Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mycket intressant men tråkigt med så pass liten sensor och väldigt tråkigt att den saknar XLR-ingångar. Sedan gillar jag inte skärmens placering m.m. men det är personlig smak.

Men men, intressant, speciellt då jag jobbat och jobbar rätt ofta med deras övriga produkter.

Postad

Priset - YAY. Kvaliteten ser helt OK ut (men det var bra ljus etc i deras monter).

Kändes lite smäckig kanske...

Ska titta närmare imorgon...

Postad

Crop-faktor på 2.3 med EF-gluggar. HD-SDI innebär dyrare monitorer (har man råd med det så köper man en dyrare kamera...) men jag gillar att man kan använda den precis som den är, 2.5K för 3K dollar, det känns som hur drömmen om Scarlet kunde ha blivit :)

Postad

Lär bli en sån här plus en Tokina 11-16. Är lite kluven till EF-mounten dock, det bästa kanske hade varit en m4/3-fattning. Nu har jag iofs användning av alla mina svindyra linser jag köpt till min 5dmk2.

• 2 veckor senare...
Postad

En dum fråga.

Om man som jag, använder en 550 att filma med, och för det mesta 50mm 1.8 objektivet, sätter på den i black magic kameran. Blir det bättre bild? Då är jag mest ute efter att få bättre bild vid lågt ljus.

Tack.

Postad
En dum fråga.

Om man som jag, använder en 550 att filma med, och för det mesta 50mm 1.8 objektivet, sätter på den i black magic kameran. Blir det bättre bild? Då är jag mest ute efter att få bättre bild vid lågt ljus.

Tack.

Det skulle jag påstå att det knappt är någon som vet. Säkerligen blir upplösningen och kompressionen på bilden bättre, därtill lärkameran undvika många olika artefakter/störningar i bilden som är kända för just systemkameror, ljuskänslighet däremot, svår fråga just nu innan den finns på marknaden.

Mvh /Pontus w

• 4 månader senare...
Postad

Nu vet jag att kameran inte börjat levererats i så stor skala än men var i Sverige kan man beställa den? Är någon leverantör billigare?

Sen är ju frågan om man ska gå efter EF eller MFT mount. Vad är era tankar där om man nu inte sitter med en massa optik redan?

Postad
Nu vet jag att kameran inte börjat levererats i så stor skala än men var i Sverige kan man beställa den? Är någon leverantör billigare?

Sen är ju frågan om man ska gå efter EF eller MFT mount. Vad är era tankar där om man nu inte sitter med en massa optik redan?

EF gör större crop-faktor men större utbud och finns billiga att få tag i. MFT något mindre crop-faktor men dyrare och färre gluggar. Sen vet jag inte hur väl automatiken i objektiven funkar med kameran.

Postad

Tror det snarare handlar om att vi som producenter/forografer måste vänja oss vid den nya kameran, med FF DSLR-kameror får v mycket gratis utan att behöva göra enormt mycket med bilderna. Blackmagic Cinema Camera har en rätt hög inlärningskurva vilket jag tycker man ser på de filmer som läggs upp. Däremot känns det som att när man väl vänjer sig vid formatet och vet hur man ska färgkorrigera materialet tror jag att det kommer vara en kamera man kan växa i rätt ordentligt. För mig är valet självklart.

Postad
Det är uppenbarligen syftet med produkten, som varenda kotte förstår. Men ta PB's recension t.ex., hur många tror du inte avbokade BMC enbart pga på den videon...?

Att inte kunna byta batteri på kameran tilltalar inte speciellt många proffs... BM har gjort en del jävligt lustiga avvägningar, och jag tycker de spelar lite på fel strängar, lite som Red gjorde får några år sedan med "3k for 3k" osv. Mycket snack och lovord och sedan besvikelse när det kommer till kritan. Det finns gott om dumma konsumenter men de flesta håller sig idag informerade via bloggar, forum osv och jämför på andra paramentrar. Och, precis som du säger, många "mindre erfarna" fotografer och "filmare", till och med sponsrade personer som fått kameran och ska göra reklam för den har producerat skitfula testvideos på vimeo. Dem som har blivit sponsrade att göra reklam erkänner öppet att de inte fattar ett skvatt av Resolve och colorgradar på måfå när de lägger upp nytt material. You get my point?

Lägg på att flera "opinionsbildare" Philip Bloom, Barry Green osv totalsågat kameran mer eller mindre.

Kameran kräver en högre skill-level än konsumentgruppen den riktar sig till. Heck, folk vågar ju knappt använda cinestyle på dslr. Jag tror de hamnat i ingenmansland och folk tvekar inför köp. Och om inte folk köper en produkt så spelar det ju inte så stor roll om den, rent hypotetiskt, kan vara awesome i rätt händer.

Har iofs inte sett en enda totalsågning men det kanske beror på hur man läser. BMCC är verkligen inte svaret på alla våra böner, däremot ett utmärkt komplement till både DSLR och RED. Vi har kört en del på RED Scarlet den senaste tiden och den är stor, låter mycket samt kräver mycket kringutrustning och V-mount-batterier om man ska ha ström som räcker mer än 25 minuter. Visst, snygga bilder men oftast extremt jobbig i de situationer vi filmar i. Är rätt säker på att BMCC kommer vara till enorm nytta där även i de situationer där vi faktiskt har råd att hyra in betydligt dyrare kameror. För dokumentära projekt, intervjuer och enklare reklam har jag svårt att se en vettig konkurrent. Sen att den inte funkar för dig och många andra är en helt annan femma. Håller med dig om att många verkar ha svårt att färgkorra men tror det är mer en tidsfråga, precis som med allt annat just nu inom videobranschen går saker extremt fort. Jämför till exempel hur man jobbar med 3d idag med för 5 år sen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...