of Fire av Johnny Cash.

 

Klassiskt exempel:

 

Och exempel på en scen där du INTE skriver ut vad för sorts musik som ska spelas eftersom det inte är din uppgift:

Drive - Getaway - YouTube

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...